سرمقاله/چرا بافسادمبارزه نمی شود ؟!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
فساد اقتصادی و اداری به آنچنان وضعیتی دچار شده که تقریبا برای مبارزه با آن هیچ کاری نمی شود کرد، برخی از این فسادها آشکارند و اکثر آنها نیز پنهان و در پشت پرده، این که ستاد مبارزه باقاچاق و ارز حرفی برای گفتن ندارد و یا اجازه بیان ندارد، این که پس از حداقل سه دهه دیگر نمی شود با فساد مبارزه کرد، معنایی بسیار عمیق و دردناک دارد، اگر قرار بود که مبارزه ای در کار باشد گزارش نیم بند و ناقص شهردار تهران به شورای شهر به این میزان تکان دهنده و خوفناک نبود، اینکه روابط بین گروهی آنقدر پیچیده است که نمی توان به عمق رسید از دیگر دلایل ماندگاری و متورم شدن این غده بزرگ بدخیم و متعفن است.
فساد در لابلای تمامی ارکان جامعه لانه کرده و گاه تبدیل به فرهنگ نیز شده است، بدون رابطه، بدون رشوه، بدون لابی کردن، بدون شیرینی دادن، بدون تلفن و نامه حتی نمی توانی ماست خورد، برای انجام هر کاری باید یک یاچند ابزار از موارد فوق را نسبت به حجم آن داشته باشی تا به انجامی خوش ختم شود!!!
برای مبارزه با فساد به یک عزم ملی نیاز داریم، به ابزار و افرادی پاک دست و شریف و قدرتمند و پشتوانه قوی و مستمر قانونی نیازمندیم تا بدون ترس و بدون نفوذپذیری و بدون خوف از نامها و درجات و مناصب بتواند دست به جراحی دردناکی بزند تا جامعه را دوباره احیا کند، با شعار و بازی با ماده های قانونی و بچه ترسانی و تشر و بخشنامه و تشکیل سمینارهای پرهزینه هیچ کشوری در هیچ نقطه دنیا نمی تواند با فسادی این چنین نهادینه و سازمان یافته مبارزه کند!!
این فساد بدون هیچ جنگ و تعقیب و گریز و بگیر و ببندی کشور را چون اسید در خود حل و فرهنگ ملی را نابود خواهد کرد، متاسفانه این فساد به مرحله بحران رسیده که نمی شود با چند نمایش مبارزه بافساد ریشه آن را خشکاند.
بلاشک اگر اراده مبارزه با فساد شکل گیرد باید منتظر انواع کارشکنی و پرونده سازی و… بود که از آن جلوگیری کنند حتی به قیمت نابودی عامل مبارزه بافساد و پولشویی. مزه شیرین پول آنقدر قدرت دارد که نتوان از آن چشم پوشید، با کسی که خویش در روابط پیش و پس پرده رفیق قافله است نمی توان اسلحه مبارزه ساخت، باکسی که خود در چمبره هزارتوی فساد دخیل است نمی توان دم از مبارزه زد.
مبارزه بافساد، باید قاطع، بدون چشم پوشی، افشای نامها، پاکسازی و عزل هر مفسدی وبا هر نام و منصبی چه چهره جدید باشد و چه قدیم، اطلاع رسانی شفاف و بدون مصلحت اندیشی، غربالگری شعاردهندگان مبارزه بافساد از چهره های باشعوری که عمل گرا هستند، شفاف سازی کامل بودجه هایی که از جیب و حق طبقه فرودست تامین می شود و بسیاری پارامترهای دیگر.
شاید دلیل خوف و عکس العمل برخی در برابر شفاف سازی نیز متاثر از برملا شدن بسیاری از گره هایی باشد که دراین دهه ها بر اقتصاد و جامعه ما گذارده شده.
با روشها و شیوه های مرسوم نمی توان با فساد مبارزه کرد همان گونه که تاکنون جواب نداده، اگر مبارزه بافساد خود نتیجه اش فساد باشد، آنگاه چه باید کرد ؟!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*