علمی

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مطرح کرد؛

جنیدی گفت: مصرف دخانیات موجب بروز حداقل ۱۴ نوع سرطان می‌شود و بیش از ۹۰ درصد موارد سرطان ریه در افراد مصرف کننده دخانیات رخ می‌دهد.

مصرف دخانیات موجب بروز ۱۴ نوع سرطان می‌شود/ ایران هیچ مالیات ویژه‌ای را برای دخانیات اعمال نمی‌کندبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  احمد جنیدی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: هزینه های بهداشتی مصرف دخانیات برای درمان بیماری های مرتبط در ایران سالیانه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

وی گفت: شواهد جهانی نشان می دهد، هزینه های مربوط به مراقبت های بهداشتی تنها ۳۰٪ از کل هزینه های اقتصادی مصرف دخانیات را شامل می شود.

جنیدی افزود: این در حالی است که عمده هزینه اقتصادی مصرف دخانیات (۷۰٪) مربوط به از دست دادن بهره وری ناشی از مرگ زودرس یا از دست دادن روزهای کاری و غیبت از کار بعلت ابتلا به بیماری های ناشی از مصرف دخانیات است.

وی گفت: بنابراین کل هزینه اقتصادی، از جمله هزینه های بهداشتی و از دست دادن بهره وری ناشی از مصرف دخانیات در ایران ، می تواند بالغ بر ۶۰۰،۰۰۰ میلیارد ریال در سال باشد.

وی افزود: دخانیات به عنوان بزرگترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر و بیماری های غیر واگیر در جهان شناخته شده است و بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی در دود مواد دخانی شناسایی شده که ۷۰ نوع آن سرطانزای قطعی است.

جنیدی گفت: مصرف دخانیات موجب بروز حداقل ۱۴ نوع سرطان می شود و بیش از ۹۰ درصد موارد سرطان ریه در افراد مصرف کننده دخانیات رخ می دهد.

وی افزود: دخانیات عامل مرگ سالیانه هفت میلیون نفر در جهان است که از این تعداد ۹۰۰ هزار مرگ فقط به دلیل مواجهه با دود آن رخ می دهد، افرادی که مصرف کننده نیستند ولی در معرض مواجهه با دود ناشی از مصرف دیگران هستند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت مناسب ترین نرخ مالیات برای کاهش موثر مصرف، حداقل ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی است. این میزان در ایران تنها ۱۰ درصد قیمت خرده فروشی است که موجب شده است متوسط قیمت سیگار در کشور حدود نیم دلار شود؛ با در نظر گرفتن تورم و درآمد، قیمت سیگار طی سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ کاهش یافته و در رتبه بندی جهانی از مرتبه هجدهم در بین کشورهایی که کمترین قیمت سیگار را دارند به مرتبه سیزدهم در بین سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ تنزل یافته ایم.

پیش بینی نگران کننده  سازمان جهانی بهداشت در مورد وضعیت شیوع مصرف دخانیات در ایران

وی افزود: برای رسیدن به هدف کاهش نسبی ۳۰٪ در میزان شیوع مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴، ایران باید تلاش های کنترل دخانیات خود را تقویت کند و بر موثرترین اقدامات که افزایش مالیات و قیمت محصولات دخانی است تأکید داشته باشد.

جنیدی اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر ادعای صنایع دخانی نسبت به تاثیر افزایش قاچاق ناشی از افزایش مالیات و بحث اشتغال مانع اجرای صحیح این سیاست شده است. این در حالی است که تجربیات جهانی نشان داده افزایش مالیات ارتباطی با قاچاق ندارد و در بیش از ۷۶ کشور موفق افزایش مالیات با کاهش قاچاق و افزایش درآمد دولت ها همراه بوده است که این درآمد در بخش های زیربنایی دیگر برای ایجاد اشتغال هزینه شده است.

وی گفت : ایران جزو ۱۴ کشوری در جهان است که هیچ مالیات ویژه ای را برای دخانیات اعمال نمی کند. این مالیات که موثر ترین نوع مالیات بر محصولات دخانی است طبق بند ب ماده ۶۹ قانون الحاق مصوب سال ۹۳ مجلس محترم شورای اسلامی و ماده ۷۳ قانون برنامه ششم الزام آور است که متاسفانه تنها در بودجه سال ۹۵ اجرا گردید.

جنیدی افزود:در بودجه ۹۷ مالیات ویژه ای به ازای هر نخ سیگار داخلی ۳۵۰ ریال و وارداتی ۵۰۰ ریال در اجرای بند ب ماده ۶۹ قانون الحاق پیشنهاد شده که در صورت تصویب، اندکی از فاصله موجود با حد مطلوب را در این زمینه کاهش می دهد. متاسفانه تلاش مستمر صنایع دخانی برای به حداقل رساندن میزان مالیات برای تامین سود بالای ۵۰ درصدی سهام داران آنها موجب گرایش جوانان به مصرف این محصول مرگ آور می شود.

وی در پایان گفت: بدون وضع مالیات موثر و افزایش قیمت محصولات دخانی، امیدی به کاهش مصرف نباید داشت، سازمان جهانی بهداشت آینده نگران کننده ای را در مورد وضعیت شیوع مصرف در ایران پیش بینی کرده است.

 

 

معاینات تشخیصی سرطان تخمدان برای همه زنان ضروری نیست

سرطان تخمدان

بررسی نشان می‌دهد معاینات تشخیصی سرطان تخمدان برای همه زنان ضرورت ندارد مگر آنهایی که در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، در این بررسی متخصصان آمریکایی به مطالعه مجموعه وسیعی از تحقیقات پیشین پرداختند تا مشخص شود آیا معاینات تشخیصی سرطان تخمدان، خطر مرگ و میر را در زنانی که سابقه وراثتی برای ابتلا به آن ندارند، کاهش می‌دهد؟

به گفته این متخصصان بیش از ۶۰ درصد موارد ابتلا به سرطان تخمدان زمانی تشخیص داده می‌شود که بیماری گسترش پیدا کرده است. همچنین در گذشته تایید نشده است که انجام این معاینات بر نرخ مرگ و میر تاثیر می‌گذارد. در حقیقت این مطالعات بر مضرات چنین معایناتی همچون نتایج اشتباه آن متمرکز بوده که منجر به عمل جراحی و مشکلات متعاقب آن می‌شود.

در این بررسی محققان به مطالعه روی فوائد و مضرات معاینات تشخیصی سرطان تخمدان در میان زنانی پرداختند که خطر ابتلا به این سرطان در آنان متوسط است.

در این بررسی فاکتورهایی همچون مرگ و میر ناشی از سرطان تخمدان، نتایج اشتباه آزمایشات، جراحی و مشکلات جراحی و تاثیرات روان شناختی معاینات و نتایج آن مورد توجه قرار گرفت و در نهایت مضرات و آسیب‌های ناشی از انجام این آزمایشات مانند جراحی غیرضروری در زنانی که سرطان نداشتند، مشاهده شد.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، محققان آمریکایی بر اساس یافته‌های جدید نتیجه گرفتند مضرات و آسیب‌های بالقوه معاینات تشخیصی سرطان تخمدان از فوائد آن بیشتر است و بنابر این انجام این آزمایشات تنها برای گروه‌های پرخطر ضرورت دارد.

تاثیر روغن اسطوخودوس روی سلامت موها

اسطوخودوس

روغن‌های گیاهی در حوزه درمان‌های خانگی شناخته شده هستند که در میان آنها اسطوخودوس گزینه پرکاربردی به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، روغن اسطوخودوس که کاربردهای زیادی دارد به طور مستقیم از گیاه اسطوخودوس بدست می‌آید. عصاره این گیاه سرشار از خواص متعدد برای سلامتی است که از آن جمله می‌توان به تسکین درد، بهبود دردهای میگرنی، تهویه هوا و مراقبت از موی سر اشاره کرد.

نتایج مطالعات متعددی حاکی از فوائد بسیار این گیاه برای داشتن موی سر سالم است.

سایت هلث لاین به بررسی برخی از خواص روغن گیاه اسطوخودوس برای سلامت موها پرداخته که به شرح زیر است:

کمک به رشد موها: به تازگی روغن این گیاه به دلیل تاثیر در رشد موها مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ نیز نشان داد بکارگیری روغن اسطوخودوس رشد بیشتر موهای موش‌ها را به دنبال داشته است. استفاده از این روغن موجب شده رشد موهای این حیوانات سریع‌تر از حد طبیعی باشد.

خواص آنتی میکروبی روغن اسطوخودوس: محققان در سال ۲۰۱۴ در مطالعه‌ای بر خاصیت آنتی میکروبی این روغن تاکید کردند. در واقع روغن این گیاه به پیشگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند.

کمک به درمان و جلوگیری از رشد شپش سر: مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۱ نشان داد روغن گیاه اسطوخودوس به پیشگیری از رشد شپش سر کمک می‌کند و حتی می‌تواند آن را درمان کند.

کمک به کنترل التهاب پوست: در برخی مواقع گیاه اسطوخودوس به عنوان درمان خانگی برای رفع سوختگی و التهاب پوست کاربرد دارد.

تاثیر آرامش بخش گیاه اسطوخودوس: از دیگر خواص گیاه اسطوخودوس رایحه مطبوع آن است. رایحه این گیاه می‌تواند سیستم عصبی را آرام کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داد افراد با استشمام رایحه این گیاه احساس آرامش، رضایت و خلق و خوی بهتری داشته‌اند.

شهروندان تلفات مشکوک پرندگان وحشی را گزارش کنند

مشاهده ۳مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اطراف دریاچه چیتگر تهران

محمدحسین بازگیر

رییس اداره محیط زیست شهر تهران از مشاهده سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) خبر داد.

محمد حسین بازگیر در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در گشت و پایش‌های اخیر ماموران محیط زیست متاسفانه مواردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده شد.

وی ادامه داد: سه لاشه پرنده‌ی آبزی کاکایی در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس دیده شد که همکاران ما بلافاصله آن را به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی اطلاع دادند و پس از بررسی‌های این دو سازمان نتیجه مثبت اعلام و مشخص شد که این پرندگان مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه احتمال شیوع این آنفلوانزا به پرندگان و طیور وجود دارد، گفت: این ویروس می‌تواند مخاطراتی برای انسان نیز داشته باشد.

بازگیر در پایان تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده تلفات مشکوک پرندگان وحشی این موضوع را به دامپزشکی یا محیط زیست اعلام کنند  و از اقدام خودسرانه و یا دست زدن به لاشه پرندگان وحشی تلف شده جدا خودداری کنند همچنین قوانین و توصیه‌های سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر شکار و صید غیرمجاز پرندگان را جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا محمدمهدی گویا – رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت -پیش از این گفته بود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران فقط بین پرندگان وحشی و در منطقه محدودی از استان گیلان مشاهده شده است. سازمان‌های دامپزشکی، محیط زیست و وزارت بهداشت نیز تمام اقدامات کنترلی لازم را در این زمینه انجام داده‌اند.

دانستنی های علمی؛

 

ارتباط کار شبانه با دیابت

برخی از افراد کار در شیفت‌های شبانه را ترجیح می‌دهند و معتقد هستند کار در شب آرامش بیشتری دارد، اما مطالعات نشان می‌دهد که کار شبانه با تاثیر بر سبک زندگی و ساعت بدن، اغلب به عدم تعادل در سیستم بدن منجر می‌شود.

در همین راستا به تازگی محققان دانشگاه کلورادو دریافته‌اند که کار در شیفت‌های شبانه یا چرخشی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۴۴ درصد افزایش می‌دهد؛ همچنین با افزایش تعداد دفعات کار شیفتی احتمال ابتلا به بیماری در آن‌ها بیشتر خواهد شد.

خطر کار شبانه را جدی بگیرید/ کلسترول بد چیست/ روغنی برای محفاظت از موی سر/ خواص فوق العاده عسل

سرطانی که نشانه ای ندارد

متخصصان اورولوژی معتقدند سرطان پروستات یکی از بی علائم‌ترین سرطان‌های بدن است به همین دلیل مردان بالای پنجاه سال باید وضعیت سلامتی خود را همواره کنترل کنند و از سلامتی خود اطمینان یابند.

باید بدانید که مردان بالای ۵۰ سال خصوصا افرادی که  سابقه سرطان پروستات در خانواده خود دارند باید حتماً برای کنترل پزشکی از نظر سرطان پروستات به متخصص مجاری ادراری مراجعه کنند؛ به خاطر داشته باشید که سرطان پروستات لزوما همراه با درد یا مشکلات ادراری نیست.

خطر کار شبانه را جدی بگیرید/ کلسترول بد چیست/ روغنی برای محفاظت از موی سر/ خواص فوق العاده عسل

راه‌های کنترل یبوست

یبوست یکی از مشکلات شایع گوارشی است؛ البته بسیاری از افراد تصور می‌کنند که یبوست دارند، اما باید بدانند که یبوست تنها وقتی مطرح می‌شود که فرد در طول هفته کمتر از سه بار اجابت مزاج داشته باشد و یا مدفوع به سختی و همراه با درد دفع شود.

بیشتر یبوست‌ها درمان دائمی ندارند، اما باید بدانید که با ورزش و رژیم غذایی مناسب می‌توان به طور چشمگیری این بیماری را برطرف کرد؛ ورزش کردن به مدت ۳۰ دقیقه در روز و نوشیدن آب فراوان و قراردادن میزان کافی فیبر در رژیم غذایی از بهترین راهکار‌ها در درمان یبوست است.

کلسترول بد چه زمانی خطر ساز می شود؟

کلسترول موجود در مواد غذایی به دو بخش کلسترول بد و کلسترول خوب تقسیم می‌شوند؛ اما چرا به دسته‌ای کلسترول ها، کلسترول بد گفته می‌شود؟
کلسترول LDL، که به عنوان کلسترول بد مطرح می‌شود نوعی چربی است که به دلیل تشکیل پلاک در شریان‌ها موجب بروز مشکلات شدید قلبی عروقی می‌شود؛ هنگامی که سطح کلسترول LDL بیشتر از ۱۳۰ میلی گرم در هر دسی لیتر خون باشد، خطر بروز مشکلات قلبی افزایش می‌یابد؛ از طرف دیگر تعادل بین کلسترول بد و کلسترول خوب هم اهمیت دارد؛ هنگامی که سطح کلسترول خوب یا HDL کمتر از ۴۰ میلی گرم در هر دسی لیتر خون شود، احتمال تشدید مشکلات قلبی و بروز حملات قلبی افزایش خواهد یافت.

خطر کار شبانه را جدی بگیرید/ کلسترول بد چیست/ روغنی برای محفاظت از موی سر/ خواص فوق العاده عسل

خاصیت جالب روغن اسطوخودوس

بسیاری از روغن‌های گیاهی با داشتن خواص گوناگون، کاربرد زیادی دارند، اما روغن اسطوخودوس یک کاربرد ویژه دارد.
روغن اسطوخودوس که از گیاهی به همین نام گرفته می‌شود یک محافظ فوق العاده برای  موی سر  است؛ مطالعات انجام شده نشان می‌دهد روغن اسطوخودوس به رشد بیشتر مو کمک زیادی می‌کند؛ همچنین روغن اسطوخودوس به دلیل خواص آنتی میکروبی از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.

عصاره گیاه اسطوخودوس خواص دیگری هم دارد؛ تسکین درد، بهبود درد‌های میگرنی و تهویه هوا از جمله این خواص هستند.

خطر کار شبانه را جدی بگیرید/ کلسترول بد چیست/ روغنی برای محفاظت از موی سر/ خواص فوق العاده عسل

خواص درمانی عسل را بشناسید

عسل را می‌توان یکی از خوراکی‌های فوق العاده هنگام سرماخوردگی دانست.
این خوراکی همچنین موجب از بین رفتن باکتری‌هایی می‌شود که عامل ایجاد عفونت هستند.
بهتر است بدانید که ترکیب عسل با برخی مواد غذایی، ارزش این خوراکی را چند برابر می‌کند؛ به عنوان مثال مخلوط عسل و دارچین در کاهش کلسترول، سلامتی دهان و دندان، پیشگیری از حمله قلبی، تقویت ضربان قلب و تنفس راحت تاثیر زیادی دارد.
ترکیب عسل و آبلیمو هم یک معجون فوق العاده برای درمان سرماخوردگی است.

خطر کار شبانه را جدی بگیرید/ کلسترول بد چیست/ روغنی برای محفاظت از موی سر/ خواص فوق العاده عسل

انتهای پیام/

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*