اگر سؤال از رئیس جمهور اعلام وصول نشود، از لاریجانی شکایت می کنیم/ ۱۸۰ نماینده خواستار سؤال از رئیس جمهور هستند/ رئیس مجلس مانع سؤال از رئیس دولت می شود

در روزهای گذشته، کشور آبستن حوادث بسیاری بود، به گونه ای مردم در گوشه و کنار کشور در اعتراض به وضیت اقتصادی تجمعاتی برگزار کردند که نتیجه آن، باعث بروز برخی نگرانی ها در میان مردم شد.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از مردم بر این باورند که ریشه این اعتراضات در شنیده نشدن صدای مردم بوده و شاید یکی از مهم ترین دلایل آن، شنیده نشدن اعتراض مردم به وضعیت مؤسسات مالی بود که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرد. بسیاری از سیاستمداران بر این باورند که باید بسیار پیش از این، مسئولان کشور صدای این اعتراضات را می شنیدند.

البته موضوع مؤسسات مالی، مربوط به چند سال اخیر نمی شود و سابقه آن به دولت های نهم و دهم بازمی گردد، ولی از زمان دولت یازدهم، بیشتر خود را نشان داد. مجلس نیز در این سال ها بارها تلاش کرده که این مشکل را رفع کند و حتی چندین بار از وزرای اقتصاد و کار در این خصوص پرسیده است.

با این حال، به دلیل محدودیت های قانونی که وزرا در این خصوص دارند و عدم دسترسی نمایندگان به رئیس بانک مرکزی، این مشکل تا کنون رفع نشده است. با این حال، نمایندگان برای اینکه موضوع را به نتیجه برسانند، تصمیم به سؤال از رئیس جمهور گرفتند، ولی مشخص نیست چه دست هایی در پس پرده هست که مانع از پاسخگویی رئیس دولت به نمایندگان مردم در مجلس می شود!

علی وقفچی، نماینده مردم زنجان در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: ۱۳۰ نماینده مجلس تا کنون، سؤال از رئیس جمهور را امضا کرده اند و ۱۸۰ تن از نماینده ها نیز اصرار دارند هر چه زودتر سؤال در صحن علنی اعلام وصول شود.

این نماینده مجلس گفت: تنها راهکار ما در کشور، بازگشت به قانون و اجرای قانون اساسی است، اگر سؤال در مجلس اعلام وصول نشود، ما طبق قانون می توانیم به کمیسیون اصل نود شکایت کنیم؛ خواهشی که ما از لاریجانی به عنوان رئیس برای پایبندی به قانون و برای احترام به خواسته حداقل ۱۸۰ نماینده داریم این است که این سؤال را در مجلس اعلام وصول کند.

وی افزود: مشکل بانک ها در کشور در حال تبدیل شدن به یک مشکل امنیتی می شود و چون تا کنون نیز مشکلات سپرده گذاران کامل حل نشده است و کسی هم در این خصوص پاسخگو نیست، ما از لاریجانی می خواهیم هر چه سریع تر این سؤال را تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد: الان تنها راه ما این است که به کمیسیون اصل نود شکایت کنیم. همچنین اگر لازم باشد، از شخص رئیس مجلس به این کمیسیون شکایت خواهیم کرد. البته این خواسته بخشی از نمایندگان است، ولی به صورت فردی هم می شود از لاریجانی شکایت کرد.

این نماینده در ادامه گفت: با توجه به اینکه لاریجانی دنبال تعامل است و از طرفی هم صراحت قانون باید رعایت شود، ما امیدواریم با رایزنی و صحبت با هیأت رئیسه این مشکل را حل کنیم، ما می خواهیم مسیر قانونی در انجام این سؤال طی شود و معتقد هستیم که با چوب و چماق نمی شود این کار را انجام داد.

وی در پاسخ به این که دلیل تعلل هیأت رئیسه برای سؤال از رئیس جمهور چیست، یادآور شد: لاریجانی اعتقاد دارد که با تعامل راحتر می شود کار را پیش برد. ما هم البته به این موضوع اعتقاد داریم و همین سؤال از رئیس جمهور هم نوعی تعامل بین قواست و می تواند به دولت، مردم و حتی به سپرده گذاران کمک کند تا آرامش جامعه حفظ شود.

این نماینده مجلس گفت: من درخواست دارم که سپرده گذاران به نماینده های خود در مجلس اعتماد داشته باشند و ما هم تلاش می کنیم در حد مقدورات و در حد امکانات کمک کنیم تا مشکل مردم حل شود. ما اعتقاد داریم که بزرگترین سرمایه هر کشوری مردم آن کشور و اعتمادی است که مردم سرزمین به حاکمیت آن کشور دارند.

وی در ادامه گفت: برخی بر این باورند که شأن رئیس جمهور با سؤال نمایندگان از بین می رود؛ اما ما اعتقاد داریم زمانی که تمام مراحل انجام شد و رئیس جمهور به مجلس نیامد، آن موقع می توان در مورد عملکرد رئیس جمهور قضاوت کنیم، ولی اکنون هیچ اتفاقی نیفتاده و اینکه بگوییم پاسخ به سؤال نمایندگان به ابهت رئیس جمهور آسیب می زند، قصاص قبل از جنایت است.
من اطمینان دارم اگر مجلس به نقطه ای برسد که حضور رئیس جمهور در مجلس ضروری باشد، وی حتما به مجلس خواهد آمد و امکان اینکه به مجلس نیاید وجود ندارد، ولی اگر نیامد، آن موقع نمایندگان به سراغ سایر ابزار قانونی که در اختیار دارند، خواهند رفت و رئیس جمهور را ملزم به پاسخگویی خواهند کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*