استقبال ۳۰۰ عروسک بومی خراسان جنوبی ازگردشگرها داستان زندگی از زبان « دوتوک»

هرکدامشان داستانی دارند، عروسک های بومی خراسان جنوبی، آن ها از سال ۹۳ سقفی یافتند تا آداب و رسوم زندگی در نقاط مختلف خراسان جنوبی را بازگو کنند، عروسک های رنگارنگی که در حال حاضر در قسمتی از باغ اکبریه بیرجند در قفسه هایی کنار هم چیده شده اند. داستان هر یک از آن ها جذابیت خاصی دارد. آنچه موزه عروسک بیرجند را که دومین موزه عروسک کشور است شاخص کرده عروسکی بنام دوتوک است که ثبت آثار ملی ناملموس کشور شده است .
مسئول موزه عروسک بیرجند در گفت وگو با امروز خراسان جنوبی گفت: موزه عروسک استان در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۵ در راستای اهداف پروژه ترسیب کربن و به همت سازمان میراث فرهنگی استان راه اندازی شده است. گنجعلی هدف از برپایی این موزه را حمایت از جامعه محلی و آشنایی مردم بویژه نسل جوان با عروسک ها و فرهنگ ایران بخصوص فرهنگ منطقه خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: این موزه در ۵ بخش شامل عروسک های مردم ساخت اقوام خراسان جنوبی، عروسک های مردم شناسی تاجمیر که معرفی کننده پوشش و آداب و رسوم مردم بلوچ ساکن روستای تاجمیر است، مردم ساخت نواحی مختلف ایران ، عروسک پیکرک گچی مشاهیر خراسان جنوبی و ایران و عروسک پیکرک اقوام ایران گچی و عروسک های نقوش انسانی، جانواری، گیاهی و فرش و گلیم خراسان جنوبی می باشد.
بیش از ۳۰۰ عروسک در موزه نگهداری می شود
وی تعداد عروسک های موجود در این موزه را بیش از ۳۰۰ قطعه عنوان کرد و ادامه داد: ۵۰ قطعه از این تعداد مربوط به عروسک های مردم ساخت اقوام خراسان جنوبی است که در سالن اول موزه عروسک واقع در باغ اکبریه بیرجند و قسمت عروسک های مردم شناسی روستای تاجمیر به نمایش گذاشته شده است .
وی موزه عروسک بیرجند را دومین موزه عروسک ایران برشمرد و بیان کرد: از ابتدای سال جاری ۴ هزار نفر بازیدکننده داشته ایم که ۲ هزارنفرشان دانش آموزان بوده اند.وی از برگزاری کارگاه های نحوه ساخت عروسک و برپایی برنامه های فرهنگی در مناسبت های مختلف در موزه عروسک خبر داد و گفت: به لحاظ فضا و مکان در محل فعلی با مشکلاتی روبرو هستیم که برگزاری برنامه های فرهنگی را با دشواری روبرو کرده است.
انتقال موزه عروسک بیرجند به خانه فروتنی در بافت تاریخی
وی با تأکید بر اینکه اختصاص فضای مستقل به موزه عروسک برای اجرای برنامه ها ضروری است، افزود: خانه تاریخی فروتنی در بافت تاریخی بیرجند به موزه عروسک اختصاص پیدا کرده که از اواخر فروردین ماه سال ۹۷ شاهد انتقال موزه به این مکان خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه فعلا تا پایان فروردین ماه موزه عروسک در باغ اکبریه آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی خواهد بود، ادامه داد: طرح موزه عروسک جدید نیز در دست تهیه و آماده سازی قرار دارد.
وی با بیان اینکه افزایش تعداد عروسک ها و تنوع آنها از جمله اهداف موزه عروسک جدید خواهد بود، گفت: در صورت امکان بخشی از اسباب بازی های قدیمی استان نیز در موزه جدید به نمایش گذاشته می شود.
ثبت «دوتوک» در آثار ناملموس کشور
مسئول موزه عروسک بیرجند از وجود عروسک دوتوک در موزه عروسک بیرجند خبر داد و افزود: این عروسک در سال ۹۳ بعنوان اولین عروسک در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده که قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد.گنجعلی از این عروسک بعنوان عروسک شاخص موزه یاد کرد و بیان داشت: در ایام نوروز موزه عروسک بصورت تمام وقت در ساعات کاری موزه ها به روی علاقه مندان باز خواهد بود .
وی با بیان اینکه لباس های محلی استان نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده، گفت: در فروشگاه عروسک و صنایع بومی استان که در مجاورت موزه قرار دارد عروسک های بومی و صنایع دستی استان معرفی و به گردشگران عرضه خواهد شد.
وی از وجود چند عروسک آیینی مناطق مختلف کشور در موزه عروسک بیرجند خبر داد و افزود: با توجه به اینکه شاخص این عروسک ها نحوه و مهارت ساختشان است که آیین مناطق مختلف کشور را نشان می دهند از این ظرفیت برای معرفی این مناطق استفاده شده است .
وی از اجرای بازی های بومی محلی برای ارتباط بیشتر بچه ها با آیین قدیمی و گذشتگان استان در موزه عروسک و گسترش آنها در آینده خبر داد و بیان کرد: بخشی از این برنامه همراه با ساخت مراحل عروسک ها و مراسم آیینی آنها همراه است.
وی از سفر به نقاط مختلف استان برای احیای عروسک های محلی با حفظ اصالت آنها به عنوان دیگر برنامه موزه عروسک یاد کرد و گفت: امید است با همکاری مسئولان بتوانیم موزه عروسک بیرجند را پویاتر کنیم و به تمام استان و بلکه کشور معرفی کنیم .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*