در گفتگو با عضو شورای شهر بیرجند مطرح شد: زمین های پادگان در بلاتکلیفی

بحث کاربری اراضی پادگان ۰۴، تعریض معابر حاشیه ای، خشک و قطع شدن اشجار چند ده ساله آن از مباحثی است که پس از گذشت ۱۲ سال از انعقاد قرارداد بین ارتش و مسکن و شهرسازی وقت، هنوز حل و فصل نشده و ابهامات زیادی در خیلی از موارد وجود دارد ولی می توان با مبنا قراردادن قرارداد سال ۸۴این ابهامات را برطرف و این فضای سبز که در بهترین نقطه از نظر دسترسی وجود دارد را به بهترین نحو مورد بهره برداری شهروندان قرار داد.
البته بحث خشک شدن درختان اراضی پادگان به مراجع قضایی نیز کشیده شده و در نتیجه ارتش قبول کرده که نسبت به کاشت درخت اقدام نماید.
عضو شورای شهر بیرجند و رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورا در این باره گفت: در سال ۸۴ یک قرارداد میان ارتش و مسکن و شهرسازی وقت منعقد و طی آن ۱۰۳۰ هکتار اراضی پادگان و اراضی ضلع شمالی آن در حاشیه خیابان شهید قرنی به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به مسکن و شهرسازی فروخته شد.
دکتر رضا حسنی صفت افزود: در ادامه، ارتش درخواستی مبنی بر بازگرداندن مستغلات پادگان از جمله بیمارستان، تالار و مغازه های تجاری ضلع غربی(سمت میدان ابوذر) به خودشان ارائه داد و در نتیجه مستغلات پادگان در ۱۱ نقطه به مساحت ۲۲ هکتار به قیمت ۲۷ میلیارد تومان مجددا به ارتش فروخته شد.
وی با بیان اینکه قرارداد سال ۸۴ به نفع مردم منعقد شده بود، اظهار کرد: در آن قرارداد مقرر شده بود ارتش نسبت به تخلیه کل اراضی پادگان و تحویل این اراضی به مسکن و شهرسازی اقدام نماید و مسکن و شهرسازی طی پروسه ای در خصوص این اراضی به نفع شهر و شهروندان تصمیم گیری کند. اما در حال حاضر ۲۲ هکتار از اراضی در دست ارتش باقی مانده و بین ۱۰ تا ۱۳ هکتار در اختیار راه و شهرسازی است که کاربری آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده و ظاهرا کاربری مسکونی و تجاری را در این اراضی در برنامه دارند.
وی اضافه کرد: هرچند ارتش برای ورود راه و شهرسازی به اراضی مجوز داده اما یک نوبت شاهد بودم که باز گشایی در زمانی طولانی را به دنبال داشت به علاوه ارتش هنوز مجوز آمار برداری و شمارش درختان خشک شده و قطع شده در اراضی در اختیارش را صادر نکرده است. ضمن اینکه در اراضی متعلق به راه و شهرسازی هم باید ۱۰ هزار اصله درخت کاشته شود اما این موضوع نیز بلاتکلیف باقی مانده و معلوم نیست که متولی کاشت این درختان چه مرجعی است.
به گفته وی، علاوه براینها دو حلقه چاه نیز وجود دارد که یکی در اراضی متعلق به ارتش و دیگری در اراضی متعلق به راه و شهرسازی واقع است و به دلایلی فعلا غیر قابل استفاده می باشد. در این باره نیز ارتش مدعی بود که چاه واقع در اراضی راه و شهرسازی نیز به ارتش تعلق دارد که البته به نماینده آب منطقه ای در جلسه شورا گفت ما این چاه را برای آبیاری فضای سبز در اختیار قرار داده ایم و از آنجا که اشجار و چاه در اراضی متعلق به راه و شهرسازی قرار گرفته، اختیار آن با راه و شهرسازی خواهد بود. اما در هر صورت هنوز بحث این چاه هم بین ارتش و راه و شهرسازی ادامه دارد و به نتیجه نرسیده است.
دکتر حسنی صفت در پایان دو خواسته را مطرح کرد و گفت: از نماینده ولی فقیه در استان به عنوان نماینده عالیترین مقام کشور تقاضا داریم در خصوص بازگرداندن ۲۲ هکتار در اختیار ارتش به شهر به نفع شهروندان مشابه آنچه در تهران در خصوص اراضی پادگان قلعه مرغی انجام شد، پیگیری لازم را به عمل آورند.
وی افزود: از استاندار هم به عنوان نماینده عالی دولت در استان می خواهیم که بحث تغییر کاربری اراضی پادگان که متعلق به راه و شهرسازی است به فضای سبز را به نفع شهر و شهروندان در کمیسیون ماده ۵ پیگیری کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*