آخرین خبر :

زمین پیست موتورسواری، اوقافی اعلام شد غافلگیری در دقیقه نود

کارها را پیش برده بودیم، حتی ۹۰کامیون، خاک برداری کردیم تا ساخت پیست را آغاز کنیم، اما ناگهان گفتند: این زمین اوقافی است.
برخی از ورزشکاران رشته اتومبیل رانی و موتورسواری بیرجند گلایه های زیادی در زمینه نبود پیست کراس و همچنین نامناسب بودن پیست موجود برای موتور ریس و اتومبیل رانی داشتند، آنها می گفتند که تمرین در این پیست خطرات زیادی دارد و درخواست داشتند، مسئولان در این زمینه حمایت کنند اما گویا تلاش های مسئولان برای تأمین پیست جدید به در بسته اوقاف خورده است.
رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری استان با بیان شرح وظایف هیئت استانی گفت: هیئت های استانی وظیفه نظارت، جذب اعتبار، برنامه ریزی و اعزام تیم ها را بر عهده دارند ولی کارهای اجرایی برعهده هیئت های شهرستانی است. «رجبی ستوده» تصریح کرد که نبود پیست های موتورسواری و اتومبیل رانی در مرکز استان را باید از رئیس هیئت شهرستان بیرجند بپرسید هر چند تا حدود ۲ سال قبل هیئت شهرستانی به دلیل نبود نیرو مستقل نبود و ما کارها را انجام می دادیم، ولی اکنون فعال هستند با این وجود خود ما هم پیگیر تأسیس پیست هستیم که به دلایلی موفق نشده ایم.
پیست نامناسب امیرآباد نیازمند اعتبار
این مقام مسئول با اشاره به پیست موتورسواری امیرآباد، گفت: فاز اول این پیست را هیئت استانی در سال ۹۴ راه اندازی کرد و فازهای بعدی بر عهده هیئت شهرستانی بود که به دلیل مشکلات مالی هنوز نتوانسته کاری انجام دهد. «رجبی ستوده» توضیح داد: این پیست برای موتور ریس و اتومبیل رانی آماده شده ولی به دلیل آسفالت نامناسب چندان فعالیتی در آن انجام نمی شود. او خاطر نشان کرد: اگر آسفالت این پیست که بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه در بردارد انجام شود با وجود اینکه کوچک است می توان مسابقات موتور ریس و ۵ رشته اتومبیل رانی را در آن برگزار کرد. به گفتۀ وی برای فاز اول نیز با همکاری دستگاه های مرتبط پیست را آماده کردیم و اکنون نیز نیازمند همراهی هستیم.
اولین پیگیری ها برای زمین
رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری با اشاره به اینکه در اطراف سردخانه بیرجند به سمت نوفرست زمینی ۵۶ هکتاری متعلق به اداره ورزش و جوانان برای پیست جانمایی شده است، تصریح کرد: با رایزنی هایی که با اداره کل داشته ایم این زمین را به ما داده اند تا بتوانیم پیست موتورکراس را در آن راه اندازی کنیم. هزینه های این پیست از پیست های اتومبیل رانی و موتور ریس کمتر است .
او که نمی دانست پیگیری ها برای احداث پیست در این زمین به کجا رسیده است، گفت: اینکه به کجا رسیده و چرا انجام نشده است هیئت شهرستانی باید جوابگو باشند. «رجبی ستوده» تأکید کرد که یکی از راه های تکمیل پیست ها و یا راه اندازی آن ها واگذار کردن از طریق مزایده بوده و اداره کل هم با این موضوع موافق است. وی ادامه داد: واگذاری به شرط این است که خود هیئت هم بتواند از پیست ها استفاده کند و چند سال در اختیار آنها باشد و بعد دوباره به هیئت ارائه شود.
شهرداری و بخش خصوصی وارد شوند
این مقام مسئول با بیان اینکه هزینه های تأسیس و راه اندازی پیست های اتومبیل رانی و موتورسواری خیلی زیاد است، تأکید کرد: مسلما هیئت ها و حتی اداره کل هم بودجه میلیاردی برای تأسیس این نوع پیست ها ندارند و باید بخش خصوصی و یا شهرداری وارد شود. «رجبی ستوده» خاطر نشان کرد که پیست طبس توسط بخش خصوصی و پیست قائن هم توسط شهرداری راه اندازی شده است پس در مرکز استان هم این کار را می توان عملی کرد. او یکی از راه های جذب سرمایه گذار را واگذاری زمین به بخش خصوصی دانست و افزود: با واگذاری زمین به بخش خصوصی می توان خیلی از مشکلات را حل کرد. به گفتۀ وی می توان از طریق مزایده پیست ها را به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار کرد چرا که پیست ها علاوه بر کاربرد ورزشی قهرمانی جنبه تفریحی هم دارند و مسلما علاقه مندان این بخش زیاد هستند. این پیست ها برای بخش خصوصی و یا شهرداری درآمدزایی خوبی خواهد داشت.
بخش خصوصی درگیر دریافت زمین
رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری استان تأکید کرد که یکی از مشکلات پیش روی بخش خصوصی دریافت زمین است که باید این پروسه تسهیل شود. «رجبی ستوده» در این باره توضیح داد: تاکنون چندین نفر از بخش خصوصی برای دریافت زمین و راه اندازی پیست وارد استان شده ولی موفق نشده اند. وی دلیل این موضوع را اینگونه بیان کرد که برای راه اندازی پیست و یا حتی سالن اداره کل یک موافقت اصولی یکساله به آنها می دهد و بعد از آن دست کم باید از ۷ نهاد و سازمان برای دریافت زمین استعلام بگیرند که اگر یکی از این ادارات هم مخالفت کند مجبور هستند دوباره این استعلامات را از ابتدا برای یک زمین دیگر انجام دهند حالا چنانچه این پروسه یکسال طول بکشد دوباره باید برای موافقت اصولی هم اقدام کنند، مسلما این پروسه طولانی باعث دلسردشدن آنها می شود و موفق به دریافت زمین نمی شوند. به گفتۀ وی تنها راه، جلوگیری از این کار و علاقه مند کردن بخش خصوصی است و برای این هدف لازم است کمیته ای با عضویت تمام اداراتی که باید برای دریافت زمین تأییدیه بدهند تشکیل شود تا در آن کمیته زمین هایی که برای ساخت سالن و پیست های ورزشی مناسب هستند مشخص شوند تا دیگر لازم نباشد بخش خصوصی این پروسه را طی کند.
راه اندازی رشته اتومبیل رانی ۲ دیفرانسیل
این مقام مسئول اعلام کرد: قصد داریم رشته اتومبیل رانی دو دیفرانسیل را هم بیاوریم و حتی فراخوان های شهرستانی داده ایم و تا چند وقت دیگر فراخوان استانی برای علاقه مندان به این رشته می دهیم و آن را راه اندازی خواهیم کرد و بعد از آن حتی نیاز به پیست این نوع اتومبیل ها هم داریم که باید به فکر احداث باشیم. «رجبی ستوده» اظهار کرد که اکثر جوانان علاقه خاصی به سرعت و مسابقات موتورسواری و اتومبیل رانی دارند و به دلیل نبود پیست مناسب این کارها را در جایی انجام می دهند که مناسب نیست و شاهد این تصادفات دلخراش هستیم. او تأکید کرد که در همین راستا مسئولان و مردم باید به فکر راه اندازی پیست مناسب برای تخلیه انرژی جوانان خود باشند.
ارائه طرح آموزش مهارت های رانندگی
رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری استان عنوان کرد که طرحی برای آموزش مهارت های رانندگی حتی به شورای ترافیک ارائه کردیم و تأیید شد. «رجبی ستوده» ادامه داد: این طرح برای آموزش رانندگان و موتورسواران در زمینه مهارت های حرفه ای است تا در مواجهه با برخی از خطرات در جاده ها بتوانند از بروز حادثه جلوگیری کنند. او با بیان اینکه اکثر تصادف ها به دلیل ناتوانی راننده در کنترل خودرو می باشد، گفت: با اجرای این طرح این فضاها را در مکانی امن تجربه می کنند و چنانچه اجرا شود در کاهش تصادفات هم نقش به سزایی خواهد داشت. به گفتۀ وی مسئولان باید نگاه خود را به چنین ورزش هایی که می تواند جان مردم را هم نجات دهد تغییر دهند و در راستای راه اندازی پیست ها حمایت بیشتری داشته باشند.
بن بست
وضعیت احداث پیست را از رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری بیرجند پرسیدیم . «نادی مقدم» در این باره گفت: پیست ریس و اتومبیل رانی امیرآباد از نظر آسفالت مشکل دارد و فقط نیمی از آن آسفالت شده است . ما از هر سازمانی که در این زمینه در خواست کمک کرده ایم به دلیل مبلغ بالا حاضر به همکاری نشده اند. وی افزود: وقتی ورزشکار نداشتیم پیست وجود داشت و الان که از این رشته استقبال شده است پیست مناسبی وجود ندارد، شهرداری گفته است ماشین آلات و تجهیزات آماده سازی پیست را در اختیار ما قرار می دهد ولی درباره هزینه آسفالت توان مالی ندارند. او همچنین درباره زمین پیست کراس که در حاشیه سردخانه است گفت: اداره کل ورزش استان اجازه راه اندازی آن پیست را به ما داد و اعلام شد که زمین متعلق به اداره کل است، ما هم تجهیزات و ماشین آلات را با همکاری شهرداری دریافت و ۹۰کامیون خاک برداری کردیم اما هنگام انجام عملیات، اوقاف استان اعلام کرد که مالکیت این زمین در اصلاحیه ای به اداره اوقاف واگذار شده است و به همین دلیل اجازه انجام فعالیت را به ما ندادند.
رئیس هیئت شهرستان تصریح کرد: به دلیل همین مشکل از برج ۱۲ سال قبل تاکنون پیگیر دریافت زمین هستیم و به اداره ورزش و جوانان نامه نوشته و درخواست زمین دیگری کردیم که هنوز به دلایل مختلف پاسخی دریافت نکرده ایم. «نادی مقدم» تأکید کرد: مسئولان بیشتر به این ورزش که هزینه های زیادی دارد توجه کنند چون ورزشکاران متحمل هزینه های جانبی زیادی می شوند خوبست حداقل مکان مناسبی برای تمرین دراختیار آن ها قرار گیرد. با وجود این مشکلات برخی از ورزشکاران حاضر شدند که بخشی از هزینه های احداث و ترمیم پیست را متقبل شوند ولی هنوز متولیان همکاری نکرده اند.
شورای شهر وارد گود شد
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر بیرجند هم عنوان کرد که در حوزه ورزش در صورت وجود درخواست کمک زیادی کرده ایم. «حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد» تصریح کرد که شورا با پرداخت بودجه و تأمین مالی چندان موافق نیست ولی در حوزه اعزام به مسابقات، درخواست تجهیزات و ماشین آلات و سالن های ورزشی مربوط به شهرداری همکاری خوبی داشته ایم. وی افزود: حتی پیست دوچرخه سواری تأسیس کردیم و برای ساخت و بهبود جاده سلامت هم کارهای مناسبی انجام شده است. برای پیست امیرآباد هم حاضر به همکاری هستیم. او خاطر نشان کرد که اگر هر کدام از هیئت ها در خواستی دارند می توانند به کمیسیون ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تأیید شورا اجرایی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*