آخرین خبر :

آیا سلفی گرفتن علامت خودشیفتگی است؟

در دنیای هنر و نقاشی قرن هاست که مردم از خودشان self_portrait (خودنگاره) رسم کرده اند، در سال های اخیر گسترش تکنولوژی دیجیتال و فراگیری شبکه های اجتماعی که زیرساخت انتشار این «خودنگاره ها و خویش اندازها» را ایجاد و آسان کرده باعث شروع عصر سِلفی شده است.
تقریبا می توانیم بگوییم همه کسانی که تلفن همراه شان قابلیت عکس گرفتن دارد تاکنون حداقل یکبار از خودشان عکس سلفی گرفته اند و بیش از ۹۰ درصد نوجوانان تاکنون از خودشان حداقل یک عکس سلفی را در اینترنت گذاشته اند.
در چند سال اخیر «سلفی گرفتن ها» چنان موجی ایجاد کرد که دیکشنری آکسفورد «selfie» را لغت سال ۲۰۱۳ اعلام کرد .
بعضی روان شناسان سلفی گرفتن را یکی از علایم خودشیفتگی می دانند اما برخی دیگر نگرش مثبت تری به آن دارند.
گروه اول می گویند انتشار سِلفی های پیاپی توسط نسل جدید نشان دهنده این است که نوجوانان و جوانان آینده خودمحور و مادی گرا خواهند بود، آنها نسل سِلفی بگیران را مثالی برای رفتار خودشیفتگی عنوان می کنند البته این نظریه را تاکنون هیچ تحقیقی تایید نکرده است و گروهی از محققان به این نتیجه رسیدند که بین تعداد سلفی هایی که مردم در اینترنت یا گروههای موبایلی منتشر می کنند و نمره آنها در یک مقیاس سنجش شخصیت خودشیفته هیچ رابطه ای وجود ندارد .
اما تایید نشدن این نظریه به این معنا نیست که سلفی گرفتن بخصوص سلفی گرفتن های مکرر کاملا بی ضرر است چرا که سلفی گرفتن می تواند برای عده ای به یک رفتار غریزی شبیه شود، این افراد همچنان که اگر دستشان به جسم داغی بخورد قبل از هر چیز دست خود را عقب می برند با دیدن صحنه های جالب یا حتی معمولی زندگی هم قبل از هر چیز رفتار (عکس گرفتن از خود) را نشان خواهند داد، روانشناسان می گویند: افتادن در دام سلفی های بیمارگونه باعث می شود که افراد نتوانند با محیط خود رابطه عمیق تری برقرار کنند و یا رویدادهای در حال وقوع را به کامل ترین وجه تجربه کنند.
بطور کلی می توانیم بگوییم کسانی که بطور نامحدود سلفی هایشان را در اینترنت یا شبکه های اجتماعی منتشر می کنند معمولا به دنبال کسب تایید دیگران هستند و دوست دارند نزد اطرافیان و آشنایان واقعی و مجازی ارزشمند شناخته شوند. نکته مهمی که در این رابطه حائز اهمیت است تحقیقات گروهی از روانشناسان است که نشان می دهد آپلود کردن تعداد بیش از حد سلفی ممکن است باعث بیزاری مخاطبانی شود که صفحه اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی فرد را دنبال می کنند و به مرور زمان مردم نسبت به این افراد نگرش منفی پیدا می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*