یادداشت امروز/حلقه های مفقوده دراقتصاد گردشگری استان

جزیره ای در شرقی ترین موقعیت جغرافیای کشور، بخشی از تمدن کهن ایران زمین، بناهای کم نظیر تاریخی و آثار ارزشمند طبیعی به قدمت صدها قرن را در خود جای داده است ؛ جزیره ای که بن بست های بسیار برای گردشگری دارد. این برخورداری بکر و ثروت بالقوه خراسان جنوبی؛ سرزمینی با محرومیت های خاص نتوانسته سرمایه ای برای جوانه زدن اقتصاد گردشگری در این منطقه باشد. بن بست ها در اطراف این جزیره حصاری تاریخی دارند.
بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران باستان شناسی به این نتیجه رسیده اند که غنای تاریخی آثار کشف شده در خراسان جنوبی نشان از تاریخ و تمدن کهنی دارد که چون گنجی ناشناخته در لایه های ضمخت خاک پنهان است.
این آثار بکر و کم نظیر، ثروت خراسان جنوبی است و می تواند اقتصاد منطقه را متحول کند. بسیاری از کشورهای جهان حتی شبیه به این اثار تاریخی را ندارند اما به گونه ای برای صنعت توریسم برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده اند که بخشی از اقتصاد شان بر پایه گردشگری استوار است. ما در خراسان جنوبی از نظر برخورداری از آثار تاریخی و طبیعی غنی هستیم اما این منطقه چون جزیره ای در بن است و باید اقدامات اساسی بسیاری انجام شود تا گام های موثری به سمت اقتصاد گردشگری برداریم و از این ثروت برای تحول اقتصادی استان بهره ببریم.اما خلاهای بسیاری وجود دارد. نبود راه مناسب ، برنامه پروازی نامناسب با ظرفیت کم و کمبود هتل ، نبود اقامت گاه های مناسب در مکان یک اثر تاریخی و کم توانی استان در ارائه دیگرخدمات و امکانات مورد نیاز به گردشگران به ویژه خارجی ها مهمترین مشکلاتی است که خراسان جنوبی را در بن بست قرار می دهد و باعث می شود این منطقه جذاب کمتر به عنوان مقصد گردشگری انتخاب شود.
تکمیل زیر ساخت های حمل و نقل در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد، سازماندهی سیستم حمل و نقل و فراهم کردن امکانات حمل و نقل برای رسیدن به مقصد گردشگری نیاز اساسی استان است اما مشکلات بسیاری از جمله کمبود اعتبارات برای ایجاد و تکمیل این چرخه وجود دارد.
اقدامات حوزه های مرتبط در ابتدای راه شکل گیری گردشگری اقتصادی در استان است. در حالی که جاذبه های تاریخی خراسان جنوبی از ده ها سال قبل مورد توجه کارشناسان بوده و نتایج کاوش های باستان شناسان این مهم را اثبات می کند. مسئولیت ایجاد حلقه های محوری چرخه اقتصاد گردشگری در خراسان جنوبی با مسئولان مربوط دراستان و پایتخت است، مسئولانی که می توانند با برنامه ریزی موثر در این بخش رونقی به اقتصاد ضعیف این استان محروم بدهند؛ دیاری که گنجینه ای بکر در درون خود دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*