۱۷۵ شغل جدید ایجاد شد ۴۳۵ میلیارد برای ۳۳۳ پروژه کشاورزی دهه فجر

دهه فجر امسال۳۳۳ پروژه با اعتبار ۴۳۵ میلیارد ریال در بخش کشاورزی و دامداری که ایجاد ۱۷۵ شغل جدید را به همراه داشته به بهره برداری می رسد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در نشست خبری این سازمان روز گذشته با اشاره به اقداماتی که در این مدت برای بهبود وضعیت کشاورزان و استفاده بهینه از آب کشاورزی در استان پیاده شده است، گفت: در راستای این طرح ها در دهه فجر امسال ۳۳۳ پروژه با اعتبار ۴۳۵ میلیارد ریال افتتاح می شود که جامعه برخوردار استان از این پروژه ها ۱۸ هزارو ۳۷ نفر هستند و ۱۷۵ شغل جدید. به همراه دارد.
مهندس هاشم ولی پور مطلق با اشاره به اینکه علاوه بر این توانستیم برای ۸۹۰ نفر شغل های قبلی ایجاد شده را تثبیت کنیم، افزود: از میان این پروژه ها ۲۱۳ پروژه در حوزه آب و خاک، پنج پروژه امور دام، ۲۳ پروژه باغبانی ، یک پروژه تعاون روستایی، سه پروژه شیلات،۱۷ پروژه صنایع تبدیلی، ۷۹ پروژه مکانیزاسیون و ۸ پروژه مربوط به حوزه منابع طبیعی است.
ذخیره سازی برای بهار۹۷
وی به طرح های ذخیره سازی و مهار قیمت ها در بهار سال ۹۷ خبر داد و گفت : در این راستا تاکنون دو میوه سیب و پرتقال ذخیره سازی شده است.
ولی پور مطلق همچنین از کنترل قیمت مرغ و تخم مرغ در این ایام خبر داد و گفت: مقرر شده مرغ با قیمت ۵ هزار و ۸۰۰ تومان در اختیار فروشنده ها قرار بگیرد و تخم مرغ نیز با قیمت ۶ هزار و ۳۰۰ تا ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به فروشنده ها داده می شود که بعد از آن با درصد سود مشخص به فروش می رسد.
سرمایه گذاری های پایدار
دولت تلاش کرده با ارائه تسهیلات ویژه علاوه بر این که مشکلات را به حداقل برساند از مهاجرت بی رویه کشاورزان و روستائیان به سمت شهرها جلوگیری کند. یکی از منابع اعتباری برای این بخش صندوق توسعه ملی و فعال کردن بیش از پیش بخش سرمایه گذاری سازمان جهادکشاورزی است که خراسان جنوبی در آن به شکل ویژه دیده شده است. مدیر سرمایه گذاری سازمان سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست خبری با اشاره به اعتباراتی که تاکنون در این بخش به کشاورزان داده شده است، گفت: در بخش کشاورزی هر سال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان امکان سرمایه گذاری وجود دارد.
مهندس بهدانی افزود: سهم استان از اعتبارات بخش سرمایه گذاری در سال گذشته ۴۲۰ میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان جذب شد اعتبارات امسال هم ۵۱۲ میلیارد تومان تعیین شده که تاکنون فقط ۱۰۰ میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری و جذب شده است.
به گفته وی ردیف های متفاوتی در بخش سرمایه گذاری وجود دارد که فعالین بخش کشاورزی می توانند به صورت متنوع از آن استفاده کنند. یکی از مهمترین طرح هایی که اعتبار مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است فعالیت در تولید و فرآوری گیاهان دارویی است که برای امسال ۲۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در حال جذب آن هستیم.
سفره پهن تسهیلات برای اشتغالزایی کشاورزی
بهدانی با اشاره به اعتباراتی که از طریق صندوق توسعه ملی به طرح های کشاورزی تعلق می گیرد، گفت: این اعتبارات در سه ردیف شامل صنایع تبدیلی، آب و کشاورزی و زراعت و باغبانی اختصاص می یابد. وی ادامه می دهد: علاوه بر این تسهیلات، تسهیلات دیگری ویژه مشاغل خانگی از طرف جهادکشاورزی به متقاضیان اختصاص می یابد که مهمترین آن اعتبارات طرح پشتیبان با ۲۷ میلیارد تومان اعتبار است که در ردیف ابتدایی ۵ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است و تا دو هفته آینده نیز ۱۵ میلیارد تومان دیگر آن اختصاص می یابد.
به گفته او این اعتبارات با نرخ ۴ ساله و بازپرداخت سه ساله ارائه می شود. علاوه بر این در بخش تسهیلات فراگیر و توسعه پایدار روستاها نیز دولت اقداماتی را انجام داده که همه آن ها با هدف اشتغالزایی در روستاها و یا پایداری اشتغال های قبلی بوده است.
مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی در این باره توضیح داد: تسهیلات توسعه پایدار روستایی در مناطق روستایی و عشایری مرزی با نرخ ۴ درصد و در مناطق روستایی و عشایری غیر مرزی با نرخ ۶ درصد ارائه می شود ، البته سرمایه درگردش نیز برای آن تعیین شده که آن نیز با نرخ ۱۰ درصد ارائه خواهد شد. این تسهیلات هم اکنون در چهار بانک توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و بانک کشاورزی پرداخت می شود.
خرید توافقی زعفران و پنبه
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست درباره خریدهای توافقی و تضمینی سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: ۲۵۲ تن پنبه به صورت تضمینی از پنبه‌کاران خراسان‌جنوبی خریداری شده است.
مهدی عصمتی‌پور افزود: پول ۲۳۰ تن خرید تضمینی پنبه بالغ بر ۶۹۰ میلیون تومان پرداخت شده و مابقی آن نیز ظرف یک هفته آینده واریز می‌شود. وی با اشاره به اینکه شهرستان بشرویه بیشترین سطح زیر کشت پنبه در استان را دارد، ادامه داد: در حال حاضر دو مرکز خرید پنیه در دو شهرستان بشرویه و سرایان فعال است. وی افزود: خرید تضمینی پنبه با هدف کنترل بازار صورت گرفته است و قیمت آن بین دو هزار و ۷۰۰ تا سه هزار و ۴۰۰ تومان است. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خرید توافقی زعفران از آبان‌ماه آغاز شده است، گفت: تاکنون سه تن و ۴٠٠کیلو زعفران به صورت توافقی خریداری شده است. عصمتی‌پور تصریح کرد: دو تن و ۶٨٠ کیلو نیز در سامانه ثبت شده و مبلغ چهار میلیارد و ۵٠٠میلیون تومان نیز بابت خرید توافقی به حساب کشاورزان واریز شده است. علاوه بر این ۶٠درصد باقیمانده مبلغ خرید توافقی نیز دو تا سه ماه بعد از روز خرید پرداخت می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در دهه فجر امسال ٣٣واحد گلخانه در خراسان‌جنوبی افتتاح می‌شود که تسهیلات ٢٣واحد تکمیل شده است که از این ٢٣ واحد تعداد هفت واحد با رقم یک میلیارد و ٨٠٠میلیون تومان جدید احداث شده است.
وی با بیان اینکه ١٠ واحد در شرف راه‌اندازی است؛ اظهار کرد: ۱۶ واحد دیگر نیز با رقم دو میلیارد و ١٠٠ میلیون تومان نوسازی و تجهیز شده است. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در حال حاضر ۱۴ کلینیک گیاه پزشکی در خراسان‌جنوبی فعال است و یک کلینیک نیز در دهه فجر افتتاح می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*