ازدواج اجباری آمار طلاق سربیشه را بالا برد

خیلی‌ها فکر می‌کنند دیگر دوره و زمانه اجبار در ازدواج و به زور شوهر دادن دختران سر آمده است، می‌گویند آنقدر قحطی شوهر است که دخترها بی برو برگرد به اولین خواستگار جواب مثبت می‌دهند! متأسفانه نگاهی به آمارها نشان می‌دهد در هر ۳ ثانیه یک دختر در جهان به زور به خانه بخت می‌رود. در منطقه ما هم تعدادشان کم نیست دخترانی که در قرن بیست و یکم به زور خانواده به خانه بخت می روند. افزایش ازدواج های اجباری یکی از دلایل طلاق به شمار می رود که در شهرستان سربیشه نیز جزو مهمترین عوامل شناخته شده است.
در همین راستا جلسه ای به عنوان بررسی آسیب های اجتماعی با محوریت کاهش طلاق در این شهرستان برگزار شد که «حجت الاسلام خسروی» از اعضای شورای مرکزی مؤسسه مردم نهاد وصال پایدار عنوان کرد: طلاق در شهرستان روبه افزایش است و مهمترین عامل آن هم ازدواج اجباری است. وی افزود: دخالت خانواده ها در زندگی زوجین نیز نقش تأثیرگذاری در افزایش طلاق داشته است. به گفتۀ وی تشکیل شورای معتمدین شهرستان می تواند مهمترین راهکار برای بررسی و حل مشکلات خانواده ها و زوجین باشد و مانند گذشته ریش سفیدان هر منطقه با دخالت های به جای خود این آسیب اجتماعی را کاهش دهند. «خسروی» تصریح کرد که از مهم ترین راهکار های ارائه شده در این زمینه می توان به ارائه تجریبات معتمدین در زمینه حل اختلافات خانوادگی، افزایش تشکیل جلسات با معتمدین و بزرگان شهر، ایجاد شورای محله محور، تمرکز خانواده ها بر روی گفتگو با فرزندان، پررنگ تر کردن نقش تربیتی مادر در خانواده ها و اقدام برای مداخلات هدفمند و برنامه ریزی شده به منظور حل اختلاف توسط معتمدین اشاره کرد.
جامعه باید بیدار شود
خیلی‌ها فکر می‌کنند دیگر دوره و زمانه اجبار در ازدواج و به زور شوهر دادن دختران سر آمده است، می‌گویند آنقدر قحطی شوهر است که دخترها با سر به شوهر جواب مثبت می‌دهند! متأسفانه نگاهی به آمارها نشان می‌دهد در هر ۳ ثانیه یک دختر در جهان به زور به خانه بخت می‌رود. هنوز هم در همین مملکت خودمان بعضی از دخترها به زور پای سفره عقد می‌نشینند و زن مردی می‌شوند که هیچ علاقه‌ای به آن ندارند. عمری با نفرت زندگی می‌کنند و با نفرت می‌میرند. واقعاً تکلیف این ازدواج‌های زوری در قانون چیست؟ قانون ما به زن چطور نگاه می‌کند و به او تا چه اندازه حق نفس کشیدن و زندگی‌کردن می‌دهد؟
یک جامعه شناس در خصوص راه حل برای کاهش آسیب های ازدواج های تحمیلی گفت: آگاه سازی، اطلاع رسانی و تصویب قوانین بازدارنده از عوامل اصلی و پیشگیری است. اقدامات آموزش و پرورش در زمینه آموزش های بهداشتی و مهارت های زندگی در این موضوع می تواند کمک کننده باشد. بهتر است در ازدواج، والدین و اطرافیان نقش راهنما و حامی را برای دختر و پسر بازی کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*