سرنوشت کاج های هسته شهر چگونه رقم می خورد؟ بیرجند نگران کاج های ۰۴

یکی از آرزوها و درخواست های چندین ساله مردم در مرکز استان برداشتن دیوارهای پادگان و آزاد سازی زمین هایی است که درختان زیادی را در حصار خود قرار داده است. زمین هایی که کارشناسان مدیریت شهری پیشنهادات زیادی از جمله تبدیل آن به باغ شهر را داده اند. اکنون مردم و مسئولان شهری بیرجند منتظرند تا برنامه های راه و شهرسازی را برای استفاده از فضای نسبتا بزرگی که بوجود آمده ،مشاهده کنند هر چند نگرانی و دلواپسی هایی هم از تبدیل این اراضی به املاک مسکونی و تجاری بین مردم وجود دارد.
سرنوشت زمین های ۰۴ در دست راه و شهر سازی
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه کاربری زمین های پادگان که قرار است به راه و شهرسازی منتقل شود نظامی و انتظامی است ، گفت: این دستگاه اجرایی مالک این اراضی است بنابراین می تواند نوع کاربری را معین کند ، بعد از ارسال این درخواست به شهرداری موضوع در کمیسیون ماده ۵ بررسی و درنهایت تغییر کاربری انجام می شود.مهدی میری افزود: اینکه راه و شهرسازی تمایل داشته باشد این اراضی را برای احداث پارک در اختیار شهرداری قرار دهد راحتترین راه است بعد از آن هم باید شهرداری برای خرید این زمین ها ورود پیدا کند.
اهدای زمین ۰۴ به شهرداری نیازمند موافقت رهبری
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود در شرایط فعلی امکان خرید این اراضی برای شهرداری وجود نداشته باشد ، بیان کرد: اهدای این اراضی به شهرداری برای احداث پارک خواسته ای است که باید به مقام معظم رهبری انعکاس داده شود تا با موافقت ایشان این اتفاق بیفتد .
وی تصریح کرد: در همین راستا موضوع را با نماینده ولی فقیه در استان مطرح کرده ایم و باید منتظرماند و دید راه و شهرسازی چه برنامه ای در آینده برای این اراضی خواهد داشت .رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند با تاکید بر اینکه هر گونه تغییر کاربری در این زمین ها نمی تواند قطع درختان را در پی داشته باشد ، گفت: شورا و شهرداری از احداث پارک در زمین های پادگان استقبال می کند .
سابقه احداث پارک در زمین های یک پادگان تهران
یک کارشناس و دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری نیز در گفت وگو با خبرنگار ما به تغییر کاربری هایی که در سال های گذشته بر روی اراضی پادگان داخل شهرها در ایران بعد از انتقال به خارج شهر صورت گرفته اشاره کرد و گفت: پادگان قلعه مرغی یکی از این موارد است که بعد از انتقال به خارج شهر ۲۳۰ هکتار از اراضی آن در اختیار شهرداری قرار گرفت و به یکی از بزرگ ترین بوستان های تهران بنام ولایت تبدیل شد که مورد استقبال جمع کثیری از مردم قرار می گیرد .
دکتر وفایی فرد با بیان اینکه برای این تغییر کاربری باید به قانونرجوع کرد و راهکار آن را دید، افزود: اراضی پادگان ۰۴ بیرجند بلحاظ ضریب دسترسی در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته اند که با توجه به کمبود فضای سبز و اماکن تفریحی فراغتی در شهر بیرجند می تواند به باغ شهری تبدیل شود که بتوان از آن بصورت چند منظوره در مواقع مدیریت بحران نیز استفاده کرد .
آماده سازی طرح برای اراضی پادگان بعد انتقال اسناد
رئیس اداره برنامه ریزی ، تجهیز منابع و اقتصاد مسکن اداره کل مسکن و شهرسازی خراسان جنوبی ه م در پاسخ به سوالات درباره برنامه این مجموعه بریا زمین های ۰۴ گفت: قطعا در آینده بعد از اینکه اراضی پادگان بطور کامل به مراه و شهرسازی واگذار شد با گرفتن مشاور و استفاده از کارشناسان برای این زمین ها طرحی را آماده خواهیم کرد .داعی با بیان اینکه در حال حاضر طرح اولیه ای برای این اراضی تعریف شده است ، افزود: ما متولی کاربری ها هستیم و باید ببینیم در کدام کاربری در آن محدوده نیاز وجود دارد، نمی توان تنها بر روی یک کاربری مانند فضای سبز تاکید کرد .وی ادامه داد: هنوز بخشی از اراضی پادگان به ما منتقل نشده و از طرف دیگر تفاهم نامه این اراضی مابین وزارت دفاع و وزارت مسکن و شهرسازی بسته شده و اصلا نامی از شهرداری و ورود این مجموعه به این زمین ها مطرح نبوده است .
وی با اشاره به اینکه شهر به انواع کاربری ها مانند مسجد ، کتابخانه، درمانگاه , مدرسه ، ملک تجاری و …. نیاز دارد، گفت: باید دید بر اساس سرانه تعریف شده برای انواع کاربری ها به چه نوع کاربری در ان محدوده نیاز است .
پادگان برای برداشتن دیوارها همکاری نم یکند
وی با انتقاد از همکاری نکردن ارتش برای برداشتن دیوارهای پادگان و نبود مجوز برای ورود به این زمین ها تاکید کرد: ارتش زمین های ما را ازاد کند تا برای ابیاری درختان ورود پیدا کنیم .
هنوز اسناد به راه و شهرسازی منتقل نشده است
معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در مورد اخرین اخبار از نقل و انتقالات اسناد اراضی پادگان که قرار بود چند ماه گذشته انجام شود به خبرنگار ما گفت: تاکنون این اسناد به ما منتقل نشده است .قربانی افزود: اسناد اراضی پادگان باید بر اساس طرح جامع تفضیلی شهر بیرجند پیاده و کاربری های آن مشخص شود و تاکنون ۱۸ هکتار ازاین اراضی در نوار حاشیه خیابان شهید قرنی به شهرداری واگذار شده است .
ورود راه و شهرسازی به زمین های ۰۴ محدویت ندارد
نماینده مرکز آموزشی ۰۴ نیز گفت : اسناد برای تحویل به راه و شهرسازی اماده نیست وتاکنون ۱۰۳۰ هکتار از اراضی پادگان به مسکن و شهرسازی تحویل شده است .
امیری راد اظهار امیدواری کرد درآینده نزدیک این اسناد تحویل شود و در ادامه افزود: اسناد روی زمین به اداره راه تحویل شده و برای اینکه روی کاغذ منتقل شود اداره راه باید پیشقدم شود و اسناد مربوط به ارتش را در ۲۱ هکتار تحویل دهد .وی بیان داشت: هیچ محدودیتی در حال حاضربرای ورود اداره مسکن و شهرسازی برای ابیاری درختان اراضی تحت پوشش انها وجود ندارد و میتوانند از در خیابان شهید قرنی برای تردد استفاده کنند
با توجه به شرایط فعلی ، بایدهای حفاظت از فضای سبز پادگان همچنان مبهم است که هر چند با تعیین طرح های راه و شهرسازی بریا این زمین ها شفاف می شود اما تصمیم نهایی هرچه باشد، حفظ فضای سبزشهر اهمیت دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*