نحوه ی تشویق کردن کودکان به حجاب چگونه کودکانمان را با حجاب اشنا کنیم ؟

باتوجه به موضع گیری های مختلفی که در رابطه با حجاب وجود دارد حال ما چگونه باید کودکانمان را با حجاب آشنا کنیم و آنان را علاقه مند به حجاب کنیم؟خانواده ها و مدارس چه نقشی در علاقه مند کردن کودکان به حجاب دارند؟ آیا آشنا کردن کودکان به حجاب باید از سن خاصی شروع شود ؟

 

حجاب، کودک، تشویق کردن

در  روزگاری که هجمه هجوم دشمن در تهاجم فرهنگی به کار گرفته شده است و عده ای با راه اندازی اعتراضات در زمینه داشتن حجاب سعی در رسیدن به خواسته هایشان دارند اینگونه مسائل اسباب نگرانی پدر و مادرهایی را فراهم کرده است که سعی در تربیت اصولی فرزندانشان دارند. حال سوال این است که با توجه موضع گیری های مختلفی که در رابطه با حجاب وجود دارد ما چگونه باید کودکانمان را با حجاب آشنا کنیم و آنان را علاقه مند به حجاب کنیم؟خانواده ها و مدارس چه نقشی در علاقه مند کردن کودکان به حجاب دارند؟ آیا آشنا کردن کودکان به حجاب باید از سن خاصی شروع شود ؟ ما در این مصاحبه با توجه به صحبت‌های دکتر اصغری نکاح روانشناس کودک و استادیار دانشگاه فردوسی مشهد به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

تبیان: از آنجا که سن کودکی سن تقلید است کودکان در این سن سعی می کنند که در نوع پوشش و حتی رفتار خود مانند دیگران عمل کنند ؛ نظر شما در این رابطه چیست ؟ به نظر شما چگونه می توانیم دخترانمان را با حجاب آشنا کنیم ؟
در ابتدا باید بگوییم که حجاب یکی از مولف هایی است که در هویت ما نقش دارد . وضعیت ارتباطی ما، پوشش ما، هنجارهای ارتباطی ما در خانواده و در محیط جامعه قسمتی از آنچیزی است که ما به عنوان هویت در خود شکل می دهیم لذا لازم است که ما نسبت به هویتی که به فرزندانمان انتقال می دهیم حساس باشیم. در اصل کودکان از همان دوران کودکی به صورت ضمنی با مشاهده کردن و تعامل با خانواده، رسانه و محیط اطرافشان هویت خاصی را در خودشان درونی می کنندکه این هویت به شکل های مختلف تحت تاثیر قرار می گیرد.

در جامعه امروز ما در سطح جهانی، هویت در زمینه حجاب ،در دست رسانه ها افتاده است و مولفه هایی که در خانواده وجود دارد معمولا به حاشیه رفته است لذا ما باید در دوره ی کودکی فعالانه در زمینه حجاب وارد عمل شویم. متاسفانه جریان هایی به صورت شبه علمی ویا به صورت شبه آزاد اندیشی سعی دارند که جامعه بشری را از تربیت خودش دور کنند.

باتوجه به ترویج برهنگی و بی تفاوتی در هنجارهای رابطه ای موجود در جامعه باید متذکر شویم که هرچند که الگوی اصلی کودکان بزرگسالان هستند اما زمانیکه مادری، خواهری، معلمی و حتی یک فرد جامعه ای تحت تاثیر بدحجابی  قرار می گیرد نا‌خود‌آگاه کودکانی که با این افراد در ارتباط هستند هم تحت تاثیر این افراد قرار می گیرند لذا اینکه کودکان ما نیاز به حجاب و عفاف دارند کاملا بدیهی است و ما باید این مسله را جدی بگیریم اما چگونه ؟!

با توجه به اینکه ،به نقش الگو بودن والدین در زمینه ی حجاب اشاره کردیم لازم است بگوییم که این الگوها در بستر ارتباط هستند به این معنا که خانواده هایی که می خواهند حجاب و عفاف را برای فرزندانشان ترویج دهند می بایست رابطه ی مناسب و خوشایندی را بین خودشان و فرزندانشان و همچنین در مدارس بین معلم و دانش اموز گسترش بدهند و در اصل رابطه بنیاد همه چیز است.

تبیان: از نظر شما سن مناسب آشنا کردن کودکان با حجاب چه سنی است ؟
در ابتدا باید بگوییم که اجبار کردن به داشتن حجاب نتیجه خوبی نخواهد داشت ولی اینکه در فضای خانواده حجاب نوعی ارزش محسوب شود این کمک خواهد کرد که کودک آن را انتخاب کند.کودکان از همان ابتدا که بازی می کنند خود به خود گرایش دارند که با حجاب آشنا شوند و مانند بزرگترها رفتار کنند  لذا از نظر ما سن خاص برای آشنایی کودکان با حجاب ،سنی است که بچه ها با آن مواجهه شوند و در اصل بچه ها از ۳ -۴ سالگی با این مساله مواجهه می‌شوند .

نکته ی دیگر این است که متاسفانه برخی فکر می کنند که هرچند حجاب ارزشمند است و موجب آرامش و تحکیم خانواده می شود اما اعتقاد دارند که باید بعد از رسیدن به سن تکلیف خود کودک حجابش را انتخاب کند و یا تازه بعد از رسیدن به سن تکلیف تصمیم میگیرند که کودک را با حجاب اشنا کنند در حالیکه دیگر دیر شده است چرا که دختری که تا قبل از این سن آزادانه هر لباسی را می پوشید با رسیدن به این سن قطعا نخواهد توانست حجاب را در معنای مطلوبش رعایت کند.
آیا ما برای مدرسه رفتن هم همین کار را می کنیم ؟! ما می بینیم که والدین قبل از اینکه کودک به مدرسه رود برایش دفتر و قلم و وسایل نقاشی تهیه می کنند و انها را تشویق به این کار می کنند ولی همین کار را برای حجاب که می خواهند انجام دهند می گویند زود است و کودک هنوز به سن تکلیف نرسیده است .

تبیان : چگونه کودکانمان را به داشتن حجاب تشویق کنیم ؟
از آنجا که از حدود ۳ سالگی به بعد تعامل کودک با حجاب و عفاف  شروع می شود ما باید از همین سن زمینه تشویق را برای کودک فراهم کنیم . مثلا مادر با خریدن روسری زیبا کودک را تشویق به داشتن حجاب کند و همچنین حتی اگر دختر بچه ای را دیدید که حجاب دارد او را مورد مهرورزی قرار دهید و تشویق به حجاب کنید .حتی گاهی خانواده باید پیش دستی کند و اگر قرار است به مهمانی بروید به میزبان بسپارید که دخترتان اولین روزهایی است که حجاب را رعایت می کند و چادر و روسری سر می کند حتما او را مورد تشویق قرار دهند . لذا بهترین روش برای علاقه مند کردن کودکان به حجاب در ابتدا الگو بودن اطرافیان و بعد تشویق و ترغیب به صورت غیر مستقیم است.

در مدارس هم یکی از اصول تشویق کودک به داشتن حجاب ،معلم است که  لازم است که معلمان بانشاط و با حجابی وجود داشته باشند که کودکان آنان را الگوی خود قرار دهند  اما اگر معلمی  در عین داشتن حجاب فردی عصبانی و خشن و بد دهنی باشد این شیوه ،کودک را بدتر از حجاب زده خواهد کرد.

نتیجه اینکه:
لازم است که روی فلسفه ی حجاب بیشتر کار کنیم که حتی اگر فردی حجاب را انتخاب کرد از داشتن حجابش افتخار کند و حتی در تعامل با دیگران از آن دفاع کند و برای آشنا شدن با فلسفه ی حجاب نیازمند کتاب کودکان، کتاب نوجوانان، فیلم ، کلیپ و … خواهیم بود. باید به دخترانتان بگویید که با داشتن حجاب می توانند زیبا، باوقار و جذاب باشند. با بستن شیوه های مختلف شال و روسری رغبت کودکان را به داشتن حجاب صد چندان کنید و فراموش نکنید که در عین اینکه از همان کودکی باید فرزندتان را با حجاب آشنا کنید اما تا قبل از رسیدن به سن تکلیف از سخت گیری های بی جا خودداری کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*