نگرانی از افزایش قیمت تمام شده پروژه های عمرانی در خراسان جنوبی:هزینه های خارج از اعتدال

افزایش قیمت تمام شده پروژه های عمرانی، منطقی نبودن تقاضاهای بسیار برای ترک تشریفات مناقصات، گلایه از جذب پایین اعتبارات و استفاده از توان پیمانکاران بومی در اجرای پروژه های عمرانی از جمله مسائل مطرح شده در جلسه شورای اداری استان بود. به گزارش امروز خراسان جنوبی جلسه شورای اداری استان روز گذشته با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر توجه ویژه به ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، گفت: در این راستا تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در روستاها و مناطق عشایرنشین مرزی با کارمزد ۴ درصد و در سایر روستاها و مناطق عشایرنشین با کارمزد ۶ درصد پرداخت می شود و سقف تسهیلات در استان خراسان جنوبی تا ۵ میلیارد تومان را در اختیار استانداری قرار می دهیم.
سید ابوالفضل رضوی افزود: ۳۳۷ میلیارد تومان از محل قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری سهم استان خراسان جنوبی است که می تواند بیشتر یا کمتر شود.
وی با بیان اینکه بانک های عامل پرداخت این تسهیلات بانک کشاورزی، پست بانک و بانک توسعه تعاون هستند، اظهار کرد: این بانک ها باید محل اجرای پروژه را مورد وثیقه قرار دهند. ضمن اینکه اخذ سفته، سند روستایی ملک و اخذ ضمانت نامه از صندوق های تعاون و پشتیبانی از کشاورزان نیز ضرورت دارد در غیر این صورت بانک های عامل مرتکب تخلف شده اند.
به گفته وی این تسهیلات در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت نیز برای اشتغالزایی با کارمزد ۱۰ درصدی قابل پرداخت می باشد. کف اعتبارات نیز به جز صنایع دستی که قبول کرده اند ۱۰ درصد سهمیه شان زیر ۱۰۰ میلیون تومان باشد، در سایر بخش ها ۱۰۰ میلیون تومان می باشد.
رضوی در خصوص اولویت ها برای پرداخت تسهیلات مذکور هم گفت: در روستاها شرکت های مشارکتی چه تعاونی باشند و چه سهامی خاص به شرط مشارکت مردم نسبت به فرد در اولویت هستند. فرد روستایی بر فرد غیر روستایی اولویت دارد و در روستایی که متقاضی مشارکتی یا فردی نباشد، نباید از فعالیت افراد غیر بومی جلوگیری شود.
وی با بیان این پرسش که چرا با وجود تولیدات روستایی ، کارخانجات فرآوری مانند آبمیوه گیری، کنسرو و کمپوت باید در شهرها ایجاد شود؟ افزود: برای تحقق عدالت آموزشی به نفع روستائیان پیگیر اجرای مجتمع های آموزشی در دهستان ها هستیم تا دانش آموزان از روستاهای اطراف با سرویس های آموزش و پرورش به صورت رایگان به این مجتمع بروند. ضمن اینکه پیگیر ایجاد مجتمع های امداد و نجات، فرهنگی و هنری و ورزشی در روستاها هستیم.
رضوی در پایان گفت: با توجه به اینکه استان خراسان جنوبی در بحث جذب تسهیلات توسط بانک سینا عملکرد خوبی داشته، ۵ میلیارد تومان بیش از سایر استان ها تسهیلات در اختیار این استان قرار داده ایم.
تقدیر استاندار از مدیریت ناآرامی های اخیر
استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: منابع مالی بسیار با ارزشی در راستای کارآفرینی در اختیار استان ها قرار گرفته و مدیران استانی موظفند با همگرایی و هم افزایی، دلسوزی برای مردم و تلاش شبانه روزی برای جذب حداکثری این منابع گام بردارند.
محمد مهدی مروج الشریعه با اشاره به اینکه هیچ عامل و مانعی در راه توسعه و ایجاد اشتغال و رفع دغدغه های مردم پذیرفتنی نیست، افزود: دولت در حوزه اشتغال ، توسعه اقتصادی و توسعه روستاها برمبنای توسعه همه جانبه، عزم جدی دارد. وی از تلاش ویژه اعضای شورای تامین استان به خصوص فرماندهی انتظامی، دستگاه اطلاعاتی و دستگاه قضایی خراسان جنوبی که با به کار بردن تدبیر و مدیریت، تشخیص صحیح، تلاش شبانه روزی و مسئولیت پذیری در زمان التهابات چند روزه در کشور و استان، امنیت را برقرار نمودند قدردانی کرد و با تاکید بر تکلیف مسئولین در رسیدگی به مسایل و مشکلات مردم، بی قانونی و هرج و مرج را بازگشت به عقب دانست و گفت: اگر بخشی از اعتراضات کف خیابان به واسطه قصور و تقصیر باشد، مسئول هستیم.
ضرورت پاسخگویی به هنگام دستگاه ها به مطالبات مردمی
استاندار با ذکر اینکه دفتر بازرسی و پاسخگویی استانداری، عملکرد همه دستگاه ها را بدون استثنا رصد می کند، بر ضرورت پاسخگویی به هنگام به مطالبات مردم تاکید کرد و افزود: در دهه فجر باید برنامه های مناسب و شادی بخش برای مردم اجرا شود و این مهم نباید مغفول بماند. ضمن اینکه دهه فجر زمان مناسبی برای بیان عملکرد دستگاه ها و مدیران است.
رصد کیفیت اجرا، رعایت استاندارد و قیمت تمام شده پروژه ها
وی بحث جذب اعتبارات استانی در قالب تخصیص های ابلاغ شده را در روزهای پایانی سال بسیار مهم دانست و با بیان اینکه پیگیری ها برای جذب اعتبارات باید به حداکثر ممکن برسد، اظهار کرد: بحث کیفیت اجرای پروژه های استانی، رعایت استانداردها و قیمت تمام شده پروژه ها همه و همه رصد می شود. این همه تقاضا برای ترک تشریفات برای انتخاب پیمانکاران در اجرای پروژه ها منطقی نیست و پیمانکاران بومی توانمند را باید برای اجرای پروژه ها ولو پروژه های کوچکتر جذب کنیم.
سالن ۱۴۰۰ مترمربعی تولیدات استان در نمایشگاه سوغات مشهد
مروج الشریعه، چاره جویی برای قیمت تمام شده و غیرقابل قبول برخی پروژه ها را خواستار شد و گفت: سه دستگاه تاثیرگذار در بخش اشتغال یعنی جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید تلاش مضاعفی برای ایجاد اشتغال داشته باشند. وی اهمیت بازاریابی برای صنایع دستی را یادآور شد و افزود: در نوروز ۹۷، نمایشگاه بزرگ کالای سوغات زائر در مشهد برپا خواهد شد و ما یک سالن ۱۴۰۰ متر مربعی را برای به نمایش گذاشتن و عرضه صنایع دستی تولیدات استان در این نمایشگاه در اختیار گرفته ایم.
شروع به کار تیم های نظارت بر پروژه های عمرانی استان
وی افزود: اخیرا و در پی دیدار با مسئولین سازمان زمین شناسی به گزارشات و مطالعات زمین شناسی در چند نقطه اساسی در استان با استفاده از اعتباراتی که در سفر مقام معظم رهبری در ۱۸ سال پیش به این امر اختصاص یافته اشاره شد و براین اساس ۱۶ ناحیه قابل توسعه در استان شناسایی شده است. ضمن اینکه توافقات در بحث ژئوتوریست و ژئو پارک را نیز پیگیری خواهیم کرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هم با اشاره به آغاز به کار تیم های نظارت بر پروژه های عمرانی با هماهنگی دفاتر فنی و سازمان مدیریت، گفت: در شورای عمرانی استان مصوب شد کلیه خریدهای مصالح ساختمانی به شرط داشتن استاندارد با هدف تقویت تولید داخلی از داخل استان انجام شود.
سقف پاسخگویی دستگاه ها به استعلامات؛۲۰ روز
علوی مقدم به اجرایی شدن ابلاغ استاندار در خصوص تهیه برنامه دستگاه های اجرایی با افق ۱۴۲۰ ظرف ۳ ماه آینده اشاره کرد و با بیان اینکه در کارگروه امور زیربنایی دقایقی را به طرح های راهبردی دستگاه ها در این راستا اختصاص خواهیم داد، اظهار کرد: چنانچه پاسخگویی ایستگاه ها به استعلامات ظرف ۲۰ روز عملی نشود به منزله پاسخ مثبت تلقی و مسئولیت آن بر عهده دستگاه خواهد بود و لذا تسریع در پاسخگویی به استعلامات مورد تاکید است.
رشد ۱۰ برابری اعتبارات ملی و استانی بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نیز نرخ بیکاری در استان را ۷/۱۰ درصد، نرخ شهرنشینی را ۵۹ و نرخ روستایی را ۴۱ درصد ذکر کرد و با بیان اینکه ۹/۳۲ درصد کل اشتغال استان در بخش کشاورزی ایجاد شده، گفت: میزان اشتغال زایی در بخش صنعت ۴/۲۸ و در بخش خدمات استان ۷/۳۸ درصد می باشد. ارزش ناخالص بخش کشاورزی استان ۱۸۴۷ میلیارد تومان و ارزش خالص ۳۴۰۰ میلیارد تومان می باشد.
ولی پور به مقام اول استان در تولید زرشک در جهان اشاره کرد و مشکلات استان را در بخش کشاورزی، خشکسالی، کمبود زیرساخت توسعه، صنایع تبدیلی ، خرده مالکی، کمبود نقدنیگی، بازاریابی و فروش محصولات، مکانیزاسیون ، ماشین های کشاورزی و فرسودگی تشکل های این بخش ذکر کرد.
در این جلسه عالیه خواجوی به عنوان مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری حکم خود را دریافت کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*