آخرین خبر :

فرصت مقابله با پیشروی ریزگردها محدود است ۶سال سرنوشت ساز بیرجند و نهبندان آن سوی غبار

اگر به راهکارهای بیابان زدایی توجه نشود ممکن است تا حدود ۶ سال دیگر پدیده ریزگردها در خراسان جنوبی از مرز خطر عبور کند و فرصت مقابله از دست برود.
کارشناس آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان به امروز خراسان جنوبی گفت: بر اساس اطلاعات استخراج شده دیروز(ساعت ۱۱ سه شنبه تا ۱۱ چهارشنبه) از دو ایستگاه بیرجند و نهبندان ، شاخص کیفیت شهرستان نهبندان با رقم ۱۰۷ از محدوده سالم خارج و به محدوده ناسالم برای گروه های حساس رسید و غلظت گردو غبار مضر ۲٫۵ میکرون بود. «مالکی» ادامه داد: همچنین بیرجند از مرز هوای پاک خارج و با شاخص ۵۰ در محدوده سالم قرار دارد. وی درباره شاخص های کیفیت هوایی توضیح داد: ازدرجه صفر تا ۵۰ در محدوده های پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ سالم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناسالم برای افراد حساس، ۱۵۰ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه ها و افراد، ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و از ۳۰۰ به بالا محدوده خطرناک است.
۲۸ کانون بحرانی در استان
این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه این ذرات غبار از کانون های فرسایشی داخل استان بر می خیزد، خاطر نشان کرد: ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در استان وجود دارد که دلیل اصلی افزایش این کانون ها ۱۸ سال خشکسالی پیاپی می باشد. «مالکی» تصریح کرد که این کانون های بحرانی بیشتر در نهبندان و طبس وجود دارند. به گفتۀ وی اگر افزایش بی رویه برداشت از سفره های آب زیرزمینی به همین منوال ادامه داشته باشد با خطرات زیادی روبه رو خواهیم شد.
فرصت محدود است
کارشناس آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان عنوان کرد: به نظر من به عنوان یک کارشناس اگر به راهکارهای پیشگیرانه توجه بیشتری نشود و وضعیت کمبود آب، کاهش بارندگی و از بین رفتن پوشش گیاهی ادامه داشته باشد ، تا حدود ۶ سال دیگر، با افزایش بیابان ها، آلایندگی ذرات معلق غبار هم افزایش خواهد یافت و به نقطه بحرانی می رسیم. «مالکی» با اشاره به اینکه کارهایی در زمینه بیابان زدایی انجام شده است ولی کافی نیست، گفت: نهادهای مرتبط در قسمت آب، منابع طبیعی، محیط زیست و … باید همکاری بیشتری با هم داشته باشند. او از جمله راهکارهای پیش رو را شامل شناسایی نقاط بحرانی، مالچ پاشی، مدیریت هرزآب ها، ایجاد جنگل های دست کاشت و احداث بادشکن در تپه های شنی دانست.
خطرات افزایش گردوغبار
این کارشناس مسئول درباره خطرات افزایش گردو غبار هم گفت: کاهش راندمان فتوسنتز، کاهش بیوماس و کاهش مهاجرت پرندگان وحشی از خطرات افزایش گرد و غبار است و در حوزه سلامت هم تأثیرات منفی می گذارد که از جمله این تاثیرات افزایش بیماری های تنفسی، پوستی، التهابی، زخم، بیماری های ریه ای، کاهش مکانیسم های دفاعی بدن و … است. به گفتۀ وی کاهش میدان دید باعث افزایش تصادف ها هم خواهد شد و با افزایش بیابان ها شاهد کاهش کشاورزی، آتش سوزی و مهاجرت خواهیم بود. او به تأثیرپذیری استان از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان هم اشاره کرد و گفت: تنها راه توجه تمام دستگاه های اجرایی به این نکته است که باید از اکنون به فکر باشیم.
در حاشیه
*گفتنی است که تمام اطلاعات شاخص کیفیت از ساعت ۱۱ روز ۲۴ بهمن تا همین ساعت در ۲۵ بهمن ماه و امکان افزایش آلایندگی در ساعت های بعدی زیاد است.
* دیروز بر اثر وزش باد شدید در خیابان توحید یک درخت واژگون و چراغ قرمز چهارراه تامین اجتماعی خیابان پاسداران دچار مشکل شد.
* چندین بنر در سطح شهر پاره شده بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*