آخرین خبر :

افزایش ۱۰ درصدی تکدی گری در بیرجند ۱۰۰متکدی دیپلمه در شهر پرسه می زنند

امسال تعداد متکدیان در بیرجند ۲۰ درصد بیشتر شده است و واقعیت تلخی که در افزایش این تعداد خودنمایی می کند بالا رفتن آمار متکدیان است که تحصیلاتی در سطح دیپلم دارند. این روزها در هر ساعتی از شبانه‌روز مخصوصا در خیاباهای پر رفت‌و‌آمد متکدیان زن و مرد و حتی کودکان را می بینیم، افرادی با ظاهری متفاوت و حرکاتی غیرمتعارف که دست نیاز به سوی رهگذران دراز می‌کنند؛ بعضی از آنها پاتوق همیشگی دارند و با هر شیوه‌ای برای جلب توجه و تحریک احساسات مردم ، آنچه در توان دارند خرج می‌کنند؛ با نسخه پزشک‌، قوطی شیر بچه، صورتی خراشیده و بعضی‌ها با منقل پر از زغال و اسفند به دنیای زشت گدایی پیوند خورده‌اند. برخی در همین بیرجند تا آنجا پیش می‌روند که کودکان معصوم را کنار خود روی زمین می نشانند و بیشتر درجه غلیان احساسات رهگذران را به جوش می‌آورند.
چاره ای جز گدایی ندارم
یکی از آنها به خبرنگار امروز خراسان جنوبی می گوید: چاره ای جز گدایی ندارم. او دردنامه ای از خود شرح می دهد که بر دل هر شنونده ای چنگ می زند. «سه دختر یتیم دارم و نمی توانم مخارجشان را بدهم، شوهرم در زندان است و درآمدی نداریم و …»پیرمردی که تا کمر در سطل زباله خم شده است، هم از ناتوانی اش برای کار کردن می گوید و طلب کمک هم می کند.پسر بچه ای که دستمال کاغذی برای فروش دارد وقتی از او خرید نمی کنم، می گوید: حالا یک کمکی بکن، اگر امشب ۳۰ هزار تومان به خانه نبرم پدرم مرا کتک می زند. در میان متکدیان جوانانی که به قول معروف چهار ستون بدنشان سالم است زیادند، یکی از آنها که درد اعتیاد از چهره اش داد می زند می گوید: تا کلاس ۱۲ درس خوانده ام اما نتوانستم کار پیدا کنم و حالا مجبورم خرج خودم و خانواده ام را تامین کنم. وقتی از او می پرسم روزانه چه قدر برای اعتیادت خرج می کنی؟ چهره در هم می کشد و می گوید : من معتاد نیستم.
جولان متکدیان در شهر
نازیبا شدن چهره شهر، از بین رفتن حرمت انسانیت و کرامت افراد و آلودگی بهداشتی از دیگر اثرات پدیده تکدی گری است؛ معضلی که آبستن بسیاری از نابسامانی‌ها و تولد آسیب‌های اجتماعی قابل توجهی است.
معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند می گوید:از ابتدای سال تاکنون ۲۹۳ متکدی در بیرجند توسط شهرداری بیرجند جمع آوری شدند که این آمار نسبت به مشابه سال گذشته رشد داشته است.به گفته حسن خانزاد، ۲۹۳ نفر متکدی در نه ماه نخست سال جاری از مناطق شهری این شهر جمع آوری شدند که از این تعداد بیشتر از ۱۰۰ نفرشان دیپلم دارند.وی ادامه می دهد: از این تعداد ۱۵۹ نفر مرد و بقیه زن هستند که تعدادشان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیست درصد افزایش یافته است .خانزاد می گوید: برای مبارزه با تکدی گری ، ۹۴ نفر متکدی تحویل خانواده ، ۷۸ نفر اعزام به محل سکونت، ۳۲ نفر تحویل دستگاه قضایی ، ۳۱ نفرمعرفی به مراکز اقامتی و رفاهی و ۲۵ نفر اتباع بیگانه تحویل مراکز نگهداری شدند .به گفته معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند، بررسی ها نشان می دهد از شمار متکدیان دستگیر شده، ۲۳۱ نفر اعتیاد داشته وسهم مردان یک و نیم برابر زنان بوده است .وی با اشاره به استخراج سابقه و وضعیت این متکدیان توسط نیروهای شهرداری و همچنین پلیس می افزاید: براین اساس ۱۳۳ متکدی دارای منزل ملکی بودند و ۱۶۰ نفر در واحدهای استیجاری سکونت داشتند.خانزاد می گوید : با هدف شناسایی زوایای پیدا و پنهان متکدیان، ۱۴۰ بازدید از محل سکونت آنان انجام شده که ۵۰ متکدی در حاشیه شهر ساکن بوده و ۱۵۳ متکدی زیرپوشش کمیته امداد امام (ره) بودند.متاسفانه همواره مسئولان از بازگشت متکدیان پس از دستگیری به این کار گفته اند و چرخه دستگیری و تحویل آنان به مراکز گوشه بازی دارد که این افراد می توانند از آن خارج شوند و باز دست گدایی به سوی جامعه دراز کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*