دپوی تولید صنایع کوچک رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت: واحدهای صنعتی به زمینه محدود فروش به دستگاه های دولتی استان اکتفا نکنند

واحدهای صنعتی و تولیدی نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در نقاط مختلف کشور در این سال ها با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند، دولت با اجرای طرح رونق تولید در صدد رفع مشکلات برخی واحدهای تولیدی برآمد. اما بسیاری از تولیدکنندگان و کارشناسان بر این باورند که این تسهیلات نمی تواند مشکلات واحدهای تولیدی استان را رفع کند. درشرایط فعلی بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی بویژه واحدهای کوچک در بدست آوردن بازار فروش مشکل دارند، بسیاری از واحدها در سال‌های گذشته منابعی را دریافت و محصولاتی را تولید کرده‌اند اما در فروش محصولات به در بسته خورده اند و حالا انبوهی از کالاهای تولیدی شان در انبارها دپو شده است.
مدیر بازرگانی یکی از واحدهای بزرگ صنعتی در استان به امروز خراسان جنوبی گفت: با وجود اینکه این واحد صنعتی توانسته به بازارهای جهانی ورود پیدا کند و صادرات سالانه خوبی به کشورهای مختلف دارد باز هم با مشکل دپوی محصولات مواجه است.
او از نبود نقدینگی در بازار فروش، برگشت چک ها و وصول نشدن مطالبات، نوسانات شدید نرخ ارز ،نبود ثبات در بازار و افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه را دلایل عمده دپوی محصولات در انبارهای کارخانجات برشمرد و ادامه داد: در استان خراسان جنوبی بازار فروش خوبی برای تولیدات وجود ندارد، برخی از ادارات با وجود اینکه محصول ما بلحاظ استاندارد و قیمت با نمونه خارج استان رقابت می کند تمایلی به خرید از داخل استان ندارند.
خرید کالای استانی شعار است
او با بیان اینکه تاکید مسئولان بر خرید داخل استان فقط در حد شعار است و می توانم نمونه های زیادی از خریدهای خارج استان را برایتان نام ببرم، ادامه داد: البته لازم است واحدهای صنعتی و تولیدی برای به دست آوردن بازارهای جهانی، تلاش بیشتری داشته باشند و محصولاتشان را به روز کنند.
مدیر یکی دیگر از واحدهای تولیدی در مرکز استان نیز با بیان اینکه برای فروش محصولاتمان چندین ماه مجبوریم دپو داشته باشیم، گفت: وضعیت بازار بدلیل نبود نقدینگی و اعتماد برای فروش مناسب نیست و با توجه به محدود بودن بازار استان بسیاری از واحدها توانایی بازاریابی در خارج استان را ندارند.
از نظر او برخی از واحدها به تنهایی توانایی رقابت را با بازار ندارند بنابراین باید مورد حمایت بخش دولتی قرار گیرند .
نگاه بخش صنعت نباید دولتی صرف باشد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم به خبرنگار ما گفت: اگر اقتصاد را دولتی تعریف کنیم نگاه واحدهای صنعتی برای حل مشکلات فقط به این بخش خواهد بود که نگاه درستی نیست.
شهرکی با بیان اینکه در طرح رونق تولید حمایت دولتی مشمول واحدهایی می شود که بازار فروش شان مشکلی نداشته باشد، افزود: با توجه به اینکه بازار فروش داخل استان بسیار محدود است واحدهای تولیدی و صنعتی باید با فعال کردن واحدهای بازرگانی شان به فروش خارج استان و صادرات محصولات بیندیشند.
وی افزود: برخی از محصولات دیگر هیچ بازار فروشی ندارد بنابراین واحد تولیدی باید بدنبال تغییر کاربری و تغییر محصول تولیدی خود باشد در غیر این صورت در بازار رقابت فعلی که هر روز شاهد تنوع محصولات هستیم جایی نخواهد داشت.
نگاه بخش صنعت، صادرات محور باشد
وی با اشاره به اینکه نگاه تولیدکنندگان باید صادرات محصولات باشد، ادامه داد: برخی از محصولات صنعت ساختمان با توجه به رکود بازار ساخت و ساز جایگاهشان را در داخل از دست داده اند اما در بازار خارج می توانند جایگاه خوبی ایفا کنند همان طور که ما الان در صنعت کاشی جزو صادرکنندگان نمونه کشوری هستیم.
وی نوسانات نرخ ارز را هم به نفع صادرکنندگان استان دانست و بیان کرد: صادرکنندگان می توانند با افزایش نرخ ارز محصولشان را با قیمت بالاتری صادر کنند و به نظر من این به نفع واحد صنعتی و تولیدی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی استان کمتر وابسته به واردات مواد اولیه هستند، گفت: در مقطعی شاهد نوسانات زیاد ارزی هستیم که بعد از آن دوباره ثبات به این بازار برگشت می کند.
شهرکی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش زیادی از خریدهای دستگاه های اجرایی از داخل استان انجام می شود مگر در مواقعی که کالایشان در داخل قابل تامین نباشد ، افزود: با این وجود نباید واحدهای صنعتی ما به فروش داخل استان که جمعیت محدودی داریم اکتفا کنند چرا که در این صورت نخواهند توانست دوام داشته باشند.
دپوی محصولات واحدهای کوچک
از نظ او مشکل دپوی محصولات واحدهای صنعتی و تولیدی در استان محدود به تک واحدهایی است که فقط به بازار داخل امید دارند ودر غیر این صورت واحدهایی که در صادرات فعالند کمتر با مشکل دپو مواجهند.
وی اجبار دستگاه های اجرایی به خرید از داخل استان ها را به ضرر تولید کنندگان دانست و بیان کرد: اگر استان های بزرگی مانند خراسان رضوی به این موضوع اجبار شوند تولیدکنندگان استان های کوچکی مانند خراسان جنوبی برای فروش با مشکل مواجه می شوند بنابراین این اجبار به نفع واحدها نخواهد بود .
خرید کالای استانی نیاز به اجبار نیست
مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: اگر محصولات داخل استان از کیفیت لازم برخوردار باشد و مورد تایید استاندارد قرار گیرد خود بخود بدون اینکه از سوی استانداری اجباری برای خرید در کار باشد مورد استقبال قرار می گیرند .
محمد فرهادی با اشاره به مصوبه کمیته فنی استانداری و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی برای خرید از داخل استان در حد امکان، افزود: با توجه به رقابتی بودن بازار فروش نمی توان برای خرید محصولات از داخل استان اجباری بکار برد چرا که هم بخش خصوصی وهم دولتی بدنبال محصولاتی ارزان قیمت و با کیفیت تر هستند بنابراین واحدهای تولیدی داخل استان باید خود را با این شرایط انطباق دهند.
محصولات داخل استان گران تر نباشد
وی با تاکید بر اینکه در این موضوع نباید یکطرفه به قاضی رفت، ادامه داد: گاها تولیدات داخل از خارج استان با وجود اینکه هزینه حمل هم ندارد گران تر در می آید بنابراین طبیعی است که دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی از محصولات ارزان تر با کیفیت مناسب تر استقبال کنند.
وی از شروع کار تیم نظارت دفتر فنی استانداری با سازمان مدیریت بر پروژه های عمرانی استان خبر داد و گفت: یکی از آیتم ها در این برنامه نظارتی استفاده از تولیدات داخل استان می باشد که تا پایان سال نتیجه این ارزیابی اطلاع رسانی می شود.
حضور در فرابورس کمک به تولید کنندگان
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی نیز به حمایت های این مجموعه از واحدهای صنعتی در حوزه بازار یابی اشاره کرد و گفت: این حمایت ها بصورت مستقیم و غیر مستقیم صورت می گیرد که در روش مستقیم مراکز عمده فروش را در سطح استان شناسایی و پتانسیل های واحدها را به آنها معرفی کرده ایم ، در روش غیر مستقیم با برگزاری دوره های آموزشی مهارت های بازاریابی واحدها را ارتقا داده ایم.
مهندس عابدینی با اشاره به تفاهم نامه شرکت شهرک ها با فرابورس افزود: تامین مالی واحدها بیشتر از طریق منابع بانکی است که تلاش می شود با فرهنگ سازی این روند به سمت بنگاه های مالی حرکت کند که در این روش از ۱۰ تا ۶۷ درصد سهام واحد از طریق سهامداران جدید تامین می شود که خود بازار مالی جدیدی است.
وی با تاکید بر اینکه برای استفاده از این ظرفیت باید صورت های مالی واحدها شفاف باشد، ادامه داد: در حال حاضر امکان خرید و فروش کالا از طریق فرا بورس فراهم شده که با توجه به اینکه واحدهای کوچک معمولا دفتر فروش ندارند می توانند از این طریق بازاریابی خوبی داشته باشند .
بازاریابی مهم ترین مشکل واحدهای تولیدی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی هم در حاشیه بازدید دو هفته گذشته اش از برخی از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند از تامین وثیقه معتبر برای دریافت تسهیلات بانکی، بازاریابی، عرضه محصولات و بازار فروش بعنوان بیشترین مشکلات واحدها یاد کرد و گفت : از آن جا که هنوز برخی از واحدهای صنعتی استان با مشکلاتی مواجه هستند از حدود ۲ ماه قبل طرح پایش واحدهای صنعتی استان را دوباره آغاز کردیم و در حال انجام است و تاکنون تعداد زیادی از این واحدها مورد پایش قرار گرفته اند.
بنابراین برای رفع این مشکل مهم واحدهای صنعتی و تولیدی باید بخش خصوصی در زمینه بازاریابی و ایجاد بازارهای جدید برای محصولاتش از روش های روز دنیا استفاده کند و مسئولان نیز در رسیدن به این هدف کمک کار واحدها باشند چرا که تزریق تسهیلات به تنهایی راهگشای مشکلاتشان نخواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*