دعوت نامه مدیر کل ورزش و جوانان برای حمایت مالی از ورزش خراسان جنوبی ورزش استان تشنه سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در ورزش استان نیاز به نگاه و توجه عمیق بخش دولتی و خصوصی دارد. بر اساس ماده ۵۳ قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه های اجرایی مجازاند یک درصد از اعتبارات بودجه ای خود را برای توسعه ورزش همگانی و زیرساخت های آن مصرف کنند که البته در خراسان جنوبی هنوز این مزیت محقق نشده است ولی با فرهنگ سازی و نشان دادن آثار آن می توان در این بخش کمک کرد. بخش خصوصی هم برای ورود به میدان ورزش ملزوماتی می خواهد و انتظاراتی دارد که مدیرکل ورزش و جوانان به این موارد اشاره می کند.
«افضل پور» در گفت و گوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی گفت: بر اساس این قانون یک درصد از بودجه دستگاه های اجرایی در بخش ورزشی می تواند هزینه شود. وی تصریح کرد: ۴۰ درصد این یک درصد می تواند در ورزش خود دستگاه های اجرایی برنامه ریزی شود، ۳۰ درصد آن برای توسعه فضای ورزشی مدارس با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان ها اختصاص پیدا می کند و ۳۰ درصد باقی مانده در تکمیل و ساخت فضاها و اماکن ورزشی زیرنظر وزارت ورزش و جوانان هزینه می شود. وی با بیان اینکه چون در قانون مذکور اجباری وجود ندارد و می توانند در بخش های دیگر هم هزینه کنند حاضر نیستند در ورزش سرمایه گذاری کنند.
۳ اداره پای کار آمده اند
این مقام مسئول عنوان کرد: ادارات استان به دلیل همین اجباری نبودن قانون حاضر نیستند ۶۰ درصد از یک درصد اعتبار خود را به ورزش دو اداره آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اختصاص دهند. «افضل پور» با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان این ماده قانونی را اجرا کرده است، ادامه داد: ۲ شرکت آب منطقه ای و منابع طبیعی و آبخیزداری هم یک درصد بودجه خود را در توسعه فضای ورزشی هزینه کرده اند. وی نگاه دیگر دستگاه های اجرایی را اشتباه دانست و افزود: باید به این موضوع توجه کنند که ۳۰ درصدسهم آموزش و پرورش هم برای توسعه فضای ورزشی فرزندان خودشان مورد استفاده قرار می گیرد و ۳۰ درصد ورزش و جوانان نیز برای تکمیل و توسعه فضای ورزشی استان مورد بهره برداری کل مردم قرار می گیرد.
استانداری پای کار بیاید
مدیرکل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه این یک درصد جزو هزینه های جاری محسوب می شود، عنوان کرد: به همین دلیل ادارات این مبلغ را در دیگر موارد که خودشان می خواهند، هزینه می کنند. «افضل پور» با تأکید بر اینکه با یک درصد بودجه ادارات می توان سرانه ورزش و سلامت استان را بالا برد، گفت: نیاز است مسئولان رده بالای استان مانند استاندار و معاون سیاسی استانداری وارد میدان شوند و از تمام دستگاه های اجرایی بخواهند که به این قانون عمل کنند. او خاطر نشان کرد که شعار درباره سلامت افراد جامعه و اینکه ورزش خوب است کافی است و باید در عمل هم مدیران به آن توجه داشته باشند و در توسعه سلامت و ورزش قدمی بردارند. به گفتۀ وی اگر همه دستگاه های اجرایی مکلف به هزینه کرد یک درصد سهم ورزش باشند کمک شایانی به ورزش خود دستگاه، آموزش و پرورش و ورزش استان در بخش های مختلف می شود. این مقام مسئول درباره جذب این یک درصد بیان کرد: از جمله اقداماتی که داشتیم هرساله نامه ای به تمام ادارات می نویسیم، در شورای ورزش همگانی استان این موضوع را مطرح کرده ایم و یکی از مصوبات هم بود. حتی حضوری نزد برخی از دستگاه های اجرایی رفته ایم تا در این زمینه ورود پیدا کنند. به علاوه در تمام رسانه ها و نشست هایی که بوده است این موضوع را مطرح کرده ایم ولی متأسفانه در استان استقبال خیلی کم بوده است.
دلایل استقبال کم سرمایه گذاران از ورزش
این مقام مسئول درباره علاقه و اقبال کم سرمایه گذاران به بخش ورزش عنوان کرد: به چندین دلیل در خراسان جنوبی سرمایه گذاران به این بخش کمتر ورود داشته اند. «افضل پور» توضیح داد: در ابتدا باید گفت که سرمایه گذار عادی و سرمایه گذار صنعتی در خراسان جنوبی نسبت به دیگر استان ها خیلی کم است. همچنین یکی دیگر از عوامل نداشتن تعامل و اعتماد لازم بین هیئت ها و بخش خصوصی است که هنوز شکل نگرفته است . از دیگر موارد می توان به نداشتن اولویت ورزش در برنامه کاری بخش خصوصی اشاره کرد. به گفتۀ وی بخش خصوصی در صورتی وارد میدان می شود که برای خود او هم بهره و سودی داشته باشد مثلا بتواند برای محصول خود تبلیغات داشته باشد ولی زمانی که هیچ کدام از رسانه ها به ویژه صدا و سیما استقبالی از مسابقات چه کشوری و چه استانی ندارند و تماشاچی چندانی هم وجود ندارد، سرمایه گذار حاضر به انجام این کار نیست چون سودی ندارد. او خاطر نشان کرد: مشوق مالیاتی هم که در نظر گرفته شده است فقط درحد همان مبلغی است که سرمایه گذاری کرده اند در حالی که انتظار دارند که کل مالیات آنان بخشوده شود.
نظارت بر هزینه کرد هیئت ها
مدیرکل ورزش و جوانان درباره حمایت از ورزشکاران هم گفت: حمایت های مالی بیشتر توسط خود هیئت ها انجام می شود و ما هم به هیئت های ورزشی اعتبار می دهیم ولی اینکه مستقیم خود اداره کل این کار را انجام دهد اینگونه نیست. «افضل پور» ادامه داد: البته در ورزش قهرمانی از برخی ورزشکاران که عضو تیم ملی هستند و قهرمانی جهانی دارند از لحاظ مالی حمایت کرده ایم. وی با اشاره به رشد اعتباری هیئت ها از ۳ تا ۷ درصد بیان کرد: اولویت های هزینه کرد بر عهده خود هیئت ها است که در زمینه تأمین تجهیزات، ورزشکاران و یا اعزام ها برنامه ریزی کنند. او درباره نظارت بر هزینه کرد هیئت ها هم عنوان کرد: ما در بخشی که به عنوان مثال از ما اعتبار برای میزبانی مسابقات یا اعزام ها می خواهند نظارت داریم ولی در کارشان دخالت نمی کنیم و نمی توانیم اولویت های آنان را تغییر دهیم.
نگاه ویژه به ورزش شهرستان ها
این مقام مسئول درباره وضع استادیوم غدیر نیز گفت: این استادیوم نیاز به تکمیل و برخی زیرساخت ها دارد که شرکت پیمانکار این مهم را قبول کرده است و براساس تعهد باید تا سال ۹۷ تکمیل و نواقص برطرف شود. «افضل پور» اعلام کرد که در بخش توسعه ورزش شهرستان ها هم در سال ۹۷ نگاه ویژه ای داشته ایم. او تصریح کرد: سیاست سال بعد این است که به شکل مستقیم اعتباراتی را به هیئت های ورزشی شهرستان ها اختصاص دهیم. وی اضافه کرد: در گذشته هم این کمک ها بوده است ولی به صورت مستقیم پرداخت نمی شد که در سال ۹۷ این موضوع اجرایی خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*