آخرین خبر :

قطعه معلق راه آهن شرق قرار بود عملیات اجرایی پروژه راه آهن شرق در دو نقطه خراسان رضوی و جنوبی همزمان آغاز شود اما عملی نشد

سرمایه گذاری درقطعه ابتدای مسیر تا گناباد و قطعه انتهایی از زاهدان تا چابهار ، قطعی شده و مشخص است. اما منابع مالی احداث خط ریلی در قطعه میانی راه آهن شرق کشور؛ گناباد-بیرجند- زاهدان همچنان بلاتکلیف است.عملیات اجرایی راه آهن شرق کشور- در قطعه ایستگاه یونسی تا بیدخت گناباد به طول ۴۷ کیلومتر روز پنج شنبه گذشته در خراسان رضوی آغاز شد و امیدها را برای ادامه مسیر ریل گذاری تا بیرجند و در ادامه تا زاهدان زنده کرد. مدیرساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان در خصوص اینکه آیا برنامه ای برای آغاز عملیات اجرایی راه آهن در حوزه استان خراسان جنوبی در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ به خبرنگار ما گفت: البته در حال حاضر برنامه ای نیست زیرا اعتقاد براین است که شبکه ریلی باید به صورت پیوسته و از نقطه ای که به خط آهن متصل باشد ادامه یابد که این امکان و زمینه در استان ما فراهم نیست.
تلاش استانداربرای انجام عملیات زیرسازی
مهندس رجبی در پاسخ به این سوال که آیا امکان آغاز عملیات زیرسازی برای تسریع در امور در داخل استان وجود ندارد؟ اظهار کرد: بحث زیرسازی را می توان آغاز کرد که استاندار هم پیگیر آن است. هرچند که اگر سرمایه گذار بیاید کل مسیر را باید اجرا کند و آمدن سرمایه گذار هم قطعی است و پروژه راه آهن حتما باید از طریق جذب سرمایه گذار اجرایی شود زیرا بودجه های دولتی بسیار محدود است. وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع و اعتبارات دولتی، چنانچه در این شرایط بخواهیم عملیات را از چند نقطه اجرا کنیم از طرفی متفرق شدن اعتبار محدود در اختیار را در پی دارد و از سوی دیگر از آنجا که بهره برداری از قطعات متفرقه امکان پذیر نیست مشکل بهره برداری از قطعات آماده شده به قوت خود باقی خواهد بود. با توجه به این استدلال اگرچه قرار بود عملیات اجرایی در دو نقطه در استان های خراسان رضوی و جنوبی به طور همزمان آغاز شود اما این راهکار عملی نشد.
توافق با سرمایه گذار برای اجرای قطعات دیگر
مهندس رجبی همچنین گفت: البته معاون ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که با سرمایه گذار برای اجرای قطعات دیگری از راه آهن شرق به توافق رسیده ایم که اگر محقق شود خبر خوبی خواهد بود. پروژه راه آهن شرق در حال حاضر از چابهار تا زاهدان، سرمایه گذار دارد،عملیات اجرایی آن در خراسان رضوی هم در یک قطعه آغاز شده است و جا دارد که در مسیر زاهدان-بیرجند- گناباد سرمایه گذاران ورود پیدا کنند چون اعتبارات و منابع دولتی پاسخگوی چنین پروژه هایی نیست. مدیرکل راه آهن شرق هم در این خصوص به خبرنگار ما گفت: روز پنج شنبه عملیات اجرایی راه آهن شرق در قطعه ۴۷ کیلومتری از ایستگاه یونسی تا بیدخت آغاز شد و قطعا در آینده و بسته به تخصیص منابع و اعتبارات تا بیرجند و زاهدان ادامه خواهد یافت. مهندس حسن ماسوری افزود: اجرای هر کیلومتر پروژه راه آهن با توجه به شرایط هر منطقه بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان هزینه دارد و برای اجرای ۴۷ کیلومتر ایستگاه یونسی تا بیدخت گناباد به حدود ۱۸۰ میلیارد تومان نیاز است که البته از محل اعتبارات پروژه راه آهن شرق حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به این قطعه تخصیص یافته و بقیه نیز در ادامه اختصاص پیدا خواهد کرد.
توجیه اقتصادی راه آهن شرق برای سرمایه گذاری
وی با بیان اینکه برای اجرای عملیات راه آهن از ایستگاه یونسی تا زاهدان به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است،ادامه داد: پروژه راه آهن شرق پروژه ملی و دارای توجیه اقتصادی است و اراده دولت براین است که این پروژه مهم از طریق فاینانس و یا مشارک بخش خصوصی اجرایی شود ،حتی بخش خصوصی برحسب توافقات می تواند سالها از این خط بهره برداری کند بدون اینکه ریالی به سیستم بپردازد. اخیرا هم در جلسه ای با حضور استاندار و مدیرعامل راه آهن در تهران بر توجیه اقتصادی این طرح و ضرورت تسریع در اجرای آن تاکید شد.
مهندس ماسوری اظهار امیدواری کرد: پروژه ملی راه آهن شرق کشور که جزو اولویت های وزارت راه و شهرسازی است با جدیت پیگیری و در اسرع وقت به اجرا درآید و نفع اقتصادی فراوان آن به تمام کشور برسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*