مسئولان به بی برنامگی در مقابله با خشکسالی و حاشیه نشینی اعتراف کردند گل به خودی پشت گل به خودی

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir
باید بعد از دو سه سال خشکسالی برنامه ای مدون برای مقابله تدوین می کردیم اما اقدامی صورت نگرفت و این بی برنامگی در مقابله با خشکسالی ها یک گل بخودی بود.بی برنامه بودن درمدیریت این بحران و بحران افزایش روز افزون جمعیت روستاهای حاشیه بیرجند اعتراف دیروز مسئولان بود.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در سومین جلسه کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری ستاد استانی بازآفرینی شهری که روز گذشته به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان برگزار شد، با با بیان این مطلب گفت: همه دستگاه ها باید آیین نامه ای اجرایی برای کاهش تبعات و آثار منفی خشکسالی داشته باشند اما در عمل برنامه خاصی وجود ندارد و ما شاهد کاهش روستاها و آبادی های استان هستیم. در حال حاضر از مجموع ۱۷۴۹ روستای استان آب شرب ۴۶۰ روستا یعنی حدود ۲۳ تا ۲۶ درصد روستاها با تانکر تامین می شود. صفوی نژاد افزود: با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی، سرعت آبرسانی به روستاها افزایش یافته و مجتمع های آبرسانی در حال اجراست تا از عمق معضل خشکسالی کاسته شود.
حاشیه ۲۸ هزار نفری بیرجند
به گفته وی، معضل حاشیه نشینی را در بیرجند و به صورت جزئی در قاین داریم و ۲۸ هزار نفر جمعیت در سه یا چهار روستای حاشیه شهر بیرجند ساکن هستند و این جمعیت سالانه رو به افزایش است و در حالی که برای محدوده شهر با ایجاد کمربند سبز حریم قایل شده ایم اما برنامه ای برای افزایش جمعیت روستاهای اطراف شهر نداریم.
تخلف در ارتفاع سازی
وی تصریح کرد: به عنوان مثال براساس قوانین طرح تفصیلی در محدوده مدرس نباید بیش از ۳ طبقفه ارتفاع سازی شود اما ساخت وسازهای ۶ طبقه ای انجام می شود و بعد کمیسیون ۱۰۰ اقدام به جریمه متخلفین می نماید. در حالی که اگر قرار است مشکل حل شود باید طبقات اضافی تخریب شود. در نتیجه روند فعلی دچار بحران شده ایم و قطعا در حاشیه شهر مشکلات مضاعف است و در تابستان با قحطی ۴ یا ۵ ساعته آب در شبانه روز مواجه بودیم. البته در روستاهای اطراف نیز با مشکل تخلف در ارتفاع سازی مواجه هستیم و لذا مشکلات تامین آب مورد نیاز رو به افزایش است و جا دارد که طرح توسعه الحاق روستاهای حاشیه شهر را باید تمام کنیم. نماینده ثبت اسناد و املاک استان نیز با اشاره به اینکه نقشه روستاها را از بنیاد مسکن دریافت و به بانک جامع کاداستر اضافه کرده ایم، گفت: در راستای به روزرسانی طرح هادی روستاها نیز اقدام شده تا نقشه های به روز روستاها را در بانک جامع کاداستر داشته باشیم.
نقشه میانی شهر مربوط به سال ۹۰
رمضانی افزود: اداره کل راه و شهرسازی نقشه میانی شهر بیرجند را به مساحت ۱۶۴ هکتار ارائه داده که به بانک جامع اضافه شده است. البته این نقشه به قبل از سال ۹۰ برمی گردد بنابراین انتظار می رودچنانچه دستگاهی نقشه های مربوط به پس از سالهای ۸۹ و ۹۰ شهر بیرجند را در اختیار دارد ارائه نماید تا در بانک جامع کاداستر ذخیره سازی شود. تبریزی به نمایندگی از شهرداری بیرجند گفت: اجرای فضای سبز توسط شهرداری براساس طرح تفصیلی انجام می شود و شهرداری پیگیر اجرای کمربند سبز به طرف داخل شهر است و خارج از طرح تفصیلی برعهده شهرداری نمی باشد. وی همچنین از راه انداری ۲ خانه محله در بیرجند و پیگیری برای راه اندازی ۲ خانه محله دیگر در این شهر خبر داد و افزود: بسیاری از افرادی که برای طی دوره های کارآموزی به خانه محله مراجعه می کنند، روستاییان تشکیل می دهند.
۱۸ روستای حاشیه شهر در استان
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان نیز با اشاره به اینکه ۱۸ روستای حاشیه شهر در استان داریم که مدارک تملکات بنیاد مسکن در این روستاها را به همراه ۴۵۰۰ هکتار اراضی تحت تملک بنیاد مسکن در قابل طرح های هادی را برای ثبت اسناد ارسال کرده ایم.
تنها، افزود: بنیاد مسکن متولی تهیه طرح و اجرای آن است و بحث نظارت برساخت وسازها در حیطه کار ما نیست و دهیاران و مسئولین صدور پروانه در دهیاری ها و بخشداری ها در این حوزه مسئولین دارند. سرهنگ رمضانی نماینده نیروی انتظامی و پلیش پیشگیری نیز خواستار تامین روشنایی کافی در فضای سبز سطح شهر بیرجند شد و با اشاره به تاثیر خانه های محله در پیشگیری از جرایم گفت: سیستم روشنایی پارک جنلگی نیز ضعیف است و این پارک نیازمند چند ورودی دیگر می باشد.
تخلیه روستاها وتهدیدات امنیتی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان نیز به عنوان رئیس کارگروه با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت امکانات روستاهایی که مبدا مهاجرت است برای جلوگیری از مهارجت روستاییان از اهداف ما در بحث پیشگیری از گسترش بافت های نارکارآمد شهری و حاشیه نشینی ذکر کرد و گفت: با توجه به موقعیت خاص استان در مجاورت مرز افغانستان ، خالی شدن روستاها از جمعیت ، تهدیدات امنیتی در پی دارد، گفت: در شهرهای مهاجرت پذیر طرح کاداستر و طرح کمربندی سبز شهری اجرایی شد تا دستگاه های مالک زمین به حفاظت و صیانت از اراضی ارضا شوند.
لزوم افزایش تثبیت مالکیت زمین های بلاتکلیف
حجت الاسلام و المسلمین وحدانی نیا با قدردانی از شهرداری به خاطر ایجاد خانه محله ها، با بیان اینکه نیامده ایم تا در این جلسه حرف های قشنگ بزنیم اما اقدام عملی در پی نداشته باشد، افزود: تثبیت مالکیت اراضی بلاتکلیف باید افزایش ۱۰ درصدی داشته باشد و تدبیری برای کاهش مهاجرت چه از روستاها به شهرهای استان و چه از استان مهاجرت فرست ما به خارج از استان اندیشیده شود و در این راستا دستگاه های خدمترسان ، خدمات لازم را ارائه دهند.
ضرورت ایجاد نمایشگاه عرضه تولید روستائیان
وی برضرورت تحویل نقشه های شهر بیرجند مربوط به پس از سالهای ۸۹ و ۹۰ ثبت اسناد و املاک از سوی دستگاه های متولی تاکید کرد و گفت: بحث ایجاد نمایشگاه برای به نمایش گذاشتن و عرضه تولیدات روستائیان نیز اهمیت ویژه ای در تحقق ماندگاری جمعیت روستاها دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*