هشدار مدیرکل ورزش و جوانان و یک پیشنهاد برای مدیریت بحران آهنگ ترسناک مهاجرت جوانان

مهاجرت جوانان از استان به نظر مدیر کل ورزش و جوانان به قدری حساس شده که پیشنهاد تشکیل کارگروهی ویژه برای مدیریت این بحران داد اما چون آماری از مهاجرت کنندگان نداشت بررسی این پیشنهاد به جلسات دیگر موکول شد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان گفت: مهاجرت جوانان از استان یکی از اساسی ترین مشکلات امروز است و برای مدیریت این مشکل لازم است کارگروهی تخصصی مقابله با مهاجرت جوانان تشکیل شود. در زمینه این پیشنهاد، «مهرشاد»، رئیس دانشگاه صنعتی توضیح داد: نام این کارگروه مشکل دارد و بهتر است که نام مناسب تری برای این کارگروه بگذاریم. «آرین»، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم انتقاد کرد که در ابتدا تمام دلایل و آمار دقیقی از اهمیت ویژه این موضوع تهیه کنید تا مشخص شود بر اساس آمار دقیق نیاز به چنین کارگروهی است یا که در همین کارگروه که وظیفه رسیدگی به مشکلات جوانان را دارد مورد بررسی قرار گیرد. در این زمینه «افضل پور» درخواست بودجه از آرین کرد و او پاسخ داد: هر اداره ای یک تا سه درصد از بودجه خود را باید در بخش پژوهش صرف کند شما هم همین کار را انجام دهید که مدیرکل ورزش و جوانان گفت: چنین بودجه ای در اختیار ندارد. ولی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: این طرح باید به کارگروه پژوهش ارائه شود و در آنجا اگر بعد از بررسی ها تایید و مشخص شد شما بودجه کافی ندارید از ادارات دیگر هم درخواست می شود کمک کنند. به گفتۀ «سنجری» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، باید سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعتبار طرح های پژوهشی که کلان استان را در بر می گیرد، را تأمین کند ولی آرین نپذیرفت و گفت: موضوع این پژوهش باید به تایید کارگروه پژوهش برسد.
ایجاد اشتغال مانع مهاجرت
مقام عالی دولت در استان هم تصریح کرد: امروز با معضل هجوم حرکتی به شهرها و مرکز استان و سایر استان ها مواجه هستیم که برای رفع مشکلات موجود در زمینه مهاجرت باید دلایل به درستی شناسایی و راهکار با یک کار کارشناسی با کمک اندیشمندان دانشگاهی ارائه شود. «مروج الشریعه» با تاکید بر اینکه نیاز جوانان برای ماندگاری مورد بررسی و اولویت گذاری شود، اظهار کرد: جوان به سامان زندگی نیاز دارد و اشتغال از اولویت های مورد نیاز آن است و باید به این موضوع توجه شود و امیدواریم برای سال آینده اداره ورزش و جوانان برنامه مشخص و مدونی را ارائه کند. وی با بیان اینکه برای ساماندهی وضع جوانان نیاز به کارگروه های مختلف نیست و فقط با یک گروه کاری هم می توان دلایل و راه کار های خوبی ارائه کرد، یادآور شد که برای ساماندهی جوانان باید به ۳ مسئله اشتغال، مسائل فکری و فرهنگی جوان وخدمات رفاهی توجه شود. به گفتۀ وی برای جلوگیری از مهاجرت جوانان باید حداقل این امکانات را در دورترین مناطق روستایی ایجاد کرد. استاندار همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سمن ها واسطه خیری بین حاکمیت و مردم هستند که فقط نباید به دنبال افزایش کمی آن ها باشیم بلکه باید از نظر کارایی و کیفیت در سطح بالایی قرار داشته باشند.
بازخورد عملکرها را بررسی کنید
استاندار هم با تاکید بر بررسی بازخوردهای مثبت عملکرد سازمان های مختلف و ارزیابی دقیق آن ها، عنوان کرد: چنین جلساتی نباید فقط به ارائه گزارش عملکرد خلاصه شود بلکه بازخورد این نوع گزارشات در جامعه بررسی و ارائه شود. «محمد مهدی مروج الشریعه» با بیان اینکه ستاد ساماندهی جوانان مهمترین ستاد استانی است، افزود: اگر به دنبال حل مشکلات جوانان هستیم باید با التهاب و دغدغه بیشتری این جلسات را برگزار کنیم و فقط ماهی یک بار نباشد. وی تاکید کرد که باید به شهرستان ها و روستاها بیشتر توجه شود تا دیگر شاهد تجمیع مهرشهرهای دیگری در حاشیه های مرکز شهر نباشیم و تنها دلخوشی ما این باشد که با هر کیفیتی ساخت و سازهایی انجام داده ایم و معضل حواشی شهررا رفع کرده ایم، درحالیکه به دلیل نبود امکاناتی مانند فضای سبز، درمانگاه، سالن ورزشی و فرهنگی، ورودی و خروجی نامناسب و متقارن نبودن میدان ها مشکلات بیشماری دارند. به گفتۀ وی باید برای رفع این مشکل کارهای عمقی و اساسی در شهرها و روستاها انجام داد و برای کاهش آهنگ مهاجرت به ویژه در قشر جوان تمام شرایط را مهیا کرد تا تمایل و انگیزه ماندگاری در آن منطقه را داشته باشد.
تعداد سمن ها پایین تر از نرم کشوری
مدیرکل ورزش و جوانان استان هم در این جلسه مصوبات جلسه قبل را مورد بررسی قرار داد که از جمله مهمترین آن ها راه اندازی خانه جوان در بیرجند بود که برای تجهیز و راه اندازی این مرکز اقداماتی در حال اجرا است. «افضل پور» ادامه داد: همچنین با توجه به ظرفیت بالای سمن ها باید تا پایان سال جاری ۸ سمن جدید در استان تاسیس کنیم، چراکه تاکنون از نرم کشوری پایین تر می باشد.
بهره مندی ۳۲۰۰ زوج از مشاوره ژنتیک
مدیرکل بهزیستی استان نیز به بیان گزارش عملکرد خود در حیطه جوانان پرداخت و گفت: جامعه هدف ما علاوه بر دو گروه جوانان و نوجوانان شامل گروه عام می باشد. «عرب نژاد» افزود: هدف اقدامات بهزیستی تواتمندسازی و پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی می باشد که ۳ هزار و ۲۰۰ زوج برای دریافت خدمات مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در پیشگیری از معلولیت ها در ۹ ماهه سالجاری مراجعه کرده اند و از این تعداد ۵۱۴ زوج پرخطر شناسایی شدند. وی ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال کمک هزینه های تحصیلی، خرید لوازم، اشتغال، ودیعه مسکن و ازدواج پرداخت شده است. این مقام مسئول از برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی مهر خبر داد و بیان کرد: همچنین تاکنون ۴۵ مورد کمک هزینه شهریه دانشگاه به مددجویان تحت حمایت پرداخت شده است.
پرداخت ۵۳ کمک هزینه اشتغال
«عرب نژاد» با بیان اینکه در زمینه آسیب های اجتماعی تاکنون ۵۳ مورد پرداخت کمک هزینه اشتغال انجام شده، گفت: در این مدت ۲۰ مورد کمک هزینه تهیه جهیزیه و ۱۱ مورد کمک هزینه درمان پرداخت کرده ایم. وی خاطر نشان کرد: ۱۵ دوره آموزشی مهارت های زندگی پیش از ازدواج برگزار شده و از ابتدای امسال تاکنون به ۱۷۶ نفر از زنان در مراکز مداخله در بحران خدمات مددکاری و روانشناسی و مشاوره حقوقی ارائه شده است.
اشتغالزایی برای ۷ هزار و ۵۹۴ نفر
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم گزارش عملکرد این اداره را در زمینه ارتقای وضع جوانان ارائه کرد. «سنجری» در این زمینه گفت: از سال ۹۲ تاکنون، ۱۰ هزار و ۲۳۲ نفر اشتغال برای استان پیش بینی شده است که از این تعداد برای ۷ هزار و ۵۹۴ نفر اشتغال ایجاد شده است و۴۹ درصد این جمعیت را قشر جوان تشکیل داده اند. وی با اشاره به اجرای طرح مشاغل خانگی بیان کرد: این طرح از سال ۹۰ تاکنون باهدف کاهش هزینه های زندگی اجرایی شده است که تاکنون ۲۵ هزار و ۵۲۳ مجوز مشاغل خانگی صادر شده است. به گفتۀ وی همچنین در هشت ماهه سال جاری ۸۳۷ مجوز برای مشاغل خانگی صادر شده است که از این تعداد ۵۳۳ مجوز مربوط به جوانان بوده اند.
ثبت نام ۴ هزار نفر در طرح کارورزی
این مقام مسئول استان با اشاره به طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی گفت: تعهد استان برای اجرای این طرح، دو هزار و ۲۵ نفر بوده است که تاکنون ۴ هزار و ۲۹۳ نفر از جوانان ثبت نام کرده اند. «سنجری» تصریح کرد: همچنین ۴۸۷ واحد پذیرنده ثبت نام کرده اند که با ۳۳۸ نفر قرار داد کارورزی بسته اند. وی به اجرای طرح مهارت آفرینی در محیط واقعی کار هم اشاره کرد و افزود: تعهد استان برای اجرای این طرح ۵۶۰ نفر بوده است که تاکنون ۳۲۰ واحد پذیرنده در سامانه ثبت نام کرده اند و بیش از ۹۴ درصد از تعهد محقق شده است.
ایجاد ۴ هزار فرصت شغلی در مراکز کاریابی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه در حال حاضر هشت مرکز کاریابی فعال در خراسان جنوبی فعالیت می کنند، اظهار کرد: در هشت ماهه سال جاری ۳ هزار و ۴۶۸ نفر از جویندگان کار در این مراکز ثبت نام کرده اند. «سنجری» تصریح کرد: ۷۱ درصد از این افراد آقایان و ۲۹ درصد نیز بانوان بوده اند و میزان سواد ۶۵ درصد از این افراد دیپلم و ۳۵ درصد فارغ التحصیل دانشگاهی بوده اند. وی با تأکید بر اینکه ۹۰ درصد از جویندگان کار را جوانان تشکیل می دهند، گفت: طی این مدت ۳۷ درصد از افراد جوینده کار دارای مهارت و ۶۳ درصد نیز فاقد مهارت بوده اند و همچنین در ۸ ماهه امسال ۴ هزار و ۲۵۵ فرصت شغلی توسط بخش خصوصی با معرفی مراکز کاریابی ایجاد شده است.وی به طرح تعاون روستا هم اشاره کرد و هدف گذاری اجرای این طرح را برای ۲۲ روستا دانست که تاکنون در خراسان جنوبی ۳۶ روستا برای اجرای آن شناسایی شده اند. به گفتۀ وی در سال جاری ۹۲۲ نفر بیمه بیکاری داشته ایم که از این میزان، ۳۹۸ نفر جوانان بوده اند که از این تعداد ۱۴۳ نفر زن و مابقی نیز مرد هستند.
انتقاد از تفاوت آمار کاریابی ها با سامانه رصد
«ولی پور»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه آمار اشتغال کاریابی ها و تفاوت آن با ارقام سامانه ملی رصد سئوال پرسید و گفت دلیل این موضوع چیست ؟سامانه رصد سامانه رسمی ثبت اشتغال است و آمارها تفاوت دارد. در همین زمینه «سنجری» عنوان کرد: این ارقام با هم فرق می کند چون اگر کسی در سامانه رصد ثبت نام کند دوباره نمی تواند این کار را انجام دهد و اکثر فرصت های شغلی هم از طریق کاریابی ها اعلام می شوند و کسانی که نام شان در سامانه ملی ثبت شده است از جوانان شهرهایی هستند که به کاریابی ها دسترسی نداشته اند. «سلم آبادی»، رئیس کمیته امداد استان هم خاطر نشان کرد که متاسفانه کارفرماها از پرداخت حقوق مددجویان فرار می کنند به اینگونه که چک حقوق کامل را برای شخص می کشند تا بتوانند از معافیت ۲۰ درصدی کارفرما برخوردار شوند ولی ممکن است ۳۰۰ تومان هم پرداخت نکنند و چون اسناد کارفرما قانونی است مددجو هم نمی تواند کاری از پیش ببرد. این مشکل در این جلسه مطرح شد اما بی جواب ماند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*