آخرین خبر :

گزارش امروز خراسان جنوبی از ماجرای ۲۰ هزار تن جویک جو انصاف

گرانی و کمبود نهاده های دامی از مهمترین مشکلات دامداران و عشایر استان بوده و همیشه به عنوان دغدغه ای اصلی از سوی این قشر مطرح شده است.
خشکسالی های مداوم و هزینه های سنگین نگهداری دام، امان دامداران را بریده و آنها چشم انتظار پیگیری های جدی مسئولین امر بوده و هستند. اخیرا تعدادی از دامداران استان با دفتر روزنامه تماس گرفته و مدعی شدند با تلاش و پیگیری یکی از نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی (دکتر امیرحسنخانی نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، سرایان و بشرویه) سهمیه جو به قیمت مناسب تر از بازار برای استان از پشتیبانی امور دام جذب شده که باید از طریق مراجع زیربط در اختیار دامداران و عشایر قرار گیرد و پول آن به صورت مدت دار چند ماهه از دامداران و عشایر اخذ شود اما ظاهرا بخشی از این سهمیه جو به لحاظ تفاوت قیمت آن با بازار از انبار مربوطه در شهرستان سرایان خارج و به صورت آزاد به فروش رسیده و به استان های مجاور رفته و با وجود نیاز شدید در اختیار دامداران استان قرار نگرفته است.
از آنجا که بخش دام به مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان مرتبط است با معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی تماس گرفتیم. دکتر جلال مدرسی با بیان اینکه با پیگیری سازمان جهاد کشاورزی استان و کمک نمایندگان مجلس، استان خراسان جنوبی به عنوان تنها استان کشور توانست ۲۰ هزار تن سهمیه جو از شرکت پشتیبانی امور دام کشور دریافت کند، گفت: ۱۰ هزار تن از این سهمیه خرید نقدی و ۱۰ هزار تن خرید مدت دار سه ماهه بوده که سهم دامداران از سهمیه ها حدود ۷۰ درصد و سهم عشایر حدود ۳۰ درصد می باشد.
به گفته دکتر مدرسی، اتحادیه دامداران برای دریافت سهمیه جوی خود، پیگیر تسهیلات از صندوق توسعه دامپروری کشور بوده و سهمیه را نقدا خریداری کرده اما برای رفاه حال دامداران آن را به صورت ۵ ماهه در اختیار آنان قرار داده و دامداران پس از ۵ ماه پول را پرداخت خواهند کرد.
وی تصریح کرد: در حوزه اتحادیه دامداران گزارشی از تخلف در توزیع سهمیه جو نداشته ایم.
در ادامه با توجه به اینکه نتوانستیم با مدیرکل امور عشایری استان در این باره صحبت کنیم و گفته شد که وی در ماموریت به سر می برد با نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، سرایان و بشرویه گفتگو کردیم. دکتر امیرحسنخانی گفت: با توجه به خشکسالی ها و مشکلات عدیده دامداران و عشایر استان، پیگیری های زیادی انجام دادم و جلساتی با وزیر جهادکشاورزی و معاونین وی داشتم و در نهایت موفق شدم ۲۰ هزار تن سهمیه جو برای کمک به قشر زحمتکش دامدار استان از طریق شرکت امور پشتیبانی امور دام کشور جذب کنم. وی افزود: این سهمیه جذب شده و از جهاد کشاورزی استان، معاونت امور دام کشور، صندوق عشایر کشور و تعاون روستایی برای پرداخت پول کمک گرفتیم تا بعد پول به صورت مدت دار از دامداران اخذ شود و متحمل فشار نشوند.
دکتر امیرحسنخانی با بیان اینکه همه این پیگیری ها برای رفع مشکل دامداران و عشایر استان صورت گرفته ، تصریح کرد: اگر قرار باشد حق به حقدار نرسد و سهمیه جو تحویل گرفته شده به جای توزیع میان دامداران و عشایر به استان های دیگر فروخته شود واقعا ناجوانمردی است و من به عنوان نماینده مردم که شخصا پیگیر جذب این سهمیه بوده ام مدعی هستم و از آنجا که مسئولیت اجرای کار با سازمان جهاد کشاورزی است با رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم تماس گرفته ام که وی گفت جلوی تخلف گرفته شده و سهمیه به انبار بازگردانده شده است.
این نماینده مجلس همچنین گفت: قطعا در ادامه هم با جدیت این موضوع را پیگیر هستم و اجازه نخواهم داد حقی از دامداران و عشایر استان در این خصوص ضایع شود.
در هر صورت در این برهه از زمان که خشکسالی ۱۸ ساله امان دامداران و عشایر را بریده است و آنان با خون دل خوردن های بسیار به تولید مشغولند باید یک جو انصاف داشت و از هیچ کمکی به آنان دریغ نکرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*