۳۵ میلیارد تومان اعتبار استانی به پروژه های ملی راه آهن و جاده مرگ اختصاص یافت اعتبار راه آهن از جیب رفت

ناچار به اختصاص پول از اعتبارات استانی به راه آهن و بزرگراه بیرجند- قاین هستیم. استاندار خراسان جنوبی گفت: اگرچه حق استان نیست که ۲۰ میلیارد تومان از اعتباراتش برای پروژه راه آهن و ۱۵ میلیارد تومان برای باند دوم محور بیرجند-قاین اختصاص یابد اما ناچار به انجام این کار هستیم.
دکتر مروج الشریعه برنامه ریزی و توسعه استان، افزود: اگر قرار بر شکستن طلسم انسداد خط ریلی در استان است برای یک بار هم که شده باید این ۲۰ میلیارد تومان را بگذاریم تا عملیات اجرایی پروژه آغاز شود و زمینه سرمایه گذاری فاینانس هم برای این پروژه فراهم گردد زیرا سرمایه گذاران در استانی که نه ارتباط ریلی دارد و نه از پروازهای منظم و قطعی برخوردار است، رغبتی به سرمایه گذاری ندارند.
سرمایه گذار به بیرجند نمی آید
وی اظهار کرد: چرا باید سرمایه گذاری که به نهبندان دعوت می شود برای تامین برق با مشکل روبرو باشد؟ برای سرمایه گذاری این سرمایه گذار در نهبندان نیاز به ایجاد یک پست برق با ۷۰ کیلومتر خط انتقال است که ۲۵ میلیارد تومان اعتبار می خواهد. به گفته استاندار، ما پیگیر جذب سرمایه گذار می شویم اما سرمایه گذار به بیرجند نمی آید چون شهرستان برخوردار محسوب می شود و در نقاط محروم ما نیز زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری وجود ندارد حال در چنین وضعیتی چه باید کرد؟ وقتی استان های دیگر این مشکلات و کمبودها را ندارند سرمایه گذاران را راحت تر جذب می کنند.
بیرجند و قاین بار دیگر همچون سایر نقاط
کمتر توسعه یافته استان دیده شود
وی همچنین گفت: ما در مجلس، فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته را داریم. هر چقدر که در قالب کمک به مناطق کمتر توسعه یافته به نقاطی در استان کمک شود کمک به کل استان است. البته ما دو نقطه در استان شامل بیرجند –قاین را داریم که از گردونه محرومیت در استان خارج شده اند و اگر قرار است شاخص های اقتصادی استان ارتقا یابد. بیرجند و قاین نیز بار دیگر همچون سایر نقاط کمتر توسعه یافته استان دیده شود و با افزودن نیم سطر می توانیم ۱۷ امتیاز قانونی را برای این دو شهرستان(بیرجند-قاینات) جاری و ساری نماییم.
وجود نمایندگان یک فرصت است
دکتر مروج الشریعه با تاکید بر ضرورت تسریع در احداث باند دوم و بزرگراه در محور بیرجند-قاین، اختصاص ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات استانی را به این امر ضروری دانست و افزود: وقتی بخشنامه بودجه ۹۷ ابلاغ شد در کمتر از یک روز با پیامک به نمایندگان استان در مجلس اطلاع دادم که هرگونه اولویت، پروژه، سیاست و مطالب مرتبط با اعتبارات و بودجه را منعکس کنند و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هم موظف شدند که پیشنهادات را از هر مرجعی برای تنظیم اولویت های بودجه ۹۷ استان مدنظر قرار دهند. ما در این راستا از نمایندگان استان که وجودشان در این جلسات یک فرصت است، درخواست پیگیری موارد را داریم. مهندس ولی پور مطلق رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: تخصیص اعتبارات به هر میزان که باشد کمک های فنی و اعتباری را داشته باشیم و کمک های فنی و اعتباری به دلیل پایین بودن تخصیص حذف نشود. مهندس شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز خواستار دیده شدن پروژه سیمان باقران در توزیع اعتبارات شد.
مدیران نباید جزیره ای و اداری عمل کنند
در ادامه رأی گیری در خصوص توزیع اعتبارات ارتفای شاخص های توسعه اقتصادی و اختصاص ۲۰ میلیارد تومان از این اعتبارات به پروژه راه آهن و ۱۵ میلیارد تومان به احداث بزرگراه بیرجند-قاین صورت گرفت که این موارد به تصویب اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان رسید. در ادامه، نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی را ارائه داد. دکتر فلاحتی با تاکید بر لزوم ارسال برنامه جلسه شورای برنامه ریزی حداقل دو سه روز قبل از جلسه برای اعضا و ناظران، گفت: مشکل ما در استان، تاکنون نداشتن سند توسعه بود و اگر قرار است براساس این سند پیش برویم نباید مدیران جزیره ای و اداری فکر کنند.
ضرورت لابی گری برای افزایش بودجه
نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم با تاکید براینکه در سطح کشور و استان نباید جزیره ای عمل شود و توسعه متوازن باید مدنظر قرار گیرد، افزود: سال قبل به محض ارائه لایحه بودجه به مجلس از مدیران خواستیم پیشنهادات خود را ارائه دهند زیرا لابی بین مدیران و نمایندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از زمان تحویل لایحه تا زمان تصویب نیز نیاز به لابی گری است. چنانچه سال قبل لابی گری مناسبی داشتیم می توانستیم بودجه استان را افزایش دهیم و امیدواریم امسال این هم محقق شود.
طلب ۱۳۵ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی از بیمه
مهندس آرین در ادامه دستور کار دوم جلسه را بررسی سند توسعه سلامت استان که در کارگروه سلامت مصوب شده ذکر کرد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز از پیگیری برای جذب اعتبار به منظور تجهیز بیمارستان صحرایی و مدیریت بحران و همچنین گسترش بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس و تکمیل اورژانس بیمارستان شهید چمران فردوس خبر داد و گفت: معضل ما در استان طلبکاری از سیستم بیمه گر به مبلغ بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان است که پیگیری های لازم را داریم اما به نتیجه نمی رسیم.
تصویب سند توسعه سلامت استان
در ادامه، دکتر مودی به تشریح بخش های سند توسعه سلامت استان پرداخت و با اشاره به کسب رتبه سوم کشوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این خصوص، خواستار حمایت استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان برای مشارکت دادن دستگاه ها و نهادها و پشتیبانی مالی و اعتباری شد.
در ادامه سند توسعه سلامت استان نیز به تصویب اعضای شورای برنامه ریزی استان رسید.
موافقت با اختصاص ۳۵ میلیارد تومان به پروژه های
راه آهن و بزرگراه بیرجند-قاین
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، مجموع اعتبارات ارتقای شاخص های توسعه اقتصادی استان ۱۰۶ میلیارد تومان است که جدول توزیع ۶۶ میلیارد تومان آن شامل ۱۲ میلیارد تومان را کمک های فنی و اعتباری و بقیه اعتبارات تامین زیرساخت ها به تصویب اعضای شورای برنامه ریزی استان رسید.
مهندس آرین تصریح کرد: همچنین از محل این باقیمانده این اعتبارات مقرر شد ۲۰ میلیارد تومان به پروژه راه آهن و ۱۵ میلیارد تومان به تکمیل باند دوم محور بیرجند – قاین و پروژه بزرگراه این محور اختصاص یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*