آخرین خبر :

فعالیت های باشگاهی دانش آموزان و مانعی برای موفقیت فرمان غیرقانونی برای رقابت قانونی

«مربی باشگاهی که فرزندم در آن تمرین می کند اعلام کرده که اعضای باشگاه حق شرکت در مسابقات آموزشگاهی و دانش آموزی را ندارند»، والدین دانش آموزان به این تصمیم اعتراض دارند. آن ها مدعی هستند برخی از باشگاه های آموزشی فوتبال و فوتسال با بهانه های مختلف اجازه نمی دهند که فرزندانشان در مسابقات آموزشگاهی شرکت کنند در صورتی که هیچ قراردادی ندارند و حتی شهریه باشگاه را پرداخت می کنند.
در همین راستا و پاسخ به این ادعا که آیا درست است یا خیر به سراغ مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش مدارس شهرستان بیرجند رفتیم. «ارجمند» گفت: خوشبختانه اکنون این موضوع خیلی کم شده است و شاید یک باشگاه است که چنین دستورالعملی برای اعضا دارد. وی تصریح کرد: متأسفانه برخی از باشگاه های ورزشی این کار را انجام می دادند و با عناوین مختلف مانند اینکه اگر شرکت کنید آسیب خواهید دید یا گرفتن تعهد و موارد دیگر دانش آموزان مدارس را می ترساندند تا در مسابقات خود آموزش و پرورش و آموزشگاه ها شرکت نکنند. او ادامه داد: این کار کاملا غیرقانونی است چون این باشگاه ها و خیلی از هیئت ها استعدادهای خود را از همین آموزش و پرورش می گیرند و حالا برای ما سنگ اندازی دارند.
دانش آموزان متعهد به آموزش و پرورش
این مقام مسئول شهرستان عنوان کرد: دانش آموزان متعهد به آموزش و پرورش هستند نه هیچ ارگان دیگری و اینکه برخی از باشگاه ها این کار را انجام می دهند کاملا اشتباه است. «ارجمند» تأکید کرد که دانش آموزان در تمام مقاطع هیچ حقوقی از باشگاه ها دریافت نمی کنند و معلوم نیست بر چه اساسی این کار انجام می شود. او اضافه کرد: اگر هنرجویان باشگاه ها افراد بزرگسال باشند و ممر درآمد آن ها از همین طریق باشد، حقوق دریافت می کردند و قرارداد رسمی داشته باشند می توان چنین قانونی گذاشت اما برای دانش آموزان هیچ کدام از این موارد صدق نمی کند. وی خاطر نشان کرد: متأسفانه همین عملکرد باشگاه ها باعث دلسرد شدن ورزشکاران و خانواده های آنان می شود چون والدین انتظار دارند وقتی فرزندشان وارد رشته ورزشی شد در آن بدرخشد اما وقتی چنین مانعی ایجاد شود مسلما فرد زده خواهد شد و دیگر ادامه نخواهد داد، برخی ساختار بدی را پایه گذاری می کنند.
محرومیت استعدادها از رقابت انتخابی تیم ملی
مسئول انجمن فوتسال و سرپرست فنی مسابقات فوتسال آموزشگاه های شهرستان بیرجند هم در این باره بیان کرد: اکنون فقط یک باشگاه است که همکاری نمی کند. «طالبی» عنوان کرد: در مسابقات انتخابی اردوی تیم ملی بود که ما از این آموزشگاه درخواست کردیم، بازیکن هایی را که شرایط سنی آنها همخوانی دارد برای تمرین به ما بدهد ولی آنها همکاری نکردند. وی افزود: این در صورتی بود که این باشگاه حدود ۲۵ بازیکن در همین رده سنی داشت ولی این کار را انجام نداد. او خاطر نشان کرد که این موضوع را به قهوه چی رئیس هیئت فوتبال هم اطلاع داده ایم.
همکاری نکردن مساوی با معرفی به کمیته انضباطی
به همین دلیل به سراغ رئیس هیئت فوتبال استان رفتیم که گفت: نمی شود در این زمینه به قطعیت نظر داد و اطلاعات کامل و دقیقی باید ارائه شود. «قهوه چی» یادآور شد: گویا مسابقات انتخابی اردوی تیم ملی شرایط سنی مشخصی داشت، بعد از اینکه به ما اطلاع داده شد به باشگاه گفتیم و آنها اعلام کردند که شرایط این رده سنی مشخص را ندارند بنابراین ما نمی توانستیم به اجبار بگوییم حتما این کار را انجام دهند. وی با بیان اینکه هیچ باشگاهی نمی تواند بگوید که امکان ندارد بازیکن بدهیم و همکاری کنیم، عنوان کرد: اگر باشگاهی با آموزش و پرورش همکاری نکند بعد از تحقیق و اثبات درستی موضوع به کمیته انضباطی معرفی می شوند و باید به هیئت رئیسه پاسخ دهند.
این مقام مسئول افزود: باشگاه ها موظف هستند که با آموزش و پرورش همکاری کنند مگر اینکه مشکلی داشته باشند و یا شرایط همخوانی نداشته باشد. «قهوه چی» تصریح کرد: به هر حال ما با تمام باشگاه ها مذاکره کرده ایم که حتما همکاری داشته باشند و خوشبختانه اکنون این مشکل دیگر وجود ندارد. او بیان کرد که باشگاه های ورزشی تمام استعدادهای خود را از آموزش و پرورش می گیرند و نمی توانند بازیکن ها را از ملجأ اصلی آنها جدا کنند. به گفتۀ وی هیئت استان در این زمینه نظارت دارد و کارهای اجرایی برعهده هیئت های شهرستانی است، متأسفانه اینگونه مشکلات را هم فقط در بیرجند داریم و در دیگر شهرستان ها چنین مشکلاتی اصلا وجود ندارد.
ناهماهنگی بین آموزشگاه ها و باشگاه ها
برای اینکه موضوع مشکلات ورزشکاران نوجوان شفاف تر شود با یکی از دبیران ورزش هم گفت و گو کردیم، زراره ای عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر دیگر مشکل همکاری نکردن باشگاه ها را نداریم و هرگاه که خواستیم این بازیکن ها را در اختیار ما قرار داده اند. وی تأکید کرد: اما متأسفانه مشکلات دیگری مانند ناهماهنگی بین باشگاه ها و آموزشگاه به وجود آمده است. او توضیح داد: باشگاه و آموزشگاه ها مراعات دانش آموزان را نمی کنند، به عنوان مثال روز قبل در آموزشگاه مسابقه می دهند و روز بعد از آن باید در مسابقات باشگاهی شرکت کنند و این موضوع به جای این که موجب سلامتی دانش آموزان شود به آنها آسیب می رساند. به گفتۀ وی این مسئله درباره تمام رشته های ورزشی صدق می کند و در خیلی از مواقع همین خستگی بازیکن ها باعث باخت آنها می شود. «زراره ای» تصریح کرد: امیدواریم که همکاری بیشتری بین آموزشگاه ها و باشگاه ها به وجود آید تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*