سرمقاله/یک بام و چند هوا…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
کلا دزدی کاری است کثیف و شنیع که باید با آن به شکل قانونی و برمبنای شرایط روز برخورد شود و یا شرایط انجام دزدی کمرنگ و یا از بین برود.
حال دزدی به هر روش و شکلی که می خواهد باشد، دزدی اموال، دزدی در کار، اختلاس، رانت جویی و رانت خواری، پولشویی، زمین خواری، دزدی در کم فروشی، دزدی در اعتماد عمومی، دزدی در جابجایی حساب و کتاب ها، دزدی در اطلاع رسانی سریع، کافی و درست، دزدی حزبی، دزدی در عدم تمکین به قانون، دزدی در نظارت، دزدی با رابطه سالاری، دزدی با سیاست بازی و سیاسی کاری و دهها و صدها نوع دیگر دزدی که در این مقال کم حجم نمی گنجد.
برخی اوقات دزدی از سر ناچاری و ناداری است تا ژان والژان بینوایان نشوی نمی توانی دزدی از ورای استیصال را درک کنی، وقتی نتوانی حداقل های خانواده ات را سامان دهی تا شاهد مرگشان و یا نکبت شان از گرسنگی و ضعف نباشی هیچ کسی تو را درک نمی کند و از روی شکم سیری و انباشتگی ثروت برایت حکم صادر می کنند و متفرعنانه باد عدالت را بر غبغب می اندازند.
شرایط و سیستم کشورداری زمانی که به بحران و یا به بن بست می رسد نتیجه اش انباشت سالی چند میلیون پرونده جدید و نو است.
برای مردم نگون بخت این سئوال بی پاسخ همیشگی است که قطع چهار انگشت از دست دزدی که گوسفندانی را ربوده چه دردی از زندگی فرودستان جامعه که دهها میلیون نفرند را حل کرده و می کند؟ چرا آن گردن کلفت ظاهرالصلاحی که صورتی انبوه از محاسن در هم دارد و به راحتی پولشویی می کند و میلیاردها تومان را به راحتی آب خوردن می بلعد و لحظه ای هم از تسبیح گردانی باز نمی ایستد و یا آقایان لاقید و لاشرفی که میلیارد میلیارد اختلاس می کنند و اشکم برآمدگانی که تا دکمه آخر پیراهن بر گردن کلفتشان را می بندند و راست راست راه می روند و میلیارد میلیارد قاچاق سوخت و ارز و کالا می کنند و یا برخی مدیران بنگاه های اقتصادی که در کسری از ثانیه با حساب مردم بازی می کنند بدون هیچگونه ترسی از نظارتی که در نهایت خریداری خواهد شد، همه و همه دستانی سالم دارند و انگشتی از آنان قطع نمی شود؟
چرا کربلایی حسین ماست بند محله مان به دلیل گران فروشی چند تومان بوسیله تعزیرات حکومتی صدها هزار تومان جریمه می شود تا دندش نرم و چشمش کور شود تا دیگر گران نفروشد اما در روز روشن و درانظار عامه گرانفروشی خودروسازان را با هزار و یک بهانه بنی اسرائیلی و توجیهاتی ابلهانه به زور به خورد مردم می دهند؟
این چگونه عدالتی است که مردم باید تحمل اش کنند و دم هم برنیاورند تا نکند انگ دشمن خارجی به آنان الصاق شود؟! این چگونه عدالتی است که بهترین مردم ساکت ترین مردم اند؟! این چگونه عدالتی است که علی بخاطرش بر سر سجده، محراب به خون آغشته کرد؟!! نکند که او عدالت را چون امروزیان پیاده نکرد و به همین دلیل شهادت را پذیرا شد ….!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*