۱۰ کشاورز استان در ردیف برترین های ملی کشاورزان استان گل کاشتند

۱۰ نفر از کشاورزان و دامداران خراسان جنوبی به عنوان تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی کشور انتخاب شدند.
خراسان جنوبی با اوضاع خشکسالی های چندین ساله امسال به صدر جدول خشکسالی های کشور رسید. با این حال کشاورزان پر توان استان بر خشکسالی مسلط شدند و اوضاع را به نفع خود تغییر دادند. آنها با بکارگیری حداقل ها اما استفاده از بهترین ها در رقابت های کشوری گل کاشتند.
سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود و کشاورزان نمونه ملی معرفی می شوند. ۱۰ نفر از این تعداد از خراسان جنوبی جزو برترین های ملی هستند. سرپرست مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره موفقیت این کشاورزان به امروز خراسان جنوبی گفت: هدف از برگزاری این همایش ارج نهادن به تلاش کشاورزان، ایجاد فرصت و زمینه برای طرح مشکلات آنها با مسئولان نظام، معطوف کردن نظر مسئولان و ترغیب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است.
مهندس شراره با اشاره به حاکم شدن شرایط سخت اقلیمی در کشور و به خصوص خراسان جنوبی که در خشکسالی مطلق قرار گرفته است، تصریح کرد: برای اولین بار ۱۰نمونه از استان به عنوان بهره برداران موفق بخش کشاورزی در این دوره انتخاب شدند.
وی در رابطه با شاخص‌ها و معیارهای انتخاب و ارزشیابی خاطرنشان کرد: امسال وزارت جهاد کشاورزی حوزه‌های مختلفی برای شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی مشخص کرد که از شیلات، باغبانی، زراعت، ترویج و آموزش تا خاک و آب را ریز به ریز در برمی‌گیرد.
شیوانی افزود: رعایت اصل بهره‌وری، مصرف بهینه انرژی، رعایت کامل جنبه‌های زیست‌محیطی، توجه به پایداری کمیت و کیفیت محصول، اشتراک‌گذاری دانش کشاورزان نمونه به دیگر کشاورزان، توجه به کاهش ضایعات، توجه به ارزش افزوده و استانداردسازی تولید، از شاخص‌های مهم بوده که بر این اساس کمیته‌های ملی و استانی تشکیل شده است.
وی درباره کمیته استانی گفت: در این کمیته ۳۳ نمونه انتخاب و به ستاد انتخابات کشور ارسال شد که از این میان بعد از بررسی های دقیق و بازدیدهایی که توسط ارزیاب های وزارتخانه در استان انجام گرفت ۱۰ نمونه انتخاب شدند.
سرپرست مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در رابطه با شاخص‌های مدنظر سازمان برای انتخاب کشاورزان نمونه تاکید کرد: رعایت میزان مصرف سموم و نکات فنی یکی از شاخص‌های اصلی بوده همچنین بهره‌وری از نهاده‌ها و شرایط اقلیمی هم باید رعایت شود. مهندس شراره شیوانی با اشاره به شرایط اقلیمی خراسان جنوبی یادآور شد: با وجود اینکه طبیعت با کشاورزان سرناسازگاری برداشته است کشاورزان ما در خراسان جنوبی توانسته اند به بهترین نحو از شرایط عبور کرده و به این موفقیت ها دست یابند. که نشان دهنده عزم بلند و تلاش بی وقفه آنها بوده است.
وی افزود: شاخص کارایی مصرف نهاده‌ها هم در بحث آب و هم کود در انتخاب برگزیدگان قرار داشت که میزان مصرف باید کنترل شده باشد. در بحث آب و خاک نیزانواع روش‌های آبیاری تحت فشار نمونه‌های بارز خود را داشته است.
وی با اشاره به اینکه ما باید کمک کنیم تا کشاورزان سخت کوش استان در سطح ملی دیده شوند، گفت: ما مزارع را کانون‌های یادگیری قرار دادیم تا کشاورزان نمونه بتوانند تجربیات خود را انعکاس دهند.افراد برگزیده جزو نخبه های کشاورزی محسوب می‌شوند.
وی نام کشاورزان نمونه ملی که از خراسان جنوبی در این همایش معرفی شدند را ابوالقاسم سلطانی از شهرستان زیرکوه در رشته نگهداری و بهره برداری از قنات، ابوالقاسم چوپانی از شهرستان بشرویه مدیر نمونه بهره برداری نگهداری و مشارکت در طرح انتقال آب با لوله و محمد حسین بخشی از شهرستان فردوس تولید کننده نمونه زعفران اعلام کرد. مهدی خدایی از شهرستان بشرویه، شرکت تعاونی تولید نمونه روستایی، طاهره درمیانی از شهرستان درمیان مدیر عامل نمونه صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی، فاطمه ذاکریان از شهرستان بیرجند شرکت تعاونی نمونه زنان روستایی و سید حسین خیریه از شهرستان بیرجند مدیر عامل نمونه واحد تولید پرورش مرغ مادر گوشتی دیگر کشاورزان برتر هستند. محمد تورانی از شهرستان بشرویه بهره بردار نمونه در مدیریت پایدار خاک و کشاورزی حفاظتی ، علی صفر حاجی تولیدکننده نمونه پنبه از شهرستان بشرویه و محمد رمضانی از شهرستان طبس هم به عنوان مرتع دار نمونه در مناطق کمتر از ۲۰ میلیمتر بارندگی کشاوزران نمونه ملی اعلام شدند.
مراسم سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی امروز برگزار می شود و بر اساس اطلاعات بدست آمده خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری را در این بخش به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*