آخرین خبر :

بانوی استان بر فراز هیمالیا قاسمی :محدودیت های کوهنوردی برای بانوان بیشتر است

«سعیده قاسمی» اولین بانو از خراسان جنوبی است که بر قله هیمالیا پرچم صعود افراشته و طعم شیرین این پیروزی را چشیده است. او در گفتگو با امروز خراسان جنوبی درباره جذابیت های این رشته بی نظیر و البته محدودیت هایش برای خانم ها می گوید.
-کوهنوردی را از چه سالی شروع کردید؟
از سال ٩۵ بصورت جدی کوهنوردی را ادامه دادم. قبل از آن بیشتر در برنامه های طبیعت گردی شرکت می کردم.
-آیا در رشته ورزشی دیگری هم فعالیت کرده اید؟
خیر قبل از این رشته های باشگاهی بود ولی هیچ کدام را به شکل جدی پیگیری نمی کردم.
-تاکنون چند قله را فتح کردید؟
قله های زیادی از جمله صعود به قللی مثل شیر باد، شیرکوه، توچال، جوپار، هزار و… را دشته ام ولی صعود شاخص من فروردین ٩۶ به قله ۶١١٩ متری لوبوچه در رشته کوه هیمالیا و کشور نپال بود که در استان ما بین صعودهای بانوان بیشترین ارتفاع را دارد.
-به عنوان اولین بانوی هیمالیا نورد استان چه جذابیت هایی در این صعود دیدید؟
احساس کردم چالش خوبی برای مواجهه است و می توانم این ارتفاع را صعود کنم و تصمیم گرفتم برای این برنامه تمرین داشته باشم . حمایت ها و تشویق های رئیس هیئت کوهنوردی این فکر را به عمل نزدیک کرد.
-درباره سختی های این رشته بیشتربگویید
از جمله سختی های این رشته می توانم به گران بودن تجهیزات کوهنوردی و هزینه های سفر برنامه های صعود اشاره کنم و اینکه متناسب با برنامه های تمرینی و صعودهای وقت گیر و زمان بر هستند که باعث می شود کارمندها و شاغلان در این زمینه با مشکل مواجه شوند. یکی از مشکلاتی که استقبال از این رشته را کمرنگ تر کرده کم توجهی خانواده ها و ترس از فرستادن فرزندانشان به سمت این ورزش به دلیل خطرات موجود در کوهستان هاست که البته باید فرهنگ سازی شود چون با آموزش و بکاربستن این آموزش ها این خطرات به حداقل می رسد.
به نظر من همه رشته های ورزشی سختی ها و خطراتی هم برای بانوان و هم برای آقایان دارند. ولی با تمرین و آموزش مطمئناً به حداقل می رسد و نمی شود بگوییم یک رشته خاص پر خطر دارد.
-آیا شما از حمایت خانواده برخوردار هستید؟
خوشبختانه در این زمینه خانواده من نهایت همدلی و همراهی را با من دارند بخصوص مادرم که همیشه حامی من بودند و خوشبختانه تا حالا هیچ مشکلی نداشتم.
-تا به حال در موقعیت خطرناکی در این رشته قرار گرفته اید؟
خیر خوشبختانه تا حالا در موقعیت های خطرناکی نبودم.
-حمایت مسئولان از شما و دیگر ورزشکاران این رشته در چه حد است؟
با شناختی که من از مسئولان این رشته دارم باید بگویم که رویکرد کاملاً حمایتی از ورزشکاران دارند و در حد توانایی و امکانات موجود در این رشته، از همه علاقه مندان کوهنوردی نهایت حمایت انجام می شود.
-وضع بانوان در این رشته چگونه است؟
با توجه به محدودیت ها و مشکلات موجود، استقبال کمتری از این رشته چه در سطح بانوان و چه آقایان وجود دارد ولی این محدودیت ها در بخش خانم ها تأثیرگذارتر است، البته در چند وقت اخیر فعالیت خوب و چشمگیری در این ورزش انجام شده که می توان به برگزاری همایش سراسری بانوان کوهنورد کشور برای اولین بار در استان و به میزبانی طبس که به حمایت مالی موسسه اعتباری نور در دیماه امسال برگزار شد، اشاره کرد که در این همایش ۶٠ نفر از بانوان کوهنورد از ١١ استان کشور و مهمانانی از فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی حضور داشتند.
-برای ورود بانوان استان به این رشته چه پیشنهاد و راهکاری دارید؟
خانم ها با همدلی و حمایت یکدیگر می توانند حضور فعال تر و نقش پر رنگتری در این رشته ایفا کنند و در تمام مراحل و انواع رشته های ورزشی از همدیگر پشتیبانی کنند تا بتواند پویایی و حضور بانوان را در ورزش بهبود ببخشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*