آخرین خبر :

مهلت ۲ ماهه مسئولان استان برای افزایش تخصیص اعتبارات ۹۶ چانه زنی های سرنوشت ساز

فرصت رایزنی برای تخصیص بیشتر اعتبارات ملی و استانی ویژه مصوب قانون سال ۹۶ برای خراسان جنوبی و دیگر استان های کشور کمتر از ۲ ماه است و در این زمان اندک با وجود موانع و مشکلات موجود مسئولین امر و به ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید نهایت توان خود را برای تخصیص حداکثری این اعتبارات به نفع استان محروم خراسان جنوبی به کار بگیرند. البته تخصیص اعتبارات ملی و استانی در کشور و خراسان جنوبی تا این لحظه ضعیف بوده است و دولت در حال حاضر برای پرداخت حق و حقوق کارمندان خود نیز با مشکل مواجه می باشد و بحث اوراق مشارکت را پیگیری می کند که در حقیقت و در عمل پول محسوب نمی شود. نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین ذی نفوذ در مرکز باید در فرصت کوتاه باقیمانده تا تاریخ ۲۹ اسفند امسال در طبقات ساختمان سازمان مدیریت از طریق ارتباط گرفتن با دکتر نوبخت و معاونین وی و کارشناسان این سازمان، سطح تخصیص اعتبارات را تا بالاترین حد ممکن ارتقا ببخشند، همانگونه که در گذشته این اقدامات و پیگیری ها صورت گرفته و بعضا به نتایجی هم رسیده است.
سهم ما از تخصیص، کمترنیست
باید تلاش شود تا به جای اسناد خزانه اسلامی، اعتبار نقدی و آنهم در بالاترین سطح برای استان جذب شود. در هر صورت این پیگیری های مجدانه، بدون نتیجه نخواهد بود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این باره به امروز خراسان جنوبی گفت: کمیته ای در کشور براساس درآمدهای دولت، اعتبارات را تخصیص می دهد و سهم استان نیز در تخصیص از سایر استان ها کمتر نخواهد بود.
دستگاه ها منابع وزارتخانه ای جذب کنند
مهندس آرین افزود: در این بین دستگاه های اجرایی باید بر روی پیشرفت و تکمیل پروژه های ناتمام که برای استفاده مردم اجرایی شده اند متمرکز شوند و براساس نیازها این پروژه ها را به پیش ببرند و از شروع پروژه های جدید خودداری نمایند. نباید برای شهری مانند قاین کتابخانه ای بسیار بزرگ در نظر گرفته شود که تکمیل آن به تاخیر افتد . پروژه های ورزشی و ساختمان های آموزشی و …. نیز همین حالت را دارند و باید براساس نیاز واقعی اجرایی شود. به گفته وی، تخصیص اعتبارات دست دستگاه های اجرایی نیست و دستگاه ها تنها می توانند از طریق منابع وزارتخانه های مربوطه، برای پروژه های تعریف شده خود، جذب اعتبار کنند. همچنین با توجه به اوراق مشارکت در اختیار دولت، از پیمانکاران اجرای پروژه ها براساس سرعت بخشیدن به روند اجرا، حمایت لازم را به عمل آورند.
پروژه های زیربنایی دراولویت
مهندس آرین تصریح کرد: نمایندگان مجلس نیز در حال رایزنی هستند و البته باید تلاش کنند تا پیگیری ها را به سمت و سوی پروژه های زیربنایی هدایت کرده و پیگیر اجرای پروژه هایی همچون آسفالت مثلا ۵۰ کیلومتر مسیر دو نقطه جمعیتی با جمعیت های کم را کاهش می دهد و یا احداث کمربندی شهرها که به هیچ وجه در اولویت نیست، نباشند. می توان به جای این پروژه های کم اهمیت و غیر ضروری پیگیر رفع مشکل آب روستاهای نیازمند با احداث مجتمع های آبرسانی یا سرعت بخشیدن به کار اجرای اینگونه پروژه ها شد و یا در راستای رونق صنعت گردشگری و بوم گردی به تامین زیرساخت های این بخش و یا توسعه صنایع دستی در روستاها با هدف ماندگاری جمعیت، پرداخت. همچنین می توان به ارائه خدمات زیربنایی و مهم و حیاتی همچون برق، گاز، بهداشت و درمان که هزینه های زندگی در روستاها را کاهش می دهد، کمک کرد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همچنین گفت: در بحث تخصیص حداکثری اعتبارات از منابع مختلف از جمله صندوق توسعه ملی تلاش های زیادی صورت گرفته تا این تخصیص به بالاترین سطح خود برسد و رایزنی های شخصی استاندار نیز در این خصوص بسیار زیاد است و وی به هیچ وجه وقت خود را صرف مباحث سیاسی و حاشیه ای نمی کند و با جدیت پیگیر رفع مشکلات اقتصادی، تامین زیرساخت ها، پروژه های زیربنایی و اشتغالزایی است.
ضرورت هزینه کرد به جا و به موقع اعتبارات
وی آغاز عملیات اجرایی راه آهن را که اخیرا در قطعه ای در خراسان رضوی محقق شد حاصل این رایزنی ها و پیگیری های مستمر دانست و با بیان اینکه باید برای بالابردن سطح درآمد مردم استان نیز تلاش مضاعف صورت گیرد، اظهار کرد: نباید سطح درآمد مردم استان آنقدر پایین باشد که از پروازهای چارتر کیش استقبال نشود و این پروازها لغو گردد. باید زمینه افزایش درآمد مردم استان فراهم شود تا در آینده از مسافرت کردن با قطار استقبال کنند. به هر حال همانطورکه گاز به استان ما رسید در حالی که برخی فکرش را هم نمی کردند راه آهن هم به استان خواهد رسید و باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خواهد شد. مهندس آرین گفت: استان ما به لحاظ اعتبارات، کم برخوردار نیست و باید ضمن حفظ منابع موجود، اعتبارات تخصیص یافته و جذب شده را در بهترین محل خودش هزینه کنیم تا مردم بهترین و بیشترین استفاده را ببرند.
همه باید برای تخصیص بیشتر اعتبارات تلاش کنیم
عضو مجمع مشورتی ستاد توسعه استان و نماینده سابق استان در شورای عالی استان ها نیز در این باره گفت: در ماه های پایانی سال ۹۶ هستیم و کمتر از ۲ ماه به پایان زمان تخصیص اعتبارات امسال فرصت باقیست و در استان هم دهها پروژه ملی و استانی ویژه مصوب قانون داریم که دارای ردیف های مصوب در بودجه ۹۶ هستند و اعتبار نیز برای آنها مصوب شده است.دکتر عاصفی تصریح کرد: در این شرایط، مشکل تخصیص اعتبارات است که با توجه به کاهش منابع دولت و مشکلات موجود، پیگیری مستمر تمامی بخش ها اعم از مسئولین استانی، نمایندگان مجلس، همکاران شورای عالی استان ها، اصحاب رسانه و همه و همه را می طلبد و همه باید در راستای افزایش تخصیص اعتبارات مصوب بودجه ۹۶ تلاش مضاعف و بدون وقفه ای داشته باشند تا به عنوان مثال اگر تخصیص برای پروژه ای ۶۰ درصد است آن را به ۷۰ یا ۸۰ درصد و در صورت امکان بالاتر از آن افزایش دهند. به گفته وی، مسئولین امر می توانند بدور از مسایل حاشیه ای و سیاسی بی نتیجه، مستقیما از طریق سازمان برنامه و بودجه و یا وزارتخانه های مربوطه نسبت به اخذ سهم بیشتر از اعتبارات اقدام کنند تا در مدت زمان باقیمانده تا پایان سال، تسریع در تکمیل پروژه های زیربنایی و مهم ناتمام را شاهد باشیم.
وعده انتخاباتی رئیس جمهور
وی افزود: رئیس جمهور در انتخابات اخیر، وعده تقویت ردیف های اعتبارات عمرانی شرق کشور که خراسان جنوبی نیز یکی از استان های این منطقه است را داد. خراسان جنوبی به لحاظ طول راه ها رتبه اول تا سوم را دارد اما در بحث آزادراه و باندهای دوم با مشکل جدی روبروست. این استان در بحث راه آهن نیز به جای اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی مصوب، تنها ۵ میلیارد تومان در بودجه تخصیص دارد و لذا استاندار ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات شاخص های توسعه استان به پروژه راه آهن اختصاص داد و این در حالی است که پروژه راه آهن استان بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این رقم ها برای چنین پروژه ای بسیار ناچیز است. در بخش های دیگر از جمله خدمات زیربنایی نیز باید پیگیری ها از طریق وزارت نیرو شدت بگیرد.
اهمیت ملاقات با مقامات ارشد
دکتر عاصفی بر اهمیت ملاقات های مسئولین استان با مقامات ارشد دولت به ویژه در سازمان برنامه و بودجه برای رایزنی در بحث تخصیص بیشتر اعتبارات تاکید کرد و با بیان اینکه پیمانکاران معمولا به دنبال وجه نقد هستند و از اسناد خزانه اسلامی خیلی استقبال نمی کنند، گفت: باید بیشتر پیگیر تخصیص ریالی اعتبارات باشیم تا بتوانیم با تزریق وجوه نقد به حساب پیمانکاران به روند اجرا و تکمیل پروژه های مهم سرعت بخشیم. وی در ادامه گفت: در حالی که کل بودجه عمومی ۳۰ درصد رشد داشته اما بودجه عمرانی از سوی دولت حدود ۱۴ درصد کاهش یافته و هر چقدر دستگاه ها فعال تر باشند، اعتبارات بیشتری خواهند گرفت و لذا این به نفع استان هایی است که بدنه عمرانی قوی تری دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*