یادداشت امروز/یلدا سیری چند؟

امروز خراسان جنوبی – محمودآبادی mahmoodabadi@birjandtoday.ir
شب یلدا فقط چند ثانیه بیشتر از شب های عادی است، یلدا حال و هوایش فرق می کند، یک نفر چند ثانیه بیشتر به اجاره خانه ای که باید فردا پرداخت کند فکر می کند، یک نفر چند ثانیه بیشتر دلش برای کسی که از دست داده است تنگ می شود. چند ثانیه بیشتر خیابان ها را تنها قدم می زند. یک پدر پشت فرمان چند ثانیه بیشتر منتظر آمدن مسافر می نشیند و یک بچه چند ثانیه بیشتر چشم انتظار می ماند تا پدرش از سر کار برگردد و یک پیر در آسایشگاه سالمندان ، چشم انتظار بچه هایش چند ثانیه بیشتر می ماند. که تنهایش گذاشته اند اما باز هم برایشان دعا می کند، بغض می کند اما آه نمی کشد. ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند. تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند.
شیرینی فروشی ها و میوه فروشی های شهر از چند روز قبل پر شده از آدم هایی که به فکر خرید انواع خوراکی هایی هستند که شاید نخریدن آنها زیاد تفاوتی در گذراندن شب یلدا نداشته باشد. اما چشم و هم چشمی زندگی های امروزی باعث شده که برای یک شب نشینی، یک میلیون هزینه شود.این یک میلیون برای شب نشینی فقط سه یا چهار خانواده است که می خواهند دور هم خوش باشند. برای همین از چند روز قبل به فکر می افتند که مبادا شام شب یلدا فراموش شود. میوه های سرخ و درشت، انواع شیرینی و تنقلات رنگارنگ به همراه هندوانه و کیک و… وقتی جمع می شود، هزینه اش بیشتر از یک میلیون می شود. اما برای یک شب هم نشینی، این یک میلیون پولی نیست که بخواهد آنها را آزرده خاطر کند.
میوه هایی که قیمت شان در شب های نزدیک به یلدا کمتر از دو سه هزار تومان نیست. شیرینی هایی که هر کیلوی آن هزینه یک روز زندگی کارگری است.
شب یلدا یا به قول قدیمی ترها، شب چله می آید و می رود. مهم این است که دور هم باشیم. کدورت ها را دور بریزیم و بخندیم و شاد باشیم. کوچکترها پای صحبت بزرگترها بنشینند و پند و اندرز بگیرند. بزرگترها از روزگاران قدیم بگویند و خاطراتشان را ورق بزنند تا اینکه یلدا هم صبح شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*