افتتاح اولین مرکز غربالگری شنوایی کودکان در بیرجند

اولین مرکز غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال در بیرجند افتتاح شد. مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی در مراسم افتتاح این مرکز گفت: ۱۹۵۰ کودک ۳ تا ۵ سال در ۴۷ مهد شهری و حاشیه ای شهرستان تا پایان اسفند ماه در پوشش مرحله اول طرح غربالگری بیرجند، معاینه می شوند.
علی عرب نژاد تعرفه دولتی مصوب برای غربالگری شنوایی را در مرحله اول ۱۵ هزار تومان عنوان کرد و افزود: در صورت نیاز به مرحله تشخیص و مداخله، معاینات به صورت رایگان انجام خواهند شد.وی با بیان اینکه در مهدهای حاشیه شهرستان بیرجند کلیه مراحل غربالگری بصورت رایگان خواهد بود، ادامه داد: این طرح از ۲۵ دی آغاز و تا ۲۵ اسفند ادامه خواهد داشت .
افت شنوایی شایعترین اختلال رشدی در سنین ۳ تا ۵ سال
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی در این مراسم از افت شنوایی بعنوان شایع ترین اختلال رشدی در سنین ۳ تا ۵ سال یاد کرد و گفت:شناسایی افت شنوایی دیر آغاز که بر رشد زبان در دوران مدرسه می تواند تاثیر بگذارد ، تعیین وضعیت شنوایی ، نوع ، مقدار و شکل افت شنوایی در هر دو گوش و تعیین عوامل خطر و شناسایی اختلالات شنوایی که در غربال اولیه بدو تولد مفقود مانده است از جمله اهداف اجرای این طرح می باشند. دکتر اعظم احمدی شاد مهری افزود: طرح غربالگری شنوایی کودکان بین ۳ تا ۵ سال در فاز دوم خود امسال در شهرستان بیرجند اجرا می شود و تلاش می کنیم در سال های آینده در دیگر شهرستان های استان نیز اجرایی شود.
شناسایی ۱۳ کودک با مشکل شنوایی
کارشناس مسئول غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال بهزیستی استان نیز به مرحله اول اجرای این طرح در سال ۹۴ در بیرجند اشاره کرد و گفت: در این مرحله که بصورت همزمان در ۱۳ استان کشور و بصورت پایلوت برگزار شد ۱۴ پیش دبستانی به عنوان جامعه هدف انتخاب شد.
شهرزاد کرد افزود: ۶۰۰ کودک در این طرح انتخاب که از این تعداد ۴۵۹ نفر غربال شدند و در نهایت ۸۷ کودک نیز به مرحله تشخیص اختلال معرفی شدند. وی با بیان اینکه از این تعداد ۷۲ نفر به مراکز اختلال مراجعه کرده بودند، ادامه داد: از این تعداد ۱۳ کودک دارای کم شنوایی خفیف و ملایم تشخیص داده شده اند که تحت مراقبت های درمانی قرار گرفته اند .وی افزود: این طرح در سه مرحله غربالگری، تشخیص و مداخله اجرایی می شود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*