دستگیری ۱۶۰ شکارچی غیرمجاز در خراسان جنوبی

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۰ شکارچی غیرمجاز و متخلف زیست محیطی در استان دستگیر شدند.

مسعود مستقیم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۲۴ نفر حین شروع به شکار و قبل از انجام شکار غیر مجاز حیات وحش دستگیر شدند.
وی بیان کرد: همچنین از شکارچیان متخلف یکهزار و ۹۵۴ عدد ادوات و وسایل انجام شکار غیرمجاز حیات وحش شامل فشنگ، سلاح ساچمه زنی و بادی، دام و تله حیات وحش، قفس نگهداری پرندگان وحشی، نورافکن، تله های شکار هوبره، چاقو و دوربین چشمی کشف شد.
وی کشف هفت قبضه سلاح غیرمجاز، یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف، ۱۱ عدد فشنگ، ۴۱ قبضه سلاح مجاز، ۲۲ قبضه ساچمه زنی، ۱۳ قبضه گلوله زنی، چهار قبضه سلاح بادی و ۲ قبضه سلاح بادی را از مهمترین ادوات کشف شده از شکارچیان ذکر کرد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کشف ۸۹۸ قطعه انواع پرنده زینتی، ۱۹ قطعه انواع پرندگان وحشی و لاشه و گوشت ۲۶ راس انواع پستاندار از دیگر اقلام بدست آمده از این شکارچیان بود.
وی افزود: از آنجا که وظیفه ذاتی محیط بانان پیشگیری از شکار است لذا ماموران یگان تمام تلاش خود را برای پیشگیری از وقوع جرم و تخلف زیست محیطی بکار می گیرند و بسیاری از متخلفان شکار و صید به جرم شروع به شکار و قبل از هرگونه اقدام در این خصوص به دام می افتند.
مستقیم بیان کرد: افراد سودجو و فرصت طلب به شیوهای مختلف اقدام به شکار غیر قانونی و زنده گیری پرندگان و گونه های جانوری می کنند ولی یگان حفاظت محیط زیست ایجاد بستر امن برای تمامی گونه های جانوری و جلوگیری از شکار غیر مجاز آنها را به عنوان مهمترین ماموریت های خود در دستور کار دارد.
وی گفت: همچنین از ابتدای امسال، ۹٠ گونه جانوری و پرنده در استان تیمار و در طبیعت رهاسازی شده است.
خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه، مظفری، آرک و گرنگ، شاسکوه و سه پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان، رباط شور و نایبندان طبس، و هفت منطقه شکار ممنوع درح، جیک و زیدر، باقران، کمر سرخ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر است.
مساحت مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست ۲ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۵۴۸ هکتار است که گونه های مختلف و متنوع جانوری در این گستره از استان زیست می کنند.
خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت پس از سیستان بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور کشور است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*