سامانه بارشی هفته آینده باز می گردد:بـــاران

فریاد تمنای باران از خراسان جنوبی به همه جا رسید، رسانه های پایتخت هم طعم تلخ عطش را از خطوط عمیق چهره کشاورز استان چشیدند و تیتر زدند« کاش بارانی ببارد و دل ها را تر کند» انتظار باران کم مانده بود بی سرانجام شود و بوی نم خاک از خاطره ها برود، بس که پاییز و زمستان خشکی از راه رسید و گذشت و قطره ای باران نه شبنم شد براندام گیاه تشنه و نه قطره ای شد بر شیشه ای تا تماشای آن دل را تازه کند تا اینکه باران بارید. بارانی که درتاریخ ثبت می شود از آن باران های دلنشین آن هم زمانی که سرنوشت دیاری را خشکسالی رقم زده باشد و میخش را بد جوری کوبیده باشد. آن هم بارانی پس از چندین ماه انتظار به جا، مگر می شود باور کرد پاییز و زمستان بیاید و باران نبارد مگر تا بحال چنین رخداد تلخی داشته ایم. شاید برای خیلی ها و برای خیلی سال های این دیار این تجربه باور نکردنی باشد.
بحران پا برجا
هواشناسان می گویند: در این سال زراعی مقدار بارندگی استان نسبت به میانگین ۲۵ سال گذشته ۹۲ درصد کاهش داشته است.
در ماه های میانی سال زراعی ۹۶-۹۵، مقدار بارندگی در بیرجند ۹۰ میلی متر، سال قبل آن ۹۶ میلی متر و در مقایسه با بلندمدت ۱۴۷٫۹ میلی متربود. گزارش های هواشناسی از سال ۹۵-۹۴ حاکی از کاهش شدید بارندگی استان در مقایسه با سال قبل آن است. خراسان جنوبی، مهر سال ۹۵ وارد هیجدهمین سال خشکسالی شد و حالا در نوزدهمین سال این پدیده زندگی می کند. استان در این سال زراعی با کاهش شدید مقدار بارندگی رو به روست که ۹۰ و در برخی نقاط تا ۱۰۰درصد برآورد شده است. مقدار بارندگی خراسان جنوبی نسبت به بلند مدت ۲۵ درصد کمتر است.خندان رو، مدیرکل هواشناسی استان می گفت: از مهرماه تا چند روز قبل در بیرجند فقط ۰٫۳ میلیمتر بارندگی داشته ایم اوضاع دیگر شهرهای استان هم همین بود. بارندگی‌های امسال بسیار کم بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.
امامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هم تاثیر بی بارانی بر حوضه آبریز استان را بسیار جدی می دانست. «از ابتدای این سال آبی در بیرجند کسری مخزن به منفی ۹۵/۷ میلیون متر مکعب رسیده است و ۹۰ درصد از ظرفیت سدهای استان خالی هستند. با توجه به تداوم خشکسالی‌ها و تأثیرگذاری آن بر کمیت و کیفیت آب‌های زیرزمینی هر سال با افت مداوم سطح آب و کاهش آبدهی چاه‌ها مواجه هستیم .»
دیروز زیبا
دیروز زیبای استان پس از روزهای خشک و نه چندان سرد ماه های آبی ، هرچند آن قدرها هم که خراسان جنوبی را شاد کرد باران و برف نداشت اما آن قدر بارید که آمار تاسف بار ۳دهم میلی متر باران برای روزهای قبل این سال زارعی طاقت فرسا را تکانی بدهد و برخی شهرها و روستاهای سردسیر و ارتفاعات استان را سفیدپوش کند. برفی که برق زهان را قطع کرد و در برخی جاده ها باعث تصادف شد. کارشناس هواشناسی استان خبر این روز بارانی را می دهد « بیرجند ۴ میلی متر، طبس ۹ میلی متر، نهبندان و سربیشه ۲ میلی متر، سرایان یک میلی متر و فردوس و حاجی آباد یک دهم میلی متر باران داشتند»
هرچند زارعی می گوید، «سامانه بارشی همان دیشب از آسمان استان رفت اما ادامه جمله او باران را در آخرین روزهای این هفته و روزهای ابتدای هفته آینده نوید می دهد. »

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*