یادداشت امروز/مردم داری، سیره نبوی

امروز خراسان جنوبی – زنگویی znagoei@birjandtoday.ir
روز عید که می رسد، شوق عیدی گرفتن در جان آدمی می نشیند و او را به طلب برمی انگیزد. این حس از کودکی تا همیشه همراه آدم است، حتی وقتی قرار است خودت عیدی بدهی باز می دانی یک نفر هست که به پاس عیدی دادن هایت نیز به تو عیدی خواهد داد. در این عیدانه ها باید توجه داشت که عیدی از جنس عید باشد چنانکه شکر هر نعمت نیز باید از جنس نعمت باشد. یعنی نمی توان شکر نعمت دارندگی را فقط با سجده ادا کرد بلکه به داد و دهش این نعمت را شکر باید گزارد. نعمت رسالت و امامت هم از آن نعمت هایی است که به خوانش راه صواب در کلامشان باید عیدی ستاند لذا در این عید، دستِ طلب در خرمن کلمات روشن رسول اعظم اسلام(ص) و امام صادق(ع) می زنیم تا بهره ای عیدانه بریم. البته در روزگاری که گره ها پر شمار است و حاجت به دست های گره گشای پرشمار، چند روایت می خوانیم درباره ضرورت یاری دیگران و پاداش دست گرفتن از مردم که در دو دنیا با آدم همراه است؛
۱- حضرت محمّد (ص): با منزلت‏ترین مردم نزد خداوند در روز قیامت، کسى است که در راه خیرخواهى براى خلق او بیش از دیگران‏قدم بردارد.
۲ – دو کار است که هیچ خوبى بالاتر از آن دو نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به بندگان خدا. و دو کار است که‏بالاتر از آن دو، بدى وجود ندارد: شرک ورزیدن به خدا و گزند رساندن به بندگان خدا.
۳ – کسى که براى کمک به برادر خود و سود رساندن به او قدمى بردارد، پاداش مجاهدان در راه خدا را دارد.
۴ – پهلوان کسى نیست که بر مردم زور شود، بلکه پهلوان کسى است که بر نفس خود زور شود.
۵- همانا نزدیک ترین شما به من در فردا(ى قیامت) و سزاوارترین شما به شفاعت من، راستگوترین، امانتدارترین، خوش اخلاق‏ترین و نزدیک ترین شما به مردم است.
۶ – امام صادق علیه السلام فرمود: به خدا و پیامبر صلی ا… علیه و آله و جانشین او ایمان نیاورده کسى که وقتى برادر مؤمنش نیازش را پیش او مطرح مى کند با خوشروئى برخورد نکند، پس در صورتی که قدرت داشت نیاز او را بر طرف مى کند و اگر خودش نتوانست با کمک دیگرى اقـدام مى کند تا برطرف نماید، اگر مؤمنى چنین عمل ننماید بنابراین ولایتى بین ما اهل بیت و او نخواهـد بود.
۷- کسى که در راه برطرف کردن نیاز برادر دینى خود قدم برمى دارد مثل کسى است که در بین صفا و مروه سعى مى کند و کسى که نیاز او را بر طرف نماید مثل کسى است که در راه خدا در جنگ بدر و اُحُد به خون خود آغشته شده باشد و خداوند متعال هیچ امّتى را عذاب نمى کند مگر وقتى که در حق برادران نیازمند خود کوتاهى و سهل انگارى کنند.خب، اگر لباس عیدی را به تن می کنند و شکیل تر و زیباتر می شوند، هندسه معرفتی عید را هم باید به رفتار در آورد تا زیبایی در جامعه توسعه پیدا کند. باید دست گرفت از مردم تا دیگر کسی غربت نشین مشکلات نباشد و بدانیم که اگر همه این خوی دینی را رفتار کنیم کسی بر زمین نخواهد ماند و مردم قد فراز کرده هم جامعه سرفراز را خواهند ساخت و عید، شرح هر روز مردمان جامعه ای چنین است….

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*