ساخت پوست الکترونیکی جدید با قابلیت خودترمیمی و بازیافت کامل

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه بولدر کلورادو نوع جدیدی از پوست الکترونیکی انعطاف‌پذیر با قابلیت ترمیم و بازیافت کامل ساختند که در حوزه‌های متعددی ازجمله صنایع رباتیک و اندام‌های مصنوعی و همچنین تجهیزات پزشکی کاربرد دارند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، پوست الکترونیکی یک ماده شفاف است که می‌تواند عملکرد و ویژگی‌های مکانیکی پوست انسان را شبیه‌سازی کند. این پوست مصنوعی دربرگیرنده حسگرهایی برای اندازه گیری فشار، دما، رطوبت و جریان هوا است و چندین ویژگی منحصر به فرد دارد.
برای مثال این پوست مصنوعی از یک پلیمر شبکه‌ای پویا با پیوندهای کووالانسی تشکیل شده که با عنوان پلی مین شناخته می‌شود. همچنین به منظور افزایش استحکام مکانیکی، پایداری شیمیایی و رسانایی الکتریکی، سطح آن با لایه‌ای از نانوذرات نقره پوشیده شده است.
پیوندهای شیمیایی این پلیمر به گونه‌ای است که امکان ترمیم خودکار و بازیافت کامل آن را در دمای اتاق فراهم می‌کند. با وجود میلیون‌ها تن ضایعات الکترونیکی موجود در جهان، قابلیت بازیافت کامل این تجهیزات هم از دید اقتصادی و هم از دیدگاه زیست محیطی دارای آثار بسیار خوبی است.
به منظور بازیافت این پوست الکترونیکی، آن را درون محلولی قرار می دهند که موجب تجزیه پلیمر به الیگومرها و مونومرهایی می‌شود که در اتانول حل می‌شوند. نانوذرات نقره نیز در کف محلول ته‌نشین می‌شوند. از محلول به دست آمده می‌توان برای ساخت پوست الکترونیکی جدید استفاده کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*