آذری جهرمی : دولت نمی تواند ابرها را به سمت آسمان آفتابی خراسان جنوبی هل دهد متلک وزیر توئیتری

فکر نمی کنم دولت در این خصوص بتواند کاری انجام دهد و مثلا آسمان آفتابی استان را با هل دادن ابرها، ابری کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی در پاسخ به درخواست استاندار از او برای طرح مشکل کم آبی خراسان جنوبی درهیئت دولت به حوزه کشاورزی و بحث خشکسالی ورود کرد و گفت: موضوع خشکسالی و بی آبی استان را در هیات دولت مطرح خواهم کرد، هرچند فکر نمی کنم دولت در این خصوص بتواند کاری انجام دهد و مثلا آسمان آفتابی استان را با هل دادن ابرها، ابری کند. البته آنها می توانند دعا کنند تا بارندگی ها افزایش یابد.
آذری جهرمی وقتی زمزمه های حاضران در جلسه راشنید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چنانچه وضعیت بحرانی شود گزینه هایی از جمله انتقال آب از نقاط دیگر را می توان پیگیر شد ، کشور ما منابع زیادی دارد که در شرایط فعلی شاید برای استان مقرون به صرفه نباشد پس جا دارد بهینه کردن مصرف آب در دستور کار قرار گیرد.او خطاب به مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: اگرچه اقدامات خوبی در استان صورت گرفته اما قانع کننده نیست و مردم این استان شایسته بهره برداری از امکانات و ارائه خدمات به مراتب بیشتری هستند. محمد جواد آذری جهرمی با بیان اینکه باید در راستای بهره مندی بیشتر مردم استان از امکانات، سرمایه گذاری انجام شود، افزود: اینکه اینجا آمار و ارقامی از خدمات ارائه شده و اقدامات صورت گرفته بیان شود و بعد یکی از فرمانداران استان یادداشت بدهد که ۲ سال است در صف توزیع خط تلفن ثابت انتظار می کشیم، پذیرفتنی نیست. به گفته وی از مجموع ۸۷۴ روستای بالای ۲۰ خانوار استان ۲۸ روستا از هیچ ارتباطی برخوردار نیستند که این معضل باید حل شود. ضمن اینکه باید با برنامه ریزی بهتر و فعالیت بیشتر اپراتورها بتوانیم تا شهریورماه ۹۷ مشکلات ارتباطی مناطق کمتر برخوردار استان را رفع کنیم که این امر با حضور مدیرعامل مخابرات استان در تهران و پیگیری جدی ما محقق خواهد شد تا بتوانیم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضایت مردم این استان را جلب کنیم.
وی با بیان اینکه ۱۶ شرکت فعال در پارک علمی فناوری استان در حوزه ICT فعالیت دارند، از راه اندازی مرکز توانمندسازی در استان و مرکز عملیات امنیت در دانشگاه بیرجند طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: شاخص خلاقیت برای رشد در ایران ۳ برابر کشورهای منطقه و ۲ برابر کشورهای جهان است و دانشگاه ها و دانشجویان می توانند در فضای کسب و کار نقش آفرینی کنند زیرا فضای مجازی و اقتصاد فضای مجازی محدود به مرزها نیست و دولت پیگیر است تا نیروهای بومی کشور به جای شرکت های بین المللی از اقتصاد فضای مجازی کشور استفاده کنند و با استفاده از این ظرفیت ها توزیع زعفران را در دنیا تسهیل کرده و این محصول استراتژیک استان را با کیفیت و قیمت بهتر عرضه کنند.
آذری جهرمی به برنامه دولت برای توسعه تکنولوژی و فناوری برای هدف مصرف بهینه آب در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه ۳ میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی و منابع بانک ها برای اجرای طرح هایی در سراسر کشور در این راستا در نظر گرفته شده، گفت: تاکنون ۸۵۰۰ طرح به تائید رسیده است و منابع کم بهره با دوره تنفس برای این منظور در اختیار قرار می گیرد.
وی همچنین به ۲برنامه دولت برای رفع معضل بیکاری اشاره کرد و افزود: در این خصوص، دولت توسعه صنایع تولیدی زودبازده و ترویج خوداشتغالی با استفاده از منابع دولتی و نیز ایجاد رونق در فضای ساخت وساز ساختمان را در برنامه دارد که در بحث ساخت وساز مسکن باید سقف منابع بانکی ساخت مسکن در بافت فرسوده افزایش یابد که این امر در دهه فجر به ویژه برای خانه اولی ها اجرایی می شود که با اجرای آن بحث مقاوم  سازی مسکن در برابر زلزله نیز محقق خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه وحدت، همدلی، همراهی و انسجام فکری در کلیت استان و به خصوص در دستگاه های حکومتی باعث حرکت به سمت رشد و توسعه همه جانبه استان با رویکرد توسعه متوازن و عدالت فراگیر شده، گفت: ۵۷۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال از منابع مختلف در شهر و روستا برای استان مصوب شده که بخشی ابلاغ شده و نقدینگی آن نزد بانک ها موجود است و درحال پیگیری برای جذب کامل آن هستیم. مروج الشریعه به برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت استان در بخش های معادن، آب، گردشگری، صنایع دستی، انرژی خورشیدی و … اشاره کرد و گفت: تدوین برنامه ۱۴۲۰ استان را با جدیت پیگیر هستیم تا راه رسیدن استان به توسعه مشخص باشد و در این راستا طرح سند آمایش را به کمک دانشگاه توانمند بیرجند تهیه کرده ایم. وی با اشاره به میانگین بارندگی ۲/۶ میلیمتری استان از ابتدای سالجاری تاکنون، از وزیر خواست تا فریاد بی آبی استان را در هیات دولت به گوش دولتمردان برساند و پیگیر اشتغالزایی برای استان در حوزه های IT و ICT شود.
در این جلسه مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه، ایرانسل و رایتل از هزینه کرد خود در استان از ابتدای دولت یازدهم به مجموع ۲۲۰ میلیاردتومان اشاره کردند و از آمادگی خود برای توسعه خدمات و گسترش سطح پوشش در استان خبر دادند.
مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه خراسان جنوبی نیز آمار و ارقامی از عمکلرد این شرکت در استان ارائه داد.
در این جلسه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز بهره برداری همزمان از پروژه های حوزه ICT استان با مجموع اعتبار هزینه شده ۱۴۰۰ میلیارد ریال به مناسبت دهه فجر اعلام شد.
در حاشیه:
این جلسه با یک ساعت و ۱۰ دقیقه تاخیر آغاز شد.
پس از صحبت های وزیر مبنی براینکه هیات دولت نمی تواند ابرها را به سوی آسمان آبی استان هل دهد، زمزمه هایی از سوی مدیران استانی حاضر شنیده شد که عنوان می کردند: «آیه یأس نخوان!» ، «پس طرح انتقال آب از عمان چه می شود؟» و … که البته وزیر به روی خود نیاورد اما در ادامه صحبت هایش گفت: چنانچه شرایط بحرانی شود در کشور منابعی داریم که بحث انتقال آب را پیگیری کنیم…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*