نماینده اسبق مجلس: وعده های پستونکی برای خراسان جنوبی

خشکسالی و بی آبی در خراسان جنوبی بیداد می کند و نزولات جوی به حداقل ۵۰ سال اخیر رسیده و از حد معمول سال های خشکسالی قبل نیز گذشته و به یک بحران تبدیل شده و آینده این استان محروم و مردم آن را به سختی تهدید می کند.
ضرورت استفاده از تمام ظرفیت ها برای مقابله با بی آبی
وضعیت به گونه ای است که دیگر نمی توان با وعده های شعری و آرامبخشی مانند انتقال آب از ناکجا آباد، خود و مردم را تسکین و یا بهتر بگویم فریب داد. باید کار عملیاتی و ضرب الاجلی انجام داد. با وعده ها و انجام مطالعات چندین ساله و امثال اینها نباید بیش از این فرصت ها را کشت چرا سخن از انتقال آب از دریای عمان و کجا وکجا به میان می آوریم اما همه این موارد تنها روی کاغذ است و حتی سرفصلی در بودجه نیز برای آن دیده نمی شود. استان از این حیث با چالش بزرگی روبرو شده اما صحبت از پروژه هایی مانند طرح آبهای ژرف که ظاهرا هنوز در هیچ کجای کشور در خصوص آن اقدامی صورت نگرفته به میان می آید که چنانچه مطالعات آن جواب هم بدهد در حد ذخیره ای خواهد بود که با توجه به خشکسالی ها خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنیم فروکش خواهد کرد و پایان خواهد یافت و ما بازهم به اول خط یعنی انتقال آب به استان خواهیم رسید و این فرصت هاست که پی درپی از دست می رود و بحران بی آبی همچنان روز به روز بیشتر خودنمایی می کند.
یکی از نمایندگان ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی با تاکید برجدی بودن بحران بی آبی و خشکسالی هایی که به ۲۰ سال رسیده است، گفت: باید از تمامی ظرفیت ها از جمله حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نمایندگان مجلس و … در راستای پیگیری بسیار جدی بحران بی آبی در خراسان جنوبی استفاده شود.
وعده هایی در حد پستونک
حجت الاسلام و المسلمین موسی قربانی افزود: به اعتقاد من ابتدا باید این باور را که خراسان جنوبی نیاز به نگاه ویژه و کار مضاعف دارد در دولت ایجاد کرد و مابقی موارد در همین بحث نهفته است. وی تصریح کرد: در حال حاضر به نظر می رسد دولتی ها در خصوص پرونده های بسیار مهم و حیاتی انتقال آب و راه آهن از مسکنی موقتی شبیه پستونک یا شکلات برای اینکه جلوی گریه طفلی را بگیرند، استفاده می کنند که البته این خیلی زود اثرش را از دست می دهد!…
از دست رفتن زمان در مقابله با بحران ها
به گفته وی، مشکل زمانی رفع می شود که دولت مصمم و حاضر به انجام کار در میدان عمل حضور پیدا کند اما گویا از فشار لازم برای ورود عملی دولت به موضوع مشابه فشاری که در حوادثی مانند پلاسکو، نفتکش، خشک شدن ارومیه، زمین لرزه ها و … بر دولت وارد می شود در بحران خشکسالی خراسان جنوبی خبر و اثری نیست و لذا دولت تبعات بسیار منفی و خطرناک بحران خشکسالی برای استانی مرزی و استراتژیک مثل خراسان جنوبی را آنطور که باید و شاید درک نکرده و به صورت عملی و جدی پای کار نیامده است و تنها با دادن وعده های بدون پشتوانه و غیر عملیاتی یا بسیار زمان بر و هزینه بر، زمان را که ارزشمندترین اصل در مقابله با بحران ها می باشد را به همین سادگی از دست می دهد.
آقای رئیس جمهور، خراسان جنوبی هنوز هیچی!
نماینده اسبق مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: به یاد دارم که در جلسه ای که به مناسبت حضور رئیس جمهور اسبق در استان برگزار شده بود من به بیان یک جوک پرداختم و گفتم یک نفر خارجی در کشور ما به یک کنسرت موسیقی رفته بود. خواننده که روی سن آمد شروع کرد به های و های کردن و چهچهه زدن، فرد خارجی از مترجمش پرسید خواننده چه می گوید؟ مترجم پاسخ داد هنوز هیچی! های های کردن و چهچه زدن خواننده ادامه یافت و خارجی از مترجمش پرسید چه می گوید؟ و مترجم بازهم پاسخ داد که هنوز هیچی و این وضعیت چند بار تکرار شد و حوصله خارجی به سرآمد!» من در ادامه خطاب به رئیس جمهور وقت گفتم آقای رئیس جمهور! خراسان جنوبی هنوز هیچی! واگرچه ما استان شده ایم اما ظاهرا فقط تابلوها عوض شده و عناوین تغییر کرده اما هنوز هیچی!…
مسئولان باید عزم جدی برای رفع مشکلات ایجاد کنند
حجت الاسلام و المسلمین قربانی ادامه داد: در حال حاضر هم همانطور که اشاره شد به نظر می رسد در استان ما در مقایسه با سایر استان ها، مطالبه گری و فشار لازم برای انگیزه دادن به دولت در راستای رفع مشکلات خراسان جنوبی وجود ندارد و هرگاه دولت مردان به استان می آیند یا مدیران استانی به مرکز سفر می کنند، وعده هایی در حد مسکن عنوان می شود. اینکه برای پروژه عظیم و چندهزار میلیاردی راه آهن ۵ یا ۱۰ میلیارد تخصیص می دهند و یا در شرایط بحران خشکسالی از آبهای ژرف دم می زنند حاکی از این است که دولت به هر دلیل که شاید قانع کننده هم باشد به عزمی جدی و عملی برای رفع مشکلات خراسان جنوبی نرسیده و مسئولین و مدیران استان ما باید این عزم را در دولت ایجاد کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*