آخرین خبر :

دیوارهای پادگان می ریزد بی توجهی مسئولان مالک و خشک شدن تدریجی ۲۴۱۰ کاج

ماجرای حفظ فضای سبز موجود در زمین هایی که ارتش اصرار دارد واگذار شده و دیگر نباید با این نام معرفی شود هر روز مورد توجه مسئولان بیشتری قرار می گیرد. جلسه دیروز شورای شهر با حضور مجموعه کاملی از مسئولان مرتبط با این بحث به این نتیجه دست یافت که دیوارهای پادگان برای دسترسی عموم به فضای سبز برداشته، اقدامات جدی تری برای حفظ لکه سبز بزرگ شهر انجام و نظارت ها در این زمینه بیشتر شود. بر اساس بررسی های کارشناسی صورت گرفته توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری از اراضی پادگان ۰۴ بیرجند که در اختیار راه و شهرسازی بوده ۲۴۱۰ درخت قطع، ۳۰۲ درخت خشک شده و فقط ۶۴۰ درخت سبز باقی مانده است.
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری با بیان این آمار در جلسه روز گذشته شورای شهر بیرجند که با هدف احیا و بازسازی درختان و فضای سبز داخلی پادگان۰۴ بیرجند برگزار شد، گفت: طی سه الی چهار سال گذشته مکاتبات زیادی با مجموعه ارتش و راه و شهرسازی مبنی بر اینکه وضعیت درختان در این اراضی نگران کننده است انجام شده اما با توجه به اینکه بخشی از این زمین ها در اختیار پادگان بوده اجازه ورود نداشتیم.
انتقال آفت از درختان پادگان به سایر مناطق شهر
انصاری فرد با اشاره به برگزاری جلسه ای در تاریخ ۳۱ مرداد ماه سال جاری که اجازه ورود کارشناسان به این محدوده برای بررسی وضعیت درختان داده شد، افزود: بعد از بررسی های انجام شده مشخص شد یکی از کلونی هایی که باعث انتشار یک نوع آفت که تاکنون در شهر مشاهده نشده از درختان کاج این محدوده بوده که کل شهر را با مشکل مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه تاکنون اجازه بررسی و آماربرداری از درختان در اختیار پادگان ۰۴ داده نشده از فرمانده ارشد آجا در استان خواست مجوز این کار را بدهد و در ادامه بیان داشت: بر اساس قانون باید به ازای دو برابر محیط بن درخت در همان محل نهال کاشته شود بطور مثال اگر بن درخت ۱۰۰ سانتی متر بوده باید حداقل ۲۰ درخت جایگزین آن شود بنابراین بیش از ۱۰ هزار اصله نهال باید کاشته شود.
وی خواستار تعیین تکلیف دو حلقه چاه موجود در این اراضی که از مدت ها قبل غیر فعال بوده شد و با بیان اینکه طی دو ماه شهرداری با ۵۰ دستگاه تانکر برای آبیاری این درختان اقدام کرده، گفت: تاکنون هزینه زیادی بر شهرداری تحمیل شده که با فعال شدن این دو حلقه چاه باید برای نجات جان درختان با وجود اینکه هم اکنون هم دیر است اقدام کرد.
برگزاری کارگروه به قید فوریت
مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به تأمین آب شرب مورد نیاز پادگان جدید ۰۴ بیرجند گفت: عمده چاه ها به این مکان منتقل شده و الان دو حلقه چاه هنوز در اختیار ارتش است.
مهندس امامی خواستار تشکیل کارگروهی با قید فوریت برای تعیین تکلیف وضعیت این چاه ها شد و افزود: این آمادگی وجود دارد که در صورت نیاز، مکان چاه ها هم تغییر یابد و کف شکنی نیز انجام شود. وی ادامه داد: در این کارگروه باید میزان آب مورد نیاز برای آبیاری درختان احصا شود و میزان دبی آب مازاد نیز مشخص و از طرف دیگر متولی که قرار است مالک چاه باشد هم باید تعیین شود.
اصراری بر تغییر کاربری نداریم
معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در ادامه با بیان اینکه بر اساس قانون اراضی با کاربری فضای سبز بدون دخل و تصرف باید به شهرداری وگذار شود، گفت: از ۳۶ هکتار فضای سبز پادگان در ضلع شهید قرنی ۱۸ هکتار در سال ۹۲به شهرداری واگذار شده و ۱۸ هکتار باقیمانده نیز آماده تحویل است که شهرداری باید ورود پیدا کند. قربانی راد با بیان اینکه از اراضی این محور ایستگاه پمپاژ، دو سوله و اراضی تیراندازی هنوز در اختیار پادگان است، افزود: طی تفاهم نامه سال ۹۲ مقرر شد از ۵/۲۸ هکتار اراضی محدوده ابوذر و ارتش نیز حدود ۲۲ هکتار در اختیار ارتش بماند و بقیه به دولت واگذار شود که هنوز این اتفاق رخ نداده است. وی با بیان اینکه از مجموع ۱۱ سندی که قرار بود به راه و شهرسازی منتقل شود فقط ۵ سند تحویل شده، ادامه داد: اصراری بر تغییر کاربری این اراضی نداریم و اگر شرایط مهیا باشد می شود همین الان دیوارهای پادگان را برداشت تا فضای سبز در اختیار مردم قرار گیرد.
اسناد ۲/۲۱ هکتار ارتش صادر نشده است
فرمانده ارشد آجا در خراسان جنوبی نیز در ادامه با بکار بردن این عبارت که ارتش در هر کجا ورود پیدا کرده بدنبال عمران و آبادانی بوده است، گفت: طی تفاهم نامه سال ۸۴ ، ۱۰۳۰ هکتار از اراضی پادگان به راه و شهرسازی به قیمت ۱۰۰ میلیارد تومان واگذار شد و بعد از این واگذاری با توجه به یک بند از تفاهم نامه ۲/۲۱ هکتار از این اراضی که خدماتی بود با ارزش ۲۶ میلیارد تومان مجددا از این مجموعه خریداری ولی هنوز اسناد آن به ما منتقل نشده است. امیر یوسفی با اشاره به جلسه مردادماه با حضور نمایندگان ارتش و راه و شهرسازی افزود: در این جلسه اسناد ۱۱ قطعه بغیر ۲/۲۱ هکتار در اختیار ارتش به راه و شهرسازی تحویل و مجوز تردد هم داده و جداسازی اراضی نیز انجام شده است.
کلید اراضی راه و شهرسازی تحویل شد
وی هم چنین با انتقاد از اینکه گفته می شود ارتش از ورود راه و شهرسازی به این اراضی ممانعت می کند، ادامه داد: کلید اراضی این مجموعه در اختیارشان قرار گرفته و هر موقع بخواهند می توانند تردد داشته باشند. وی از آماده سازی چاله ها در اراضی مربوط به ارتش برای کاشت نهال های جایگزین خبر داد و گفت: در پادگان جدید ۶۶ هزار اصله نهال کاشته شده است. وی در مورد برداشتن دیوارهای پادگان هم اینگونه پاسخ داد که شهرداری برای ارائه خدمات در خانه های مسکونی از ما هزینه دریافت می کند و ما برای انتقال برق وگاز و…. نیز مشکل داریم و سایر ادارات نیز با ما همراهی نمی کنند و دیوارهای پادگان بخاطر حفظ امنیت برداشته نمی شود. وی هم چنین به پیگیری هایی که برای گرفتن اسناد این اراضی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در صورت تحویل اسناد پادگان دیوارها هم برداشته خواهد شد. امیر یوسفی هم چنین آماربرداری از درختان در اختیار پادگان و ورود کارشناسان به داخل محدوده را منوط به کسب تکلیف از سلسله مراتب دانست.
معاون عمرانی فرمانداری بیرجند نیز با بیان اینکه مردم به دعوای داخلی ادارات کاری ندارند و بدنیال حفظ فضای سبز و درختان هستند، گفت: بعد از تحویل اراضی به راه و شهرسازی باید مشخص شود چه کاربری ای در انتظار این اراضی است تا توقع ایجاد نشود. رونقی ورود شهرداری به اراضی در اختیار پادگان و آماربرداری از درختان را ضروری دانست و افزود: اگر پادگان کارشناسانی دارد که می توانند از انتشار آفت جلوگیری کنند و اطلاعات کافی دارند اشکالی ندارد در غیر این صورت باید اجازه ورود به کارشناسان شهرداری داده شود تا مشکل گذشته تکرار نشود.
مالکیت راه و شهرسازی روی کاغذ
دکتر حسنی صفت از اعضای شورای شهر نیز در ادامه با انتقاد از اینکه ارتش از واردشدن به این اراضی ممانعت می کند، گفت: عملا راه و شهرسازی مالک اراضی در اختیارش نیست و فقط روی کاغذ نقل و انتقال صورت گرفته تا در عمل. وی با بکار بردن این عبارت که ما اگر امیریم و وزیریم و استاندار به یمن وجود مردم است، افزود: بنابراین نباید بدنبال سهم خواهی باشیم. میری دیگر عضو شورا نیز از فرمانده ارشد آجا خواست برای واگذاری اراضی پادگان به مردم و فضای سبز از طریق رهبری پیگیری کنند که امیر یوسفی با استقبال از این پیشنهاد از شورا خواست این پیشنهاد را کتبا به استانداری اعلام کنند تا از طریق استانداری این پیشنهاد به ارتش ارسال و مکاتبات لازم صورت گیرد. در انتهای این جلسه حدود ۴ ساعته مقرر شد تا پایان هفته جاری کارگروهی با حضور نمایندگان شورا، راه و شهرسازی، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، معاونت عمرانی فرمانداری، شهرداری و نماینده ارتش برگزار و برای مسائل مطرح شده به نتیجه نهایی برسند تا در قالب مصوبه به مردم اعلام شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*