گزارش امروز خراسان جنوبی از نمایشگاه ملی صنایع دستی صنایع دستی گُل کرد، مردم نچیدند!

نمایشگاه ملی صنایع دستی در استان خراسان جنوبی از ۱۹ تا ۲۴ آذر شروع به کار کرد. میتوان به جرأت گفت تاکنون از محدود نمایشگاه هایی است که کمترین انتقاد مردم و غرفه داران را به دنبال داشت، به گونه ای که حرف تمام غرفه داران تشکر از میراث فرهنگی بود و اینکه حمایت کامل کرده است و برای اولین بار هم غرفه و هم اسکان رایگان در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار داده است و تنها مشکل هنرمندان فروش پایین بود. همچنین تولید زنده برخی محصولات در نمایشگاه، ساز و دهل از کارهای جالب و دیدنی برای جذب بازدیدکنندگان بود.
تجمیع چند صنعتگر در یک غرفه
«زاکری نیا»، کارآفرین برتر در تولید حوله استان با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی خیلی کمک کرده است، در مورد وضع نمایشگاه بیان کرد: به دلیل اطلاع رسانی که در روز قبل در صدا و سیما انجام شد مردم بیشتر استقبال کرده اند و از روزهای اول فروش هم بهتر شده است. وی اظهار کرد: مشکلی که وجود دارد تجمیع چند گروه با هم در یک غرفه است و اگر مثلا تمام این چند غرفه را به یکی می دادند که یکی متولی انجام آن می شد هم تنوع بیشتر و همچنین زرق و برق بهتری پیدا می کرد. به گفتۀ وی صنایع دستی در استان چندان جا نیفتاده است ولی حوله بافی به دلیل معرفی هایی که انجام شد اکنون جا افتاده و خوشبختانه استقبال خوبی هم از این هنر در استان شده است. «ذاکری نیا» به خانم های روستایی هم پیشنهاد کرد که چنین شغل هایی برای خود ایجاد کنند تا علاوه بر اینکه در کنار خانواده خود هستند از بیمه و حقوقی برابر با یک کارمند هم برخوردار شوند. به گفتۀ وی فقط علاقه است که می تواند به افراد در کارشان کمک کند.
استقبال بدون خرید!
«کاملی»، تولیدکننده پاپوش سنتی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه مردم به نمایشگاه می آیند ولی هزینه ای برای خرید نمی کنند، اظهار کرد: در گذشته استان های سیستان و بلوچستان و استان خودمان استقبال می کردند. «قاری زاده» یکی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه عنوان کرد: میراث فرهنگی برای راه اندازی غرفه خیلی کمک کرد و در نمایشگاه هم فروش من که طراحی بر روی پارچه، شال و کیف است خوب بوده ولی در فضای مجازی استان های دیگر استقبال بیشتری می کنند.
جذب سرمایه گذار در نمایشگاه
«هاشمیان»، یکی از هنرمندان هم استانی هم که لعاب روی سفال انجام می دهد، بیان کرد: چندین سال فقط خصوصی و برای خودم کار می کردم و مشتری های خاصی داشتم. وی ادامه داد: تاکنون دو نمایشگاه خصوصی هم خودم برگزار کردم ولی تاکنون به نمایش عموم نگذاشته بودم و برای اولین بار در این نمایشگاه این تجربه را به دست آوردم. به گفتۀ وی یکی از مشکلات این رشته آشنا نبودن مردم با آن است و به همین دلیل حاضر نیستند برای آن هزینه کنند. «هاشمیان» عنوان کرد که میراث فرهنگی خیلی به من کمک کرد و حتی این غرفه را خودشان برای من ثبت نام کردند و خواستند که حتما در نمایشگاه شرکت کنم.
«ایزانلو»، فروشنده فرش دستباف از خراسان شمالی هم با اعتراض عنوان کرد: در هیچ شهری مثل بیرجند فروش کم نداشته است و به گفتۀ وی مردم استان خراسان جنوبی در این چند روز فقط قیمت ها را پرسیدند هیچ چیزی نخریده اند. وی خاطر نشان کرد که مسئولان میراث فرهنگی همکاری لازم را داشتند ولی چه فایده وقتی ما از استان دیگری آمده ایم و به هر حال باید سودی هم ببریم ولی اصلا اینگونه نبود.
آهنگری سنتی در حال نابودی
«اصم»، آهنگر سنتی کار استان هم عنوان کرد: آهنگری زمانی جواب می دهد که بارندگی داشته باشیم تا دامداران و کشاورزان استقبال کنند. به گفتۀ وی میراث تمایل دارد که این صنعت باقی بماند ولی وقتی که استقبالی وجود ندارد چگونه این کار را می توان انجام داد.
«برپاره»، از غرفه دارانی که از بندرعباس آمده بود و طرح حنا بر دستان می زد و هم می فروخت، اظهار کرد که استقبال خوب بود ولی توقع داشتم مثل باقی استان ها که برای طراحی حنا صف می بستند اینجا هم این چنین باشد ولی نبود.
غرفه های بهتر را به هم استانی های خود دادند
«عرب زاده» از اصفهان هم گلایه کرد که هرچه امکانات خوب است به هم استانی های خود داده اند و سالن شماره ۲ اکثرا از استان های دیگر هستند نه نور خوبی در اختیار دارند و هم میز و صندلی های کثیف و شکسته را به ما داده اند. وی افزود: فروش متوسط رو به پایین بود ولی اسکان عالی بود.
گلایه سنگ تراشان زینتی از میراث
سنگ تراشان زینتی و کسانی که با سنگ های قیمتی استان جواهرات درست می کنند اما گلایه داشتند و فروش را خیلی ضعیف عنوان کردند و گفتند: حمایت مسئولان سراسری بود و وظیفه داشتند که از صنایع دستی خودشان حمایت کنند ولی اطلاع رسانی برای نمایشگاه هم ضعیف بود. به گفتۀ یکی دیگر از صنعتگران این حوزه، سنگ های تراش خورده خام را به استان های دیگر می فرستیم و به همین دلیل ارزش افزوده آن را دیگران می برند.
تنوع خوب بود ولی قیمت ها زیاد بود
یکی از مردمی که به نمایشگاه آمده بود و با دستان پر در حال خروج بود، گفت: خیلی خوب بود هم تنوع غرفه ها، محصولات و استان های مختلف که بودند خیلی خوب بودند و به نظر من قیمت هم مناسب بود. ولی از آن طرف یکی دیگر از بازدیدکنندگان عنوان کرد: قیمت ها خیلی گران بود سال های قبل قیمت ها خیلی مناسب بود الان مردم اینقدر مشکلات مالی دارند که توان خرید این چنین محصولاتی را ندارند.
فروش ۱۶۵ میلیون تومانی نمایشگاه در ۲ روز
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان جنوبی نیز از فروش ۱۶۵ میلیون تومانی تولیدات تمام هنرمندان حاضر در دومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در ۲ روز ابتدایی خبر داد. «عباس زاده» تصریح کرد: بیشترین میزان فروش نمایشگاه مربوط به غرفه های کارگاه نمد استان تهران، چاقوسازی استان زنجان و رودوزی های الحاقی خراسان جنوبی بوده است. وی با بیان اینکه شرکت در نمایشگاه‌ها زمینه بازارسازی برای صنایع دستی را فراهم می‌کند، اظهار کرد: دلیل اینکه برخی از فروش پایین گله می کنند به دلایل مختلفی مانند نقدینگی کم مردم، قیمت بالای وسایل و خیلی موارد می تواند باشد. به گفتۀ وی در زمینه اینکه برخی از تجمیع غرفه ها ناراحت بودند، عنوان کرد: سازمان برای هر شهرستانی سهمیه تأمین کرده بود و خود سرپرستان هر شهرستان با جلساتی که با هنرمندان خود داشته اند به این نتیجه رسیده اند و اصلا دست ما نبوده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه تمام نمایشگاه ها مشکلاتی دارند و نمی توان تمام آن ها را برطرف کرد، ادامه داد: سالن شماره ۲ که اکثرا استان های دیگر در آن هستند هم بزرگتر و هم بهتر است و به دلیل مهمان نوازی این کار را کرده ایم چون غرفه های سالن یک کوچک تر می باشد. «عباس زاده» درباره گلایه سنگ تراشان زینتی استان هم اظهار کرد: میراث فرهنگی وظیفه حمایت دارد و ما هم هر چه در توان داشته ایم مانند تسهیلات، آموزش رایگان و غرفه رایگان در اختیارشان قرار داده ایم ولی باید به هر حال سلیقه خود را عوض کنند و با نیاز جامعه به روز شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*