آخرین خبر :

کمانداران خانه به دوش برنامه استعدادیابی در سال های آینده گل می کند

تعدادی از جوانان استان که در رشته ورزشی تیر و کمان فعالیت می کنند با وجود تمام مقام های کشوری که در این چندسال کسب کرده اند ولی متاسفانه از نظر فضای اختصاصی با مشکل روبه رو هستند و هرساله مانند خانه به دوشان مجبور به جابه جایی هستند.
در همین راستا با رئیس هیئت تیر و کمان استان گفت و گو کردیم که «نوروزپور» عنوان کرد: مشکل اصلی که به ویژه در مرکز استان داریم نبود فضا و ساختمان اختصاصی برای تمرینات است چرا که سالن های ورزشی به بخش خصوصی داده می شود و ما هم توان مالی چندانی نداریم در نتیجه مجبور هستیم که اجاره کنیم. وی ادامه داد: به همین دلیل ثبات خوبی برای برنامه ریزی های سالانه نداریم و به نوعی خانه به دوش هستیم که با تعویض هر پیمانکار ما هم مجبوریم جابه جا شویم. به گفتۀ وی فضایی در مجتمع خاتم الانبیا به ما داده شده است که برای آماده سازی و بهره برداری آن نیاز به ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار است و هنوز اداره ورزش و جوانان نتوانسته است آن را تأمین کند. وی همچنین مشکل دیگر را تأمین تجهیزات عنوان کرد و افزود: خوشبختانه این مشکل قابل حل است چرا که خانواده ها و مسئولان در این زمینه کمک می کنند.
آموزش و تجهیزات کاملا رایگان
با وجود این مشکل این هیئت برنامه های بسیار خوبی برای ورزشکاران و مربیان این رشته برگزار کرده است. به گفتۀ این مقام مسئول یکی از محورهای اصلی هیئت تأکید بر آموزش ورزشکاران و مربیان است که برای کسانی که برای آموزش این رشته می آیند تمام آموزش ها و تجهیزات مورد نیاز رایگان در اختیار آنان قرار می گیرد. «نوروزپور» اضافه کرد: در اواخر سال ۹۵ و ابتدای سال ۹۶ مربی تیم ملی «پاک» را به استان دعوت کردیم که در ۳ روز با آموزش های لازم مربیان ما را با متد آموزش کشوری آشنا کرد و خراسان جنوبی دومین استانی بود که این مربی را دعوت کرده بود. وی خاطر نشان کرد: خود این هیئت نیز کلاس های آموزشی برای ارتقای سطح مربیان و داروان برگزار کرده است که در این کلاس ها ۳۰ مربی و ۲۸ داور موفق به گرفتن مدرک فوق شده اند.
برنامه استعدادیابی از سن ۹ سالگی به بالا
رئیس هیئت تیر و کمان استان همچنین از برنامه استعدایابی خبر داد و عنوان کرد: از ۲ سال پیش این برنامه شروع شده است و جامعه هدف از ۹ سال شروع می شود و هیچ محدودیتی در زمینه سنی و قوای جسمی ندارد و حتی معلولان هم می توانند در آن شرکت کنند. «نوروزپور» با اشاره به این که این برنامه رایگان است، اضافه کرد: امسال نیز این برنامه را داریم که از اوایل زمستان شروع می شود و تمام افراد از هر رده سنی و از تمام اقشار جامعه می توانند در آن شرکت کنند. وی هدف از رایگان بودن این رشته را نیز همه گیر کردن آن در بین تمام افراد جامعه عنوان کرد چرا که تیر و کمان رشته ای است که مورد تاکید دین اسلام هم می باشد. به گفتۀ وی از آنجا که بیشتر تمرکز خانواده ها بر درس است، اکنون ۲۵ عضو فعال این رشته دارد که توسط همین استعدایابی انتخاب و آموزش دیده اند و اکنون در رده سنی جوانان قرار گرفته اند که می توانند در مسابقات شرکت کنند و در سال های آینده شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این رشته خواهیم بود.
چندین مقام کشوری جزو امتیازات رشته تیر و کمان
این مقام مسئول برنامه سوم این هیئت را کسب مقام قهرمانی بیان کرد و افزود: قهرمانی نمود بیرونی این رشته است که خوشبختانه در خراسان جنوبی نیز چندین مقام کشوری توسط آقای رضایی، خانم یعقوبی، شمشیر کش و حتی مقام های کشوری تیمی شرق کشور، خراسان و چندین مقام دیگر داریم. «نوروزپور» ادامه داد: همچنین بعد از حضور آقای پاک خانم ها اصحاب یمین و پارسا به تیم ملی دعوت شده اند و اکنون هم تیم استان در مسابقات کشوری که در کرمان برگزار می شود شرکت کرده اند که امیدواریم مقام کسب کنیم. وی خاطر نشان کرد در گذشته وضع بهتر بود ولی به دلیل تغییر مدیریتی مشکلاتی به وجود آمد و وقفه هایی را ایجاد کرد که خوشبختانه اکنون این مشکلات رفع شده است و دوباره به همان وضع مطلوب سابق بازمی گردیم و دهم و یازدهم اسفند نیز میزبان مسابقات تیرو کمان قهرمانی کشور داخل سالن هستیم.
بانوان؛ ۶۰ درصد ورزشکاران تیروکمان استان
رئیس هیئت تیر و کمان با بیان اینکه از بین ورزشکاران این رشته ۶۰ درصد آنان بانوان و فقط ۴۰ درصد آن آقایان هستند، گفت: رشته تیر و کمان در دو رشته ریکرو و کامپوند تقسیم بندی می شود. «نوروزپور» توضیح داد: رشته ریکرو همان کمان سنتی و المپیکی است ولی کامپوند نوعی کمان ترکیبی کمان و اسلحه می باشد که المپیکی نیست. وی بیان کرد که شهرستان های بیرجند، فردوس، سرایان، طبس، قائن، بشرویه و حاجی آباد در بخش تیر وکمان فعال هستند و تمام تجهیزات مورد نیاز برای آنان فراهم شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*