علت تأخیرمعرفی شهرداران استان اعلام شد ۲۵ شهردار جدید پشت میز کار معرفی شهردار گزیک و آیسک در آینده نزدیک

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir
شهرداران ۲۵ شهر از ۲۷ شهر استان به تدریج و البته با تأخیر در ماه های اخیر انتخاب شدند و دو شهردار دیگر به زودی معرفی خواهد شد.
مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری در گفت وگو با امروز خراسان جنوبی گفت: تاکنون از شهرداران ۲۷ شهر استان ۲۵ نفر منصوب و معرفی شده اند.
مدتی قبل، طی احکامی جداگانه از سوی استاندار خراسان جنوبی؛ شهرداران شهرهای قائن، سرایان، ارسک، سه قلعه، دیهوک و حاجی آباد منصوب شدند. در این انتصاب علی یحیی پور بعنوان شهردار قائن، احسان کریم دادی به عنوان شهردار حاجی آباد، محمد صادق حقدادی به عنوان شهردار سرایان، جواد زینلی به عنوان شهردار سه قلعه، علی یاری به عنوان شهردار ارسک و علی خطیب به عنوان شهردار دیهوک معرفی شدند.
عبدالحسین داداشی در مورد وضعیت انتخاب دو شهرداردیگر توضیح داد: شهردار شهر آیسک در مرحله امضای قرارداد است و بزودی علی مسعودی بعنوان شهردار جدید این شهر معرفی خواهد شد. با توجه به استعفای اعضای اصلی شورای شهرگزیک در حال حاضر استاندار ، قائم مقام شورای این شهر است و محمد جانی شهردار سابق بعنوان سرپرست شهرداری منصوب شده است .
وی ادامه داد: حکم سرپرست شهرداری گزیک از ۱۰ مهرماه رسیده است و بر اساس قانون ظرف سه ماه باید شهردار معرفی شود که ما تلاش می کنیم ظرف یک ماه آینده موضوع را تعیین تکلیف کنیم.
علت تأخیر معرفی شهرداران
وی در مورد علت تاخیر معرفی شهرداران شهرهای استان نیز اینگونه پاسخ داد که علت اصلی این تأخیر به خود شوراهای اسلامی شهرها بر می گردد چرا که صورت جلسه انتخاب شهرداران را به جای اینکه در یکم شهریور ماه به ما ارسال کنند در ۲۵ مهرماه اعلام کرده اند .
وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به اینکه افراد معرفی شده برای سمت شهردار از شهرهای مختلف کشور بوده اند برای اخذ استعلام و بعد از آن طی مراحل گزینش و حراست نیز به بازه زمانی نیاز بود که این دو عامل در مجموع باعث تاخیر در معرفی شهرداران شده است .
فرصت تحقق درآمدهای وصول نشده
وی در مورد وضعیت تحقق درآمدی شهرداری های استان از جمله شهرداری مرکز استان به خبرنگار ما گفت: با توجه به برگزاری انتخابات و بعد از آن انتصابات عملا ۶ ماه از سال کارها در شهرداری ها کند پیش رفت ولی با توجه به انتخاب شهرداران تا پایان سال فرصتی برای تحقق بودجه ها وجود دارد. وی افزود: بطور معمول بیشترین بودجه شهرداری ها در سه ماه پایانی سال محقق می شود و امید است بخش بیشتری از بودجه پیش بینی شده در شهرداری ها محقق شود .
برنامه بازدید شورایی ها از شهرهای کشور
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه باید تلاش شود بخش اعظم بودجه و درآمد شهرداری ها از طریق بخش خصوصی و مشارکت مردم تامین شود، افزود: در همین راستا برنامه ریزی شده اعضای شوراهای اسلامی از هزینه خودشان از شهرهای دیگر کشور بازدید داشته باشند تا از طریق مبادله اطلاعات و تجربیات به درآمدزایی شهرداری ها کمک کنند.
وی در مورد کمک به شهرداری های کوچک و کم درآمد هم اذعان داشت: شهرداری ها باید تلاش کنند که درآمد پایداری برای خودشان داشته باشند و دولت طی ۴ سال گذشته بیشترین کمک ها را به شهرداری های کوچک داشته است.
داداشی ادامه داد: با این وجود هر ماه از محل ارزش افزوده به نسبت جمعیت مبلغی به حساب شهرداری ها واریز می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*