یادداشت شفاهی از دکتر آب‌روشن/ بررسی تاثیر فضای مجازی در بدحجابی زنان

متن کامل یادداشت:

مستانه تابش

امروزه با گسترش های شبکه های اجتماعی در جامعه شاهد تغییرات  چشمگیری در نگرش افراد هستیم که این مساله از منظر کلان، منجر به بروز تغییرات اساسی در سبک زندگی شهروندان شده است. این شبکه های اجتماعی دنیای مجازی را با زندگی اجتماعی افراد گره زده است و در واقع افزایش ساعات استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه معنا داری با سبک زندگی زنان در جامعه دارد.

به عبارتی ۲۰ درصد زنان و ۱۰ درصد از مردان نوع پوشش خود را متاثر از شبکه های اجتماعی می دانند و به این مساله معترف هستند.

رواج پر شتاب و تصاعدی کاربران شبکه های اجتماعی ارتباط همزمانی را میان بخش های وسیعی از مردم جهان ممکن ساخته است و این فرایند جهانی شدن بسیاری از ارزش های  ملی و منطقه ای را بی اثر کرده است. امروز نقش و نفوذ  رسانه های اجتماعی در شکل گیری ساخت سیاسی جوامع را نمی توان نادیده انگاشت.

در دنیای امروزی قدرت الزام آوری و تغییر نگرش و شکل دهی به افکار عمومی در اختیار نهادهایی است که رسانه ها را در اختیار دارد که این واقعیت ما را به اهمیت تاثیر گذاری رسانه  می رساند.

 

 

ذات شبکه های مجازی با ارزش های بومی منافات دارد

پژوهش ها ما را به این نتیجه می رساند که بین استفاده از شبکه های اجتماعی و سبک زندگی و پوشش زنان ارتباط معناداری وجود دارد و بیش از نیمی از جوانان در مقایسه با سایر فعالیت های فراغتی ترجیح می دهند که در شبکه های فعالیت  داشته باشند که این میزان در میان دو جنس زن و مرد تفاوتی ندارد و در واقع مشابه است. گفتنی است که نه تنها شبکه های اجتماعی سبک برقراری ارتباط  میان زنان با جنس مخالف را تغییر داده است، بلکه رفتار آزادانه در فضای مجازی از نظر پوشش و ارتباطات با جنس مخالف، تاثیر معناداری بر نوع و سبک پوشش زنان در جامعه داشته است.

 

با توجه به اینکه ما در یک جامعه اسلامی با هنجارهای دینی زندگی می کنیم و حیا و عفت از مفاهیم بنیادی آن تلقی می گردد، ارتباطات خارج از مدار عرفی و قانونی و بد حجابی را می توان بعنوان پدیده ای ناهنجار تلقی کرد. انحرافات اجتماعی از جمله  معضلات عمده ای است که اکثر جوامع جهانی با آن روبرو هستند، زیرا شبکه های اجتماعی در ذات خود فرهنگ نوینی را تئوریزه می کنند که منافات با ارزش های بومی و منطقه ای دارد و به نوعی این شبکه ها افکار جهانی و سبک زندگی اجتماعات مختلف انسانی را همگن و یکنواخت می کنند که در این راستا ما شاهد کمرنگ شدن کلیه سنت های پذیرفته شده در اکثر مناطق جهان خواهیم بود و در این روند، جامعه ما نیز از آن بی تاثیر نخواهد بود.

 

 

 

لزوم ایجاد شبکه های اجتماعی بومی برای حفظ فرهنگ حجاب

 

دو قطبی شدن سبک زندگی در قالب فیزیکی و مجازی، به معنای جدا شدن  فرهنگ از مشخصه های جغرافیایی است که به آن سنجاق شده است. در واقع کاربران شبکه های اجتماعی تحت تاثیر این ساختارهای ارتباطی، ابعاد جدیدی از اجتماعی شدن را تجربه می کنند که ممکن است با الگوهای اجتماعی شدن در جامعه ما متفاوت باشد.

همانقدر که عضویت در شبکه های اجتماعی که متاثر از  فرهنگ غالب غربی است بالقوه می تواند تاثیرات ناهنجارانه ای بر ذهن جوانان جامعه داشته باشد، به نظر می رسد ایجاد شبکه های اجتماعی بومی و ملی تا اندازه ای می تواند به حفظ ارزش های اسلامی و ایرانی جامعه از جمله حجاب و…. کمک کند.

 

با توجه به موارد یاد شده به نظر می رسد طراحی و راه اندازی شبکه های اجتماعی متناسب با قوانین اسلامی می تواند بعنوان یکی از راهکارها جهت گسترش الگوهای ارزشی حاکم بر جامعه مد نظر قرار گیرد و عضویت در این شبکه ها همانند عضویت در شبکه های غربی تابع ملاحظات و مصوباتی باشد که کاربر را ملزم به رعایت قوانین نماید و در غیر این صورت مطالب خلاف قوانین و سنت های عرفی و اخلاقی  عضو متخلف در شبکه های مجازی حذف گردد که در این حالت می توان انتظار داشت که سبک زندگی ایرانی اسلامی در شبکه های ملی و جهانی تئوریزه و تولید گردد.

 

 

فیلترینگ چاره کار نیست

 

کم رنگ شدن سنت ها و ارزش های عرفی که در قالب رفتارهای کج روانه در جوامع مختلف احساس می گردد مختص جامعه ما نبوده  و اکثر جوامع انسانی با این پدیده نوظهور جهانی روبرو هستند، زیرا ذات شبکه های اجتماعی گفتگو و تضارب آراء هست که به مرور سطح نگرش و اندیشه افراد را به سمت هر الگوی نگرشی که متقاعد کننده به نظر برسد هدایت می کند، لذا در این جنگ نرم و در بستر دموکراتیزه شدن اندیشه های مختلف و متضاد در شبکه های مجازی امکان روبرویی دارند.

هر الگوی ذهنی و فکری که بیشترین تاثیرگذاری را در بین کاربران اینترنتی داشته باشد بیشترین منافع مادی و معنوی را برای آن نظام اجتماعی  به ارمغان خواهد آورد. بدیهی است هر نظام اجتماعی که منفعلانه برخورد کرده و به فیلترینگ و حذف فیزیکی دنیای مجازی بپردازند، هیچ اندیشه و سبکی از زندگی را  به اشتراک نمی گذارند و بیشترین آسیب پذیری، نافرمانی های مدنی و ناهنجاری های اجتماعی را تجربه خواهند کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*