معاینه اجساد، فعلا در سردخانه ۱۱ هزار و ۶۹۶ معاینه بالینی در ۸ ماه

تعداد معاینات بالینی پزشکی قانونی در سطح استان طی ۸ ماهه امسال در مجموع ۱۱ هزار و ۶۹۶ مورد بوده که ۷/۶۶ درصد مربوط به مردان می باشد و ۴/۷۱ درصد نیز در مرکز استان انجام شده است. مدیرکل پزشکی قانونی استان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه امروز خراسان جنوبی با اعلام این خبر، گفت: انجام این تعداد معاینات بالینی به معنای مراجعه همین تعداد به پزشکی قانونی در سطح استان نیست زیرا برخی افراد ممکن است درخواست چندین مراجعه داشته باشند بنابراین هر روزه امکان مراجعه ارباب رجوع بیشتری وجود دارد.
پیگیری برای راه اندازی مجدد پزشکی قانونی طبس
دکتر مصطفی جعفرزاده افزود: علاوه بر مرکز استان در قاین، فردوس، سرایان، درمیان، نهبندان و بشرویه نیز مراکز پزشکی قانونی داریم که پزشکان پاره وقت در این مراکز با ما همکاری دارند. البته پزشکی قانونی طبس از بهمن ماه سال قبل به این دلیل که دریافتی پزشک پاره وقت آنجا از نظر خودش کم بوده، غیر فعال است که با پیگیری های صورت گرفته، رضایت یک پزشک را برای همکاری جلب کرده ایم تا از دانشگاه علوم پزشکی مامور به پزشکی قانونی طبس و این مرکز مجددا فعال شود.
بررسی علت فوت ها و تشخیص هویت ها
وی با اشاره به فعالیت آزمایشگاه تخصصی پزشکی قانونی در بررسی علت فوت ها و عوامل موثر در آنها و تشخیص هویت ها در مرکز استان، اظهار کرد: البته با توجه به کمبود اعتبارات، گاهی اوقات کار تعمیر و تجهیز دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاه با تاخیر انجام می شود که با وجود مشکلات منابع و اعتبارات در کشور و استان، جا دارد مسئولین امر، تخصیص اعتبارات را مورد توجه قرار دهند. دکتر جعفرزاده با بیان اینکه پزشکی قانونی باید اجساد کسانی که با مرگ غیر طبیعی یا مشکوک فوت کرده اند را بررسی نماید، تصریح کرد: در سایر موارد، پزشکان در بیمارستان ها و درمانگاه ها مجوز صدور گواهی فوت و جواز دفن را می دهند. برای مواردی هم که پزشک در دسترس نباشد و مرگ مشکوکی رخ نداده باشد نیز طرح ساماندهی صدور جواز دفن با عنوان طرح « دادپزشک» پیش بینی شده که در خیلی از نقاط کشور اجرا می شود و از این طریق با دقت بالا و در اسرع وقت، کار صدور جواز دفن زیر نظر پزشکان با تجربه با هدف کاهش ارجاع بی مورد به پزشکی قانونی، پیگیری می گردد و هموطنان نیز رضایت دارند. وی با اشاره به اینکه اجرای طرح دادپزشک بنا به دلایلی در استان خیلی موفق نبوده است، گفت: در این خصوص شماره تماس ۱۵۳۰ آماده پاسخگویی به شهروندان است و همکاران ما نیز در بهشت متقین، افراد را راهنمایی می کنند. هرگاه مرگی در منزل اتفاق افتد و متوفی سابقه بیماری قبلی داشته باشد، می توان از طریق تماس با شماره ۱۵۳۰ پیگیر معاینه جسد و صدور گواهی فوت و جواز دفن شد.
راه اندازی بخش معاینه اجساد
۵۰۰ میلیون می خواهد
مدیرکل پزشکی قانونی استان در پایان گفت: در حال حاضر تمامی فعالیت ها و خدمات در ساختمان جدید پزشکی قانونی استان در سایت اداری بیرجند انجام می شود و تنها معاینه اجساد به دلیل کمبود اعتبار و تکمیل نشدن بخشی از پروژه توسط پیمانکار اولیه، در محل سردخانه بیمارستان امام رضا(ع) صورت می گیرد و برای راه اندازی بخش معاینه اجساد در ساختمان جدید، حداقل ۵۰۰ میلیون تومان مورد نیاز می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*