پرداخت تسهیلات اشتغالزایی بدترین کار برای افرادی که بازار را نمی شناسند بازاریابی نکته فراموش شده

شناختن بازار نکته مهم و اصلی برای راه انداختن یک کسب و کار نوپاست زیرا تا وقتی بازار هدف مشخص و غنی نداشته باشیم به موفقیت و رشد دست نخواهیم یافت. این مطالب بخشی از گفتگوی امروز خراسان جنوبی با «صداقتی» ؛ کارآفرین و فعال در حوزه نرم افزار داده کاوی است.
کار خود را توضیح می دهید؟
ازسال۸۴ وارد حوزه نرم افزاری شدم. در پیاده سازی سیستم های نرم افزاری و تسهیل داده ها فعالیت می کنم ؛ به طور کلی می توان گفت که در داده کاوی فعالیت می کنم و از درون آمار و داده ها، دانش را استخراج می کنم و جزو اولین شرکت های داده کاو پارک علم و فناوری استان هستم.
وضع این رشته در استان ما چگونه است؟ و آیا جای کار دارد؟
خوب است. هر چند هنوز جا نیفتاده است. در حالیکه ما می توانیم از هر داده ای در هر کجا استفاده کنیم. در حوزه نرم افزار جای کار بسیاری وجود دارد به ویژه امروزه که نرم افزارهای گوشی تلفن همراه مانند ios و اندروید که بازار گسترده ای دارند. به ویژه اگر در دو حوزه وب و اندروید با کاربر تعامل داشته باشد. نکته مهم آن، این است که محدودیت زمان و مکان ندارد.
مشکلات این حوزه چیست؟
مشکل اصلی در این حوزه عدم شناخت بازار است چون افرادی که در این حوزه کسب و کاری راه می اندازند شناخت کافی و خوبی از بازار ندارند و به همین دلیل محصول تولید شده خود را حتی اگر از نظر فنی خوب باشد هم نمی توانند بفروشند و بالعکس این موضوع هم وجود دارد؛ یک محصول چندان کیفیتی ندارد ولی چون بازار فروش خوبی را می شناسد و بازاریابی را خوب یاد دارد محصول خود رابه فروش می رساند.
راهکار شما برای این مشکل چیست؟
من هم در اوایل شروع کارم این مشکل را داشتم چون کسی برای راهنمایی من وجود نداشت ولی در همین راستا مدل کسب و کاری را طراحی کرده ایم که با وجود آن افراد نوعی نقشه راه دارند تا متوجه شوند که در کجای کار خود نقص دارند و ضعیف عمل کرده اند.
همچنین به نظر من می توانند افرادی که در این زمینه تبحر و تجربه دارند گروهی را تشکیل دهند و در قبال هزینه، بازاریابی محصولات را انجام دهند یعنی قبل از اینکه کاری را فردی شروع کند ،در زمینه بازاریابی هزینه کند. تحقیقات بازاریابی از پول سازترین صنعت ها در دنیا به شمار می رود، البته در ایران و به ویژه استان ما به آن توجهی نمی شود تا بتوانند بر اساس مهارت خود و نیاز جامعه محصولی مفید را وارد بازار کنند. باید در حوزه آموزش سرمایه گذاری شود و مهارت های بروز را آموزش و دیدگاه ها را تغییر دهند و حتی در زمینه هوش مالی هم باید کار شود.
خراسان جنوبی از نظر نیروی انسانی در چه وضعی است؟
استان نیروی انسانی زیادی دارد ولی چالش اصلی اینجاست که این نیرو متخصص و ماهر نیست و نگاه افراد به بازار کار بیشتر کارمندی است و به دنبال کسب و کارهای جدید و کارآفرینی نمی روند.
نگاه مسئولان و دولت را چگونه می بینید؟
متأسفانه در این زمنیه هم مشکلاتی وجود دارد مثلا ارگان هایی مانند بیمه تامین اجتماعی و مالیات از کمترین انعطاف برخوردارند و قوانین شفافی ندارند در حالیکه می توانند بیشتر در این زمنیه همکاری داشته باشند.
همچنین کسب و کارهای نوپایی که بازار هدف خود را ارگان های دولتی در نظر گرفته اند باید حواسشان را جمع کنند چون بودجه دولتی نوسانات زیادی دارد و اگر یک سال برای طرحی بودجه داشته باشند سال بعد امکان دارد که دیگر نتوانند بودجه را تأمین کنند.
اشتغالزایی شرکت شما چگونه است؟
زمانی تا ۵ نفر هم در این جا کار می کردند ولی به ۲ نفر کاهش پیدا کرده است و با این وضع مالیات و بیمه امکان دارد حتی کمتر هم شود.
تسهیلات اشتغالزایی در این زمینه مفید است؟
به نظر من در خیلی از مواقع راه حل ایجاد کسب و کار پرداخت تسهیلات اشتغالزایی نیست و شاید حتی در برخی مواقع بزرگترین مشکل است چراکه بدون اینکه بدانند طرح فرد در چه زمینه ای است این تسهیلات پرداخت می شود و او هم بدون شناسایی بازار کاری را شروع می کند و سریع هم شکست می خورد پس بدترین کار این است به کسی که بازار را نمی شناسد وام پرداخت شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*