فوتبال استان در آفساید

فوتبال استان سال هاست در فراز و نشیب مشکلات بسیار افت و خیز داشته تا به امروز که صدرنشینان آن هم به این نتیجه رسیده اند با روند فعلی خروجی ندارد و اگر برای زنده ماندن این رشته قدیمی استان تلاش نشود همین داشته ها را نیز از کف خواهد داد.
«اصغری» یک جوان هم استانی در زمینه فوتبال استان گفت: وضع این ورزش واقعا در استان ما خوب نیست و نمی دانم چرا تبلیغاتی انجام نمی شود تا اسپانسرهایی جذب کنند. به گفتۀ وی حتی خیرین ورزشی هم باید در این زمینه کمک کنند چون در تمام دنیا به فوتبال به چشم یک صنعت درآمدزا توجه می شود ولی در استان ما اینگونه نیست.
یکی دیگر از جوانان بیرجندی در این زمینه عنوان کرد: جوانان استان تا آنجایی که من اطلاع دارم ظرفیت های خوبی دارند ولی باشگاه و مربی کارآمد و خوبی ندارند تا بتوانند استعدادهایشان را مطرح کنند. «رضایی» با انتقاد از رسانه های استان هم گفت: متاسفانه حتی در رسانه ها هم ندیدم که در زمینه فوتبال اطلاع رسانی انجام شود و یا خود اداره ورزش و جوانان اگر مسابقه ای برگزار می کند اطلاع رسانی نمی کند. وی تأکید کرد: استادیوم ۱۵ هزار نفری غدیر را هم فقط افتتاح کردند و همانطور رها شده است در حالیکه ظرفیت خوبی است تا با برگزاری مسابقات کشوری استفاده شود.
یکی از جوانان استان هم که خواست نامش را چاپ نکنیم و لبخندزنان خود را یکی از تباه شدگان این ورزش معرفی کرد، گفت: اکنون مدارس استعدادیابی فوتبال در استان فعال است ولی متاسفانه فقط تا حدی آموزش می دهند و دیگر کسی وجود ندارد که کامل روی فرد با استعداد سرمایه گذاری کند و بعد او را به تیم های مطرح کشوری معرفی کند.
فوتبال زدایی انجام شد
«رحمانی» که مؤسس و مدیرعامل موسسه فرهنگی و ورزشی شاهین فردوس وعضو دپارتمان کمیته رشد و توسعه فوتبال است، هم گفت: من به نوعی از پیشکسوتان فوتبال استان هستم که حدود ۱۵ سال برای تیم های مختلف بازی و موسسه ورزشی را هم با ۳۰نفر عضو راه اندازی کردم. وی تأکید کرد که در سال ۹۳ فوتبال زدایی انجام شد و بیشتر به سمت فوتسال رفتند به گونه ای که رئیس هیئت های فوتبال را از بین داوران انتخاب می کردند تا بیشتر بر روی فوتسال کار شود. به گفتۀ وی دلیل این کار درآمدزایی فوتسال و هزینه بر بودن فوتبال بود که نمی خواستند هزینه ای را متقبل شوند و فوتبال را ضعیف کردند.
عضو کمیته رشد و توسعه فوتبال استان با بیان اینکه در موسسه ورزشی خود ۲۵۲ ورزشکار بیمه شده دارد، گفت: از این باشگاه چندین ورزشکار به مسابقات لیگ دسته ۳ دعوت شدند اما متأسفانه در خراسان جنوبی بی برنامگی هایی در زمینه برگزاری مسابقات وجود دارد. «رحمانی» ادامه داد: در همین زمینه مسابقاتی در سال ۹۵ قرار بود برگزار شود که مثلا باشگاه خود من ۹۰ میلیون تومان هم هزینه کرد ولی به دلیل تغییر مدیریتی که در حال انجام بود گفتند باید در عرض یک ماه تمام مسابقات در تمام رده ها انجام شود و تمام هزینه ها به هدر رفت و دیگر باشگاه ها هم ضررهای زیادی کردند. وی اضافه کرد: امسال هم به ما اعلام کردند که مسابقات را باید به صورت فشرده در تمام رده ها انجام دهیم و زمان کافی برای این موضوعات نگذاشته اند و هرچند اعتراض کردیم که اکنون فصل درس دانش آموزان و دانشجویان است قبول نکردند.
مدیرعامل موسسه فرهنگی و ورزشی شاهین فردوس همچنین به کمبود زیرساخت هایی همچون چمن مناسب اشاره کرد و افزود: خوشبختانه کارهایی در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم وضع بهتر شود. «رحمانی» خاطر نشان کرد که ورزش یکی از راه حل های اصلی نشاط جوانان است که در استان به آن توجه چندانی نمی شود در حالیکه جوان با تخلیه انرژی خود از رفتن به سمت کارهای بزه باز می ماند. وی از رئیس هیئت فوتبال استان انتقاد کرد و گفت: قهوه چی به جای اینکه دائم با تاج عکس می گیرد و منتشر می کنند یک بار به روسای هیئت های فوتبال شهرستان ها سر بزند تا مشکلات آنان را متوجه شود. قهوه چی یک چهره ورزشی است و کارایی بالایی دارد ولی تاکنون برای توسعه این ورزش هیچ کمکی نکرده است در حالیکه تنها کسی که می تواند کمک کند مدیر است. «رحمانی» تأکید کرد که فوتبال استان برای رشد و توسعه نیاز به تشکیل اتاق فکری دارد تا تمام مسائل در آن مطرح و طرح های علمی و پژوهشی ارائه شود.
بودجه فرهنگی کجا خرج می شود؟
رئیس هیئت فوتبال استان در جواب سخنان رحمانی اظهار کرد: متأسفانه برخی از افراد توقعات زیادی دارند و ما هنوز دنبال رفع حاشیه هایی هستیم که درست می شود. «قهوه چی» با بیان اینکه داورانی که می فرستم و یا همان روسای هیئت فوتبال نماینده های من در شهرستان ها هستند، عنوان کرد: تاکنون کدام رئیس هیئت مشکلات خود را بیان کرده و ما برای رفع آن کاری انجام نداده ایم البته اگر در توان ما باشد، آخر با دست خالی چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ وی با اشاره به اینکه تاکنون فدراسیون حتی یک ریال هم به ما کمک نکرده است، بیان کرد: به هر کدام از قسمت ها که رسیدگی کنیم یک جای دیگر کار می لنگد و نیاز به کمک های همگانی داریم چرا دو ارگان فدراسیون و اداره ورزش و جوانان که باید تامین مالی داشته باشند می گویند وضع پولی وحشتناک است و نمی توانند کمک کنند و بودجه را فقط برای کارعمرانی در نظر می گیرند.
این مقام مسئول پرسید :بودجه فرهنگی کجا خرج می شود؟ بودجه فرهنگی مخصوص جوانان است ولی تاکنون نشده است که از این بودجه برای ورزش جوانان در نظر گرفته شود. «قهوه چی» مشکل اصلی را مالی دانست و افزود: تا زمانی که پول کافی در اختیار هیئت قرار نگیرد امکان ندارد بتوان خروجی مناسبی مانند شرکت در لیگ های برتر کشوری را به دست آورد. وی هزینه های این ورزش را سرسام آور عنوان کرد و توضیح داد: به عنوان مثال اگر بخواهیم یک تیم را فقط از بیرجند به قائن حتی ببریم فقط هزینه ایاب و ذهاب آن ۲ میلیون تومان می شود. اوگفت: با چندین اداره و حتی «همراه اول» به عنوان بخش خصوصی رایزنی کرده ام ولی حاضر به سرمایه گذاری نیستند و نمی توان به زور که از آن ها پول گرفت.
رئیس هیئت فوتبال استان تأکید کرد که اگر می خواهیم بخشی از مشکلات فوتبال حل شود باید استاندار وارد گود میدان شود. «قهوه چی» ادامه داد: باقی ادارات هم می توانند کمک کنند مانند اینکه بخشی از نیازهای ورزشکاران در زمینه حمل و نقل، لباس و اسکان را اداره ای خاص تقبل کند تا بتوان کاری انجام داد. وی پیشنهاد کرد: یکی از راه ترغیب کارخانه ها برای سرمایه گذاری در فوتبال بخشش مالیاتی است یعنی بگویند که اکر به فوتبال کمک کنید مالیاتتان بخشوده می شود.
او ادامه داد: یکی از وظایف ما همین بازدیدها است ولی متاسفانه هنوز در تهیه چارت سازمانی هم مانده ایم چون مشکل اصلی ما در همین زمینه زیراب زنی است و اینکه همدیگر را نمی توانند تحمل کنند. این مقام مسئول خاطر نشان کرد که وضع فوتبال و فوتسال استان اکنون بهتر شده است و یکی از نشانه های اصلی آن فعالیت ۱۰ تیم فوتسال آقایان، ۶ تیم فوتسال بانوان و ۶ تیم فوتبال می باشد و تمام این تیم ها هم از ۴ شهرستان بیرجند، فردوس، قائن و نهبندان هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*