آخرین خبر :

خرداد۹۷؛ پایان پروژه های مسکن مهر استان آماده سازی اراضی پادگان بیرجند بزرگترین پروژه اقتصاد مقاومتی استان

مدیرمسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: پروژه آماده سازی اراضی ۴۵۰ هکتاری موسوم به اراضی پادگان بیرجند با چرخه مالی بیش از ۸ هزار میلیارد ریال، یکی از بزرگترین پروژه های اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی است.
ظرفیت سکونت ۶۰ هزار نفر در اراضی پادگان
مهندس ولی پور با بیان اینکه برای تامین مسکن اقشار جامعه، اولین گام فراوری زمین است، افزود: بحث فرآوری زمین در قالب مطالعات امکان سنجی و نیازسنجی محقق شده و سپس در قالب اجرای آماده سازی زمین مد نظر عملیاتی می گردد. در بحث اراضی موسوم به پادگان بیرجند، در راستای قرارداد مشارکتی میان اداره کل راه و شهرسازی و شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی در تاریخ ۲۹ مهر ۹۴ ، عملیات اجرایی آماده سازی شامل اجرای جوی و جدول، بسترسازی معابر، اجرای تقاطع غیر همسطح و تاسیسات زیربنایی می باشد. وی اضافه کرد: طرح مذکور با موافقت وزارت متبوع به منظور ارتقای کیفیت زندگی در حال بازنگری است و با احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی، ظرفیت و قابلیت سکونت حدود ۶۰ هزار نفر را خواهد داشت. مهندس ولی پور در خصوص تهیه طرح آماده سازی ۶۰ هکتار اراضی شهرستان طبس نیز گفت: مطالعات فاز یک و ۲ این طرح در حال انجام است و بخشی از این اراضی در قالب مسکن اجاره بلند مدت به فرهنگیان واجد شرایط واگذار خواهد شد و فاز یک ۱۰ هکتار آن در دهه فجر کلنگ زنی می شود.
وی تصریح کرد: علاوه براینها آماده سازی ۱۱۰ هکتار شمال شهر بیرجند، ۵/۱۷ هکتار کویرتایر، ۶۴ هکتار مهر شهر، ۲۰ هکتار شمال شهر بیرجند، ۵/۷ هکتار سایت اداری و ۷۵ هکتاری مهر شهر نیز انجام شده و تحویل شهرداری گردیده و شهرداری به عنوان مجری اقدام به تکمیل می کند. وی افزود: همچنین آماده سازی محدوده ای به وسعت ۲۵ هکتار در شمال شهر بیرجند و ۴۶ هکتار در مهر شهر بیرجند توسط اتحادیه های تعاونی های مسکن به اتمام رسیده و در حال تحویل به شهرداری بیرجند می باشد. مهندس ولی پور، مجموع اراضی آماده سازی شده یا در دست آماده سازی استان برای تامین مسکن اقشار مختلف را ۸۷۵ هکتار ذکر کرد و در بحث ساخت و تولید واحدهای مسکونی نیز گفت: یکی از اهداف اداره کل راه و شهرسازی، تولید مسکن در قالب مشارکت می باشد که در این راستا احداث ۱۹۴ واحد مسکونی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
تحویل ۲۹ هزار و ۴۲۴ واحد مسکن مهر در استان
وی در خصوص تهیه مسکن برای خانواده های دارای ۲ معلول و بیشتر استان نیز اظهار کرد: براساس تفاهم نامه، زمین برای احداث ۷۴ واحد از مجموع ۹۷ واحد مسکونی مقرر، تامین شده و عملیات اجرایی آغاز شده و مابقی واحدها نیز در قالب خرید مسکن و عضویت در تعاونی های مسکن مهر معلولین که آماده بهره برداری می باشد، تامین شده است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه وشهرسازی استان در ادامه گفت: در بحث مسکن مهر از مجموع ۳۱ هزار و ۲۴۷ واحد مسکونی مهر در تعهد استان تعداد ۲۹ هزار و ۴۲۴ واحد مسکن مهر افتتاح و تحویل بهره برداران شده که از این تعداد ۱۹ هزار و ۵۹۶ واحد در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر نیز ۷۳۰ واحد را در استان آماده افتتاح داریم. وی با بیان اینکه تاکنون ۲۴۷ نفر متقاضی مسکن مهر به دلیل عدم تامین سهم آورده خود انصراف داده اند، افزود: مابقی تعهد استان در بحث مسکن مهر ۸۴۶ واحد است که ۷۹۸ واحد مربوط به تعاونی ۰۴ با پیشرفت حدود ۹۰ درصدی و ۴۸ واحد مربوط به عمران و توسعه موقوفات با پیشرفت ۴۵ درصدی در دست اجرا می باشد و امیدواریم تا پایان سه ماهه اول سال ۹۷ ، تکمیل و پایان پروژه های مسکن مهر را در استان خراسان جنوبی شاهد باشیم. به گفته وی، علاوه براین ها کمک به احداث ۱۷ مدرسه، ۱۴ مسجد و ۲ کلانتری ، احداث ۹ واحد تجاری و هایپر، تامین حدود ۶ هزار تن قیر برای آسفالت معابر مسکن مهر، پرداخت ۵/۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات غیرنقدی برای کمک به تکمیل پروژه فاضلاب مهر شهر، تامین حدود ۴/۴ میلیارد تومان برای کمک به تکمیل مدرسه حیات طیبه سایت مسکن مهر مهرشهر، احداث دیوار حایل در سایت مسکن مهر سربیشه و تفاهم نامه تامین مسکن مددجویان تحت پوشش کمیته امداد به تعداد ۳۷۰ نفر(که مقرر شده قرارداد احداث آن با اداره کل کمیته امداد استان به عنوان سازمان ذیصلاح منعقد گردد) نیز در بخش خدمات روبنایی صورت گرفته است.
ارتقای ۶۰ تا ۷۰ درصدی کیفیت ساخت و سازهای استان
مهندس ولی پور در بحث نظام مهندسی نیز تصریح کرد: از آنجا که طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مسئولیت نظارت عالیه براجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها و طرح های شهرسازی و عمران شهری که اجرای مقررات مذکور در مورد آنها الزامی است، برعهده وزارت راه و شهرسازی می باشد، در این راستا اداره کل راه وشهرسازی استان با پیش بینی اعتبار مورد نیاز به صورت مستقیم اقدام به تشکیل کمیته ای متشکل از مهندسین باتجربه و متخصص کرده و تاکنون بیش از ۹/۱ میلیون متر مربع در قالب ۸۷۰۰ واحد مسکونی را مورد ارزیابی و نظارت عالیه قرار داده و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ارتقای کیفیت ساخت و ساز را در پروژه های استان شاهد بوده ایم.
مدیرمسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گفت: در راستای ایجاد اشتغال پایدار، اداره کل راه وشهرسازی استان از ابتدای سال ۹۲ تعداد ۸۸۰ اشتغال پایدار را در بخش راه و ساختمان ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*