ضمن تشکر از بانک ها…بانک های خودمختار

مسئولان با تکرار جمله «ضمن تشکر از بانک ها» از روند کند پرداخت تسهیلات اشتغال در استان انتقاد کردند.
هفتمین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان با ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی وتوسعه منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، جلسه ای که ۲ ساعت را به خود اختصاص داد.
بعد از اعلام گزارش هایی مبنی بر اینکه چه میزان از تسهیلات خوداشتغالی در استان جذب شده است، عصمت سرفرازی با اشاره به اینکه نمی خواهیم در این جلسه دستگاهی را ارزیابی کنیم، گفت: در ماه های انتهایی سال هستیم و انتظار داریم بانک ها پیوند و ارتباط مستمری با کارگروه اشتغال داشته باشند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی در این جلسه گزارش کاملی از مصوبات کارگروه قبل ارائه داد و درباره عملکرد استان در جذب اعتبارات مشاغل خانگی گفت: بانک های صادرات و ملی به عنوان دو بانک عامل در این زمینه هر کدام به ترتیب ۲۰۰ و ۴۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب دارند که برای بانک صادرات از این مبلغ تاکنون ۵۰ میلیارد ریال به استان ابلاغ شده است.
محمد سنجری میزان ابلاغ برای بانک ملی را کامل عنوان کرد و افزود: تعداد معرفی شدگان به بانک صادرات ۲۴۲ نفر بوده است که تاکنون به ۷۹ نفر پرداختی داشته اند و بر اساس آمار سامانه مشاغل خانگی برای ۸۶ نفر شغل ایجاد شده است.
وی تعداد معرفی شدگان به بانک ملی را نیز ۳۶۴ نفر خواند که تاکنون وام مورد نیاز ایجاد مشاغل به ۹۳ نفر از این ها پرداخت شده است که در این زمینه ۱۷۵ شغل ایجاد شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: اشتغال تعهد شده استان برای امسال ۱۰ هزار و ۲۳۳ نفر بود که هفت هزار و ۳۱۵ مورد معادل ۷۱٫۵ درصد تاکنون در سامانه رصد توسط دستگاه های اجرایی استان به ثبت رسیده است.
تناقض در آمار
اما رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان در این جلسه این آمار را ناقص خواند و ادعا کرد آنچه به متقاضیان پرداخت شده است بیشتر از این تعدادی است که گفته شده علاوه بر این پرونده تعدادی از متقاضیان را به دلیل ناقص بودن و یا معرفی نکردن ضامن در وقت مقرر به دستگاه های اجرایی برگشت دادیم.
حمید دهباشی افزود: آمار واقعی پرداختی به ۱۰۱ پرونده است که به طور حتم میزان اشتغال ایجاد شده نیز از آنچه بیان شد بیشتر است، با وجود اینکه ما تمام پرونده های ارسالی را به شعب معرفی کرده ایم، اما تعدادی از متقاضیان برای تامین وثیقه مشکل دارند که این موضوع دیگر از دست شعبه خارج است.
در پاسخ به این موضوع سنجری با تاکید بر این که نباید در ارائه آمار تناقضی وجود داشته باشد از مسئولان بانک های عامل خواست این آمار را در سامانه ثبت کنند تا آنچه ارائه شده و آنچه باقی مانده است به روشنی قابل رؤیت باشد.
وی ضمن تشکر از همکاری بانک ها در ارائه تسهیلات به متقاضیان گفت: روند توزیع اعتبارات باید کمی تسریع یابد. از طرفی شنیده می شود متقاضی برای دریافت وام در حد ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان باید یک ضامن کارمند داشته باشد. این درحالی است که در دستور العمل بانک مرکزی چنین بحثی مطرح نیست.
به گفته وی در دستور العمل بانک مرکزی آمده است که متقاضی باید یک ضامن معتر داشته باشد نه اینکه باید به طور حتم ضامن کارمند به بانک معرفی کند. بر این اساس تعداد زیادی از متقاضیان چون نمی توانند ضامن کارمند را به بانک ها معرفی کنند از دریافت این وام محروم می شوند.
سنجری از آنچه در دیگر استان ها نیز انجام شده است با خبر است به همین دلیل می خواهد بانک ها در پرداختی های خود همکاری لازم را با متقاضیان داشته باشند. وی نماینده بانک صادرات در جلسه را به عنوان بانکی که بیشترین اعتبار را باید جذب و توزیع کند خطاب قرار داد و گفت: ضمن تشکر از همکاری شما باید بگویم با اینکه این بانک بیشترین سهم اعتبارات را دارد اما تاکنون فقط ۴۰ درصد از آنچه مد نظر ما در برابر معرفی شده ها بوده را پرداخت کرده است.
سنجری با اعلام رقمی که تاکنون از این بانک پرداخت شده تاکید کرد: اگر مشکلی وجود دارد باید اعلام کنید تا در کارگروه نسبت به رفع آن اقدام شود و اگر مشکلی وجود ندارد علت تاخیر در پرداخت ها و یا حرکت کند این بانک در توزیع اعتبارات را اعلام کنید.
نماینده این بانک نیز با اشاره به اینکه هنوز دو ماه از ابلاغ اعتبارات می گذرد، دفاعی مانند بانک ملی در عملکردش داشت و با یادآوری تناقض در آمار اعلام شده و اینکه این بانک نیز به تعداد بیشتری از متقاضیان پرداختی داشته گفت: آمار ما تعداد بیشتری را در بر گرفته از طرفی بسیاری از متقاضیان به دلیل تعلل در تکمیل پرونده نتوانسته اند وامشان را دریافت کنند.
وی در ادامه به طور صریح اعلام کرد که بانک در پرداخت تسهیلات مشکلی ندارد.
بانک ها تغییر رویه دهند
بعد از دفاع بانک ها این فرماندار بیرجند بود که اجازه صحبت گرفت و سخنانش را اینگونه شروع کرد: تا زمانی که بانک های استان دستورات بانک مرکزی را انجام ندهند اوضاع همین خواهد بود.
علی ناصری ضمن تشکر از بانک ملی افزود: در این کارگروه باید مصوب شود همانند بانک ملی که چند روز پیش مصوبه ای را به شعب این بانک ابلاغ کرد، دیگر بانک ها نیز باید مانند دستورالعمل بانک مرکزی رفتار کنند.
وی باز هم تکرار کرد: اگر به این منوال ادامه یابد نمی توانیم مطالبات مردم را پاسخ دهیم. این را هم در نظر داشته باشید چند روز آینده اعتبارات اشتغال روستایی نیز ابلاغ می شود. آیا برای روستائیان هم می توانیم اعلام کنیم باید ضامن کارمند بیاورید؟
اعتبار ویژه برای مهارت آموزی
حسین خوش آیند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان نیز با اشاره به مشکلاتی که در تامین اعتبارات برای بحث تجهیز کارگاه های آموزشی این اداره کل وجود دارد، گفت: در این خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید به این اداره کل کمک کند.
اما هادی آرین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی این تامین اعتبار را بر عهده کمیته برنامه ریزی و توسعه شهرستان ها دانست و گفت: برای این موارد به طور شفاف قانون داریم که باید شهرستان ها با مدیریت مستقیم فرماندار اقدام کنند.علی عرب نژاد مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی و رضا سلم آبادی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در هفتمین کارگروه اشتغال استان با ارائه گزارش عملکردی از میزان اشتغال ایجاد شده به خصوص در بخش خانگی با تشکر از بانک های عامل به خصوص بانک ملی مشکلاتی را در این زمینه عنوان کردند. از جمله آن ها تخصیص تسهیلات اشتغال از سرانه اعتبارات بهزیستی به میزان ۲۰ درصد برای خانواده معلولان که طرح اشتغال دارند، چرا که هم اکنون سازمان بازرسی این موضوع را تخلف می داند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*