گلایه های قشر کلیدی استان از فشارکمبود نیرو وقانون های کاغذی:پرستارهـا خسته اند

پرستار، عجب واژه آشنایی است. کلمه ‏ای که ناخودآگاه هر شنونده ‏ای را به یاد آرامش پس از توفان، و به یاد شخصی می‏اندازد که در لحظات سختی، ناراحتی و ساعتی که به کمک نیاز داریم، یاری ‏رسان ماست. انسان‏های بی‏ادعایی که به معنای واقعی کلمه، خالصانه کار می ‏کنند و تمام تلاش خود را معطوف می‏سازند تا بیماران، دوران نقاهت خود را به آرامی سپری کنند، پرستارانی که گاه به جای چند نیروکار می کنند و ساعت های کاری را در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان با سختی به پایان می رسانند.
پنجم جمادی الاولی، سالروز ولادت شیرزن صحرای کربلا، زینب کبری(س) و نامگذاری آن بنام روز پرستار است روزی که بهانه ای شد تا به سراغ جمعی از فعالان در این عرصه برویم و علاوه بر مشکلات و چالش های کاریشان از لذت های این شغل نیز جویا شویم .
فشار بر جامعه پرستاری ادامه دارد
پرستار بخش اورژانس یکی از بیمارستان های مرکز استان که حدود ۱۷ سال است در این حرفه مشغول بکار شده در گفت وگو با خبرنگار ما از رنج ها، شیرینی ها ، مشکلات و سختی های کارش می گوید. از شب بیداری ها، از اینکه عید و تعطیلات برایشان معنایی ندارد، از خوشحالی بعد از احیای قلبی بیماری که دچار سکته قلبی شده و از وعده هایی که عملیاتی نشده است.
او از کمبود نیرو در بخش های مختلف بیمارستانی بویژه بخش های بالینی بعنوان یکی از مشکلات فرا روی جامعه پرستاری یاد می کند و می گوید: با وجود اینکه طی سنوات گذشته تعداد زیادی پرستار استخدام شده اند به نظر این نیروها وارد بخش ها نشده اند و هم چنان فشار کار بر پرستاران احساس می شود .
او تعداد پرستاران را در مقایسه با آمار بیمارانی که باید خدمات بدهند استاندارد ندانست و گفت: پرستاران خانم چندان علاقه ای به اضافه کاری در بخش های بالینی ندارند و دوست دارند بیشتر یک شیفت کار کنند بنابراین گاهی اوقات مجبور می شوند بخاطر کمبود نیرو اضافه کاری را بپذیرند که خود فشار روحی را بر آنها تحمیل می کند.
این پرستار باسابقه به کمبود پزشک در برخی رشته های فوق تخصصی مانند داخلی و اطفال در استان اشاره می کند و معتقد است: این کمبود بار مضاعفی را بر جامعه پرستاری تحمیل کرده چرا که بعد از دستور پزشک برای اعزام بیمار به سایر مراکز درمانی این پرستار است که باید علاوه بر انجام کارهای اعزام، نسبت به توجیه بیمار و خانواده اش هم اقدام کند که هم بار روحی و هم بار جسمی مضاعفی را در پی دارد.
افزایش کاغذ بازی و کار اداری پرستاران
پرستار خانمی که حدود ۱۰ سال است در بخش زنان و زایمان کار می کند نیز به گوشه ای از مشکلات این حرفه اشاره می کند و به خبرنگار ما می گوید: بارها شده که بخاطر کمبود نیرو و تعداد زیاد بیماران از خود بیمار و همراهانشان ناسزا هم شنیده ایم اما تلاش کرده ایم این شرایط را تحمل کنیم.
او به مشکلات روحی که بر پرستار بخاطر ارتباط تنگاتنگی که با انواع بیماری ها دارد، تحمیل می شود و به لذت مادر شدن افرادی که سالها در انتظار نوزاد کوچکی بوده اند اشاره می کند و می گوید: حس زیبایی که بعد از ترخیص و معالجه شدن بیماران به پرستار دست می دهد قابل مقایسه با هیچ چیزی نیست هر چند که بار مشکلات فراوان باشد.
او از افزایش کار اداری و نوشتاری پرستاران در بخش ها انتقاد کرد و گفت: پرستاران بیشتر وقتشان را در بخش ها صرف کارهای اداری و دفتری می کنند تا حضور بر بالین بیمار که این کاغذ بازی ها نسبت به گذشته چندین برابر شده و لازم است که در آن تجدید نظر شود .
قانون که قابل اجرا نیست
او اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را در بخش دولتی قابل اجرا ندانست و ادامه داد: با توجه به حجم نیرویی که در بخش درمان مشغول بکارند و از طرف دیگر عدم تعیین منابع اجرای این قانون نمی توان انتظار داشت این قانون ۱۰ ساله به مرحله اجرایی برسد. او معتقد است قانون فوق در بخش غیر دولتی بیشتر قابلیت اجرایی دارد چرا که بیمه ها هم زیر بار پرداخت هزینه نخواهند رفت.
طرح قاصدک به ضرر جامعه پرستاری
یکی دیگر از پرستاران بیرجندی نیز با انتقاد از عدم پرداخت به موقع بدهی های نیروهای بیمارستانی به خبرنگار ما گفت: نیاز است که به وضعیت معیشتی پرستاران توجه بیشتری شود و ما عملا از سال جاری شاهد عدم پرداخت کارانه و فقط پرداخت اضافه کاری پرستاران هستیم و می توان گفت طرح قاصدک به ضرر جامعه پرستاری تمام شده است. در ادامه رئیس سازمان نظام پرستاری استان به سوالات خبرنگار ما پاسخ می دهد و معتقد است طرح تحول سلامت منافع زیادی برای جامعه پرستاری و از طرف دیگر چالش هایی هم داشته است .
اشتغال پرستاران جویای کار
رئیس سازمان نظام پرستاری خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار ما در مورد چالش و مشکلات فراروی پرستاران که عمدتا مختص استان ما نیستند و در همه استان ها وجود دارند، گفت: اگر از حق نگذریم طرح تحول نظام سلامت هر چند چالش هایی را برای پرستاران بوجود آورد اما منشا خیرات و برکات زیادی هم بوده که از جمله می توان به جذب بالای جامعه پرستاری در بخش های بهداشت و درمان اشاره کرد .
دکتر محمودی راد با بیان اینکه الان می توان ادعا کرد که پرستار جویای کار، بیکاری نداریم، افزود: طی چند سال گذشته تعداد زیادی از پرستاران جویای کار در بیمارستان های جدید التاسیس و در سایر حوزه های درمانی جذب شده اند .
پاسخ گلایه ها از تفاوت حقوق پرستاران و پزشک
وی درمورد تفاوت فاحش حقوق پرستاران و پزشکان که همیشه مورد اعتراض این جامعه بوده گفت : بین حقوق پرستاران و رده های مختلف پزشکی تفاوت زیادی وجود داشته که با اجرای طرح تحول نظام سلامت شاهد ارتقای حقوق پرستاران بودیم و در این بین حقوق گروه های مختلف پزشکی نیز بصورت تصاعدی رشد داشته که با توجه به این افزایش، حقوق پرستاران ناچیز به چشم می آید.
وی از پرداخت نشدن به موقع کارانه و اضافه کار پرستاران بعنوان عمده گلایه این جامعه یاد کرد و گفت : در طرح جدید اضافه کار در دل کارانه تعریف شده که با توجه به تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات دانشگاه چندین ماه پرداخت این مزایا به تعویق می افتد و باعث گلایه پرستاران می شود.
وی از پرداخت کارانه پرستاران تا پایان شهریور ماه سال جاری خبر داد و با بیان اینکه تاحدودی این مطالبات به روز می باشد، افزود: برخی از دانشگاه ها برای رفع این مشکل اضافه کار پرستاران را بصورت علی الحساب ولی مستمر تر پرداخت می کنند تا بدهی ها انباشته نشود که این پیشنهاد را به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم داده ایم که امید است با وجود مشکلات اعتباری حدالمقدور این کار انجام شود .
تعرفه گذاری خدمات پرستاری؛ قانون بر زمین مانده
رئیس سازمان نظام پرستاری خراسان جنوبی با اشاره به تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی در سال ۸۶ بیان کرد: تاکنون این قانون اجرایی نشده که در صورت اجرای آن تا حدودی به عدالت حقوقی در جامعه پرستاری دست خواهیم یافت. محمودی راد اجرای این قانون را لازم الاجرا دانست و از مسئولان خواست در اجرای آن همت بیشتری داشته باشند.
۱۵۰۰ پرستار شاغل داریم
وی به اشتغال ۱۵۰۰ پرستار در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت در استان خبر داد و گفت: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت کمبود پرستار بسیار چشمگیر بود و در حال حاضر با توجه به اینکه ۳۰۰ نفر در طول اجرای طرح (بغیر از پرستاران تخت جدید و یا افزایش کار حجمی) در استان بکار گرفته شده اند تا حدودی فشارها کم شده ولی در مجموع کمبود پرستار در همه جای کشور وجود ندارد و نمی توان آن را انکار کرد .
وی به افزایش اقتدار جامعه پرستاری طی سنوات گذشته اشاره کرد و افزود: در برهه ای از زمان جامعه پرستاری اقتدار لازم را نداشته اما با توجه به حرفه ای و تخصصی شدن این رشته طی سنوات گذشته شاهد رشد در این زمینه بوده ایم .
وی ادامه داد: اگر در مواردی هم شاهد شکسته شدن این اقتدار هستیم بخاطر این بوده که پرستار نتوانسته از دانشش بخوبی استفاده کند بنابراین ما پرستاران زیادی هم داریم که از مهارت مناسبی برخوردارند و توانسته اند از علمشان به نحو احسنت استفاده کنند .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در جلسات مختلف خبری از بدهی های میلیاردی بیمه ها به دانشگاه سخن گفته و اینکه با پرداخت به موقع این بدهی ها می توانیم رضایت جامعه پرستاری را جلب کنیم خواسته بحقی که دست دانشگاه در پرداخت آن بسته است .
وظیفه مسئولان
بدون تردید جامعه پرستاری، با مشکلات فراوان معیشتی، استخدامی و آموزشی دست و پنجه نرم می ‏کند. توجه مردم و مسئولان به این مسائل، پرستاران را از نظر روحی، تقویت می‏کند تا بهتر بتوانند به شغل مقدّس خود بپردازند. مقام معظم رهبری در این باره می‏فرماید: «مسئولان باید در برنامه‏ریزی ‏های خود، نگاه ویژه‏ای به شغل پرستاری داشته باشند و برای حل مشکلات آنان، از جمله مسائل معیشتی، استخدامی، آموزش حین خدمت و دوران استراحت پرستاران، در چارچوب مقدورات و امکانات دولت، بیش از پیش تلاش نمایند». ایشان در جایی دیگر، خطاب به مسئولان و مردم می‏فرمایند: «حضور در محل کار حتی در ایام تعطیل، نشان دهنده سختی مضاعف حرفه پرستاری است که این مسئله، باید همواره مورد توجه مردم و مسئولان باشد».

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*