آخرین خبر :

صندوق پژوهش و فناوری راه اندازی شد امیدی تازه برای ایده پردازان استانی

صندوق پژوهش و فناوری استان روز گذشته با همکاری بخش خصوصی، پارک علم و فناوری، دانشگاه بیرجند، دانشگاه صنعتی و دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی شد و با توجه به شرایط مناسبی که برای ایده پردازان و فناوران استان فراهم می کند می توان گفت امیدی تازه محسوب می شود.
تسهیلگری اصل مهم صندوق
رئیس پارک علم و فناوری استان در این زمینه با اشاره به اینکه هدف اصلی ایجاد این صندوق تسهیل گری و حمایت از فناوران جوان است، عنوان کرد: در گذشته اگر ایده پردازان و فناوران استان می خواستند تسهیلاتی دریافت کنند باید از راه های دشواری چون گرفتن مجوز، تامین ضمانت نامه های سنگین و بروکراسی اداری عبور می کردند. اما حالا با راه اندازی این صندوق که زیرمجموعه صندوق توسعه و شکوفایی کشور است و به شکل مستقل فعالیت می کند دیگر این مشکلات را نخواهیم داشت. ناصری ارائه خدمات مالی و تسهیلاتی به ایده پردازان و ارائه ضمانت نامه، سرمایه گذاری خطر پذیر در طرح های پژوهشی و فناوری، مشارکت و سرمایه گذاری در ایجاد، توسعه و توانمندسازی شرکت های پژوهشی و فناوری، ارائه خدمات ارزیابی و امکان سنجی طرح های کسب و کار و همکاری با موسسات داخلی و خارجی را از جمله مهمترین فعالیت های این صندوق دانست. به گفتۀ وی ۵۱ درصد از سهام این صندوق متعلق به بخش خصوصی است و ۲۵٫۳ درصد آن با ۷۶۰ میلیون تومان سرمایه مربوط به پارک علم و فناوری، ۱۲ درصدمعادل ۳۶۰ میلیون تومان سهم دانشگاه بیرجند، ۱۰ درصد با ۳۰۰ میلیون تومان مختص دانشگاه علوم پزشکی و ۱٫۷ درصد مربوط به دانشگاه صنعتی بیرجند با سرمایه ۵۰ میلیون تومان می باشد.
شروع فعالیت در گرو واریز سهمیه ها
رئیس پارک علم و فناوری استان هم در این باره گفت: از دو سال قبل این صندوق راه اندازی شد ولی به دلایلی امکان ادامه کار فراهم نشد تا یک ماه قبل، روند اجرایی صندوق به اداره ثبت شرکت ها رسید و اعلام شد که برای دریافت مجوز باید این صندوق راه اندازی شود. به گفتۀ «ناصری» در صورت واریز مبلغ های تعیین شده حداقل تا کف ۳۰ درصد مجوز از اداره ثبت شرکت ها دریافت و تا هفته آینده کامل راه اندازی و مشغول فعالیت می شود. مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت هولدینگ تجهیزات نیرو در تهران هم که به عنوان بخش خصوصی در این صندوق سرمایه گذاری است، اظهار کرد: به دلیل علاقه ای که به زادگاهم بیرجند داشتم این کار را انجام دادم. «فریدون بیکی» افزود: با توجه به سوابقی که داشتم، به عنوان مثال در راه اندازی صندوق های پژوهشی در زمینه آب و برق موفق عمل کردم، این طرح هم به امید خدا موفقیت آمیزخواهد بود. وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل این کارم علاقه به کارهای پژوهشی، نوآوری و خلاقیت است تا ایده های خلاق جوانان را بارور و عملیاتی کنم تا به دلیل مشکلات پیش روی خود، استان را ترک نکنند. او که اولین مدیرعامل آب و فاضلاب جنوب خراسان بوده است، خاطر نشان کرد که شرایط پرداخت تسهیلات مانند شرایط صندوق شکوفایی و نوآوری ریاست جمهوری است و بر اساس همان دستورالعمل ها پیش خواهیم رفت.
چشم انداز ۵ ساله
این سرمایه گذار با بیان اینکه ما در این صندوق تنها کار مالی انجام نمی دهیم، عنوان کرد: مأموریت صندوق پژوهش و فناوری پرداخت تسهیلات و تجاری سازی و به تولید رساندن آن ایده است. «بیکی» اضافه کرد: هر ایده ای نیاز به حمایت مالی، تکنولوژی، ضمانت نامه و شناسایی بازار دارد که ما در تمام این موارد حتی با مشارکت و سرمایه گذاری کمک خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه حتی برخی از استان های بزرگ هم از این صندوق برخوردار نیستند، گفت: راه اندازی این صندوق در خراسان جنوبی به دلیل هویت و پیشینه فرهنگی مردم منطقه است. او تأکید کرد که برای دوام این صندوق باید چشم انداز ۵ ساله در نظر گرفت چون ۵ سال اول زمان خطر پذیر و سقوط است و بعد از آن مسلما موفق خواهد بود، برای ادامه راه این ۵ سال هم باید برنامه ریزی و طرح درستی تهیه کنیم.
هدف؛ افزایش ۱۰ برابری سرمایه در گردش
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت هولدینگ تجهیزات نیرو در تهران تأکید کرد که تمام اعضای هیئت مدیره باید یک هدف داشته باشند ویکدیگر را در سود و زیان شریک بدانند. «بیکی» با اشاره به اینکه برخی بانک ها و صندوق ها در جامعه خوش نام نیستند، بیان کرد: باید به گونه ای عمل شود که جوانان به صندوق ما اعتماد کنند. او تصریح کرد: با توجه به روابطی که دارم می توانم در زمینه اینترنت تجدیدپذیر سرمایه گذار خارجی به استان معرفی کنم . به گفتۀ وی باید هدف و تلاش صندوق این باشد که سرمایه در گردش را از ۶ میلیارد تومان به ۶۰ میلیارد تومان در سال آینده افزایش دهیم.رئیس دانشگاه بیرجند هم به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره این صندوق گفت:با وجود تمام محدودیت های مالی، این صندوق می تواند حامی خوبی برای ایده جوانان باشد و ایده هایی که واقعا ارزش و جای کار دارد به سرعت اجرایی می شود. «خلیلی» اظهار امیدواری کرد که این سیستم با اختیاراتی که دارد بتواند اقدامات خیلی خوبی انجام دهد و دانشگاه بیرجند کاملا حمایت خواهد کرد.
در این جلسه اعضای هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان هم مشخص شدند. «زمانی»، عضوهیئت علمی دانشگاه به عنوان مدیرعامل صندوق، فریدون بیگی، ایزدخواه و فاضلی فرد اعضای هیئت مدیره بخش خصوصی و ناصری، رئیس پارک علم و فناوری و خلیلی رئیس دانشاه بیرجند هم اعضای هیئت مدیره بخش دولت شدند .همچنین هوشیار از دانشگاه علوم پزشکی و هداوندی از دانشگاه صنعتی به عنوان بازرسان مجموعه معرفی شدند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*