آخرین خبر :

بررسی «امروز خراسان جنوبی» ازکارایی طرح رونق تولید دراستان نسخه بازسازی ویرانه های تولید

طرح پرداخت تسهیلات رونق تولید در استان اجرا و مبالغ بالایی به واحدهای تولیدی پرداخت شده است اما این نقدینگی واحدها را با مشکلات دیگری مواجه کرده است و مسئولان کارشناس براین باورندکه فقط کمک های فنی و اعتباری نسخه ای برای درمان ویرانه های تولید استان پس از زلزله اقتصادی سال های ۸۸ تا ۹۲ است.
سال گذشته به ۳۰۲ واحد تولیدی صنعتی وکشاورزی بالغ بر ۱۷۲میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شده و از ابتدای سال جاری نیز به بیش از۶۹ واحد تولیدی و صنعتی مبلغی ببیش از۱۳۵ میلیارد تومان پرداخت شده که باید دید آیا این رقم تسهیلات کارگشا بوده و توانسته اشتغال ایجاد کند ؟
نرخ بانکی بالا، دوره بازپرداخت کوتاه
مدیر یکی از واحدهای صنعتی در استان که از حدود ۶ سال گذشته وارد عرصه تولید شده و توانسته در سال های گذشته موفقیت های زیادی هم در حوزه صادرات به دست آورد، به امروز خراسان جنوبی می گوید: بعلت بالا بودن سود این تسهیلات سال گذشته و امسال از این تسهیلات استفاده نکردم چرا که سود تسهیلات رونق ۱۸ درصد است و گفته می شود ۶ درصد یارانه بعد از اتمام تسهیلات به آن تعلق می گیرد و برای واحدهای تولیدی که با مشکلات مالی مواجهند مناسب نیست. او ادامه می دهد: از طرف دیگر بانک ها، کارخانه را بعنوان وثیقه قبول نمی کنند بنابراین تولید کننده با توجه به اینکه نمی تواند وثیقه بانکی را تامین کند از خیر گرفتن تسهیلات می گذرد. مدیر عامل یکی دیگر از واحدهای تولیدی درمرکز استان از خبرنگار ما می خواهد مشکلات صنعتگران بصورت واقعی و بدون سانسور در رسانه ها منعکس شود. او معتقد است این تسهیلات، رونق تولیدی در برنداشته چرا که از یک طرف نرخ سود بانکی آن بالاست و از طرف دیگر دوره بازپرداخت پایین است .
گرفتن تسهیلات همانا و بریدن مالیات همان
او با انتقاد از اداره کل امور مالیاتی در اخذ مالیات های سنگین از واحدها ادامه می دهد: اکثر فعالان به عنوان بخش حقوقی در نظر گرفته می شوند تا شخص حقیقی ، بنابراین اگر بطور مثال از تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی استفاده کنند سال بعد اداره مالیات حداقل ۷۷ میلیون تومان مالیات برایشان تعیین می کند و کاری هم ندارد به اینکه آن مجموعه تولیدی این پول را در قالب تسهیلات گرفته یا اینکه اصلا این پول را وارد چرخه تولیدش کرده و سودی به دست آورده است؟
تسهیلات رونق یا بدهی های بانکی
او با اشاره به بدهی های بانکی اکثر تولید کنندگان می گوید: تسهیلات رونق تولید عملا نقل و انتقالی از یک وام به وامی دیگر می باشد چرا که بدهی های تولید کنندگان پا برجاست و این پول وارد چرخه تولید نمی شود و من بعنوان یک تولید کننده از دولت تسهیلات نمی خواهم بلکه فضای باز و بدون فشار ادارات مختلف دولتی را می خواهم تا بتوانم اشتغال ایجاد کنم .
مدیر یکی از واحدهای معدنی در استان که از این تسهیلات استفاده کرده در گفت وگو با خبرنگار ما به اوج مشکلات واحدها و کارخانجات سنگ در استان اشاره می کند و می گوید: بانک ها برای گرفتن وثیقه فشار زیادی وارد می آورند و سند کارخانه را قبول ندارند. او به ضعف مدیریتی در استان اشاره می کند و معتقد است : در استان سرمایه های معدنی و غیر معدنی فراوانی وجود دارد ولی مشکلی که الان با آن روبرو هستیم عدم صداقت در مسئولان و از بین رفتن اعتماد در بازار فروش است.
رتبه ۱۹ کشوری در پرداخت تسهیلات
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در آخرین کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید در اواخر دی ماه امسال با اشاره به پرداخت مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به ۶۹ واحد تولیدی استان در سال جاری گفته بود : خراسان جنوبی در پرداخت این تسهیلات رتبه ۱۹ کشوری را داراست. داوود شهرکی از برگزاری ۱۱ جلسه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید از ابتدای سال خبر داد و افزود : در این جلسات مسائل و مشکلات طرح های مهم ، ملی و واحدهای صنعتی بزرگ استان بررسی شده و علاوه بر این در این مدت ۵۴ کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید و۵۷ کمیته کارشناسی نیز برگزار که ۲۶۲ مصوبه اجرا شده و بقیه در حال اجرا و پیگیری است.این طور که او اعلام کرده از ابتدای سال به ۵۰۵ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی ۶۶ میلیارد تومان بصورت مستقیم پرداخت کرده اند.
گرفتن تسهیلات رونق تولید آسان تر شد
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی می گوید: تسهیلات رونق تولید چون مواردی مانند چک برگشتی ، بدهی معوق و مطالبات بانکی واحدها را نادیده می گیرد گرفتنش راحت تر است و با توجه به اینکه بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان در سال جاری تسهیلات به واحدها تزریق شده می توان گفت به تثبیت اشتغال کمک و از تعطیلی برخی واحدها هم جلوگیری کرده است.
جرجانی با بیان اینکه نمی توان گفت این تسهیلات ۱۰۰ درصد رونق تولید را در پی داشته ادامه می دهد: بیشتر واحدها مشکل فروش محصولاتشان را دارند و برخی دیگر نیز با توجه به اینکه محصولشان در بازار مشتری ندارد باید تغییر کاربری بدهند که اینگونه مشکلات با این تسهیلات رفع نخواهد شد .
وضعیت واحدهای تولیدی استان ارزیابی می شود
وی به اجرای طرح مشترکی با همکاری اتاق بازرگانی، صنعت و معدن، بخش خصوصی و جهاد کشاورزی برای ارزیابی وضعیت فعالیتی واحدهای صنعتی و تولیدی درداخل و خارج شهرک های صنعتی استان خبر می دهد و می گوید: این طرح از یک ماه گذشته آغاز شده که می توان بعد از اتمام آن آمار دقیقی از وضعیت فعالیتی واحدها در استان ارائه داد.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان نیز از تسهیلات رونق تولید بعنوان مسکن بخش صنعت یاد می کند و می گوید: واحدهای تولیدی و صنعتی به درمان نیاز دارند و اینگونه تسهیلات فقط مسکن است.محسن احتشام با تاکید بر اینکه ما باید بدنبال درمان مشکلات واحدها باشیم، ادامه می دهد: دولت باید در قالب کمک های فنی اعتباری به تولیدکنندگان کمک کند یا از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزان قیمت به آنها بدهد در غیر این صورت درمانی در کار نخواهد بود. واحدهای تولیدی کوچک و متوسط طی سال های ۸۸ تا ۹۲ بخاطر مشکلات ناخواسته مانند تحریم، تورم، رکود و …. با سونامی و زلزله ای با ریشتر بالا مواجه شدند که هیچ دخل و تصرفی هم در آن نداشتند که برای حل این مشکلات باید کار کارشناسی ، علمی و واقع بینانه ای انجام شود که برای همیشه مشکلات را حل کند .وی تاکید می کند : سایر استان های برخوردار از کمک های فنی اعتباری بهره گرفته اند و در استان محروم خراسان جنوبی که دچار خشکسالی هم است ،اعطای این کمک ها ضروری است.با اجرای طرح رونق تولید در سال ۹۵ حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۲۴ هزار واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی در سطح کشور پرداخت شد و در سال ۹۶ نیز مقرر شد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این امر اختصاص یابد.بر اساس اظهار نظر کارشناسان مشکل امروز واحدهای صنعتی و تولیدی ، بسته‌ ای درهم‌ تنیده است که رکود و کمبود نقدینگی یکی از موانع تولید است؛ در واقع می توان گفت مهم‌ترین مشکل بنگاه‌های کوچک و متوسط غیر از کمبود نقدینگی، رکود است چرا که وقتی تسهیلات به واحدهایی داده می‌ شود که درگیر رکود هستند و بازاری برای ارائه محصولات خود ندارند بنابراین این نسخه ها دردی از تولیدکننده دوا نمی‌ کند. درمانی باید…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*