آخرین خبر :

دام کلاهبرداران در برنامه‌های صیغه یاب

اخیرا بعضی از کانالها، گروه‌ها و یا صفحات شبکه‌های اجتماعی اقدام به فروش نرم افزارهایی به نام صیغه یاب، همدم یاب، دوست‌یاب و…. می‌کنند و برای اثبات کارکرد نرم افزار خود فیلم‌ها و عکس‌هایی را با این موضوع برای ترغیب به خرید یا دانلود بارگذاری می‌کنند.
رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی به خبرنگار ماگفت: با رشد سریع شبکه‌های اجتماعی بازار برخی از کاربران بسیار پررونق شده است که درآمد آن‌ها از فروش نرم افزارهای دروغین از جمله صیغه‌یاب است .این نرم افزارها که به نحوی وجود خارجی هم ندارند و تنها تصاویری که از آن‌ها منتشر شده است به صورت جعلی است تنها جنبه کسب درآمد برای برخی از افراد را دارد.
سرهنگ علی محمدپور افزود: این‌گونه نرم افزارها که با پرداخت مبلغی ناچیز قرار است به دست خریداران برسد هدفی جز کلاهبرداری ندارند به طوری که سازندگان این نرم‌افزارها با طراحی درگاه پرداخت اینترنتی جعلی (فیشینگ) کاربرانی که قصد پرداخت اینترنتی دارند را به این صفحه جعلی هدایت کرده و قربانیان نیز در این صفحه جعلی تمام اطلاعات بانکی نظیر شماره کارت، رمز دوم وccv2 کارت بانکی خود را را وارد می‌کنند که در ادامه کلاهبرداران با استفاده از این اطلاعات تمام موجودی حساب قربانیان را به سرقت می‌برند.
رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی با بیان این مطلب که در برخورد با اینگونه نرم افزارها به آنها هیچ اعتنایی نکنند، گفت: به هیچ عنوان این نرم افزارها را دانلود نکنند چون ممکن است سیستم و یا گوشی شما را آلوده کنند و اطلاعات شخصی کاربران را به سرقت ببرند.
وی افزود: کاربران از ارائه اطلاعات و تصاویر شخصی در چنین نرم افزارهایی خودداری نموده و به آنها اعتماد ننمایند. زیرا مراجعین به این‌گونه نرم افزارها معمولاً قصد ازدواج نداشته و صرفاً هدفشان سوء استفاده و کلاهبرداری از افراد می‌باشد.
سرهنگ محمدپور در مورد اشتراک گذاری اطلاعات در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خاطرنشان کرد: کاربران دقت داشته باشند چه اطلاعاتی را در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند چون کلاهبرداران از اطلاعات و تصاویر منتشر شده شما برای ایجاد هویت جعلی و هدف گذاری برای کلاهبرداری استفاده خواهند کرد.
وی یادآور شد: کاربران این ذهنیت را از خودشان دور کنند که از طریق اینگونه نرم افزارها می توانند شریک مناسب زندگی خود را پیدا کنند و به دنبال شریک زندگی خود در فضای حقیقی باشند.
رئیس پلیس فتای استان گفت: از دیگر آسیب‌های این نرم افزارها به سرقت رفتن اطلاعات بانکی فرد قربانی می‌باشد و این امر باعث وقوع سرقت‌های زیادی شده است.
وی عنوان کرد: نکته مهم در رابطه با این قبیل پرونده‌ها این است که با توجه به اینکه تمامی این نرم افزارها از مصادیق مجرمانه می‌باشند و نصب و استفاده از آن نیز جرم می‌باشد لذا کاربری که دست به چنین جرمی زده و خود قربانی فرد دیگری شده امکان شکایت برای وی وجود ندارد.
رئیس پلیس فتای استان خراسان جنوبی در ادامه افزود: مشاهده شده است سودجویان در فضای مجازی سعی در اغفال افراد ناآگاه تحت عناوین جعلی مانند ثبت نام دریافت سبد کالا و … را دارند.
وی با هشدار نسبت به سوء استفاده کلاهبرداران از شهروندان در ایام خاص از جمله نوروز گفت: کارشناسان پلیس فتا در رصد فضای مجازی، متوجه برخی فعالیت‌های غیرقانونی افراد سودجو در این فضا شده‌اند که با ترفند ثبت نام جهت دریافت سبد کالا، کمک به مستمندان در شب عید و… قربانیان خود را فریب داده و با هدایت آنها به سمت وب‌گاه‌های جعلی از قبل طراحی شده از آنان کلاهبرداری می‌کنند.
این مقام ارشد انتظامی به شهروندان هشدار داد: هرگونه ثبت نام برای سبد کالا یا موارد دیگر را فقط از طریق مبادی رسمی و رسانه‌های جمعی معتبر پیگیری نمایند و پس از حصول اطمینان از اصلی بودن وب‌گاه مورد نظر نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.
سرهنگ محمدپور در پایان گفت: کاربران هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های‌‌موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس‌فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*