آخرین خبر :

کاهش ۴۳ درصد سهم استان از بودجه ۹۷

نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بیرجند در جلسه بررسی لایحه بودجه ۹۷ و بررسی مشوق های موثر در رونق اقتصادی استان گفت: بودجه یکی از مباحث مهم و رکن کشور بوده که همه ساله در مجلس مطرح می شود و مصوباتی که ابلاغ می شود ضمانت اجرایی دارد.
صباغ زاده با اشاره به کاهش سهم استان در قانون بودجه ۹۷، بیان کرد: این جلسه به منظور بررسی قانون بودجه سال ۹۷ تشکیل شده تا ببینیم چه اتفاقاتی در لایحه بودجه افتاده و در قانون بودجه سال ۹۶ چه نواقصی بوده که باید رفع شود.
وی با بیان اینکه آنچه به عنوان لایحه بودجه می بینیم چیزی نیست که محصول یک نگاه باشد از این رو ورود به مباحث خیلی سخت خواهد بود، عنوان داشت: با این وجود این جلسات آغازی خواهد شد که نمایندگان برای سال آینده بهتر از امسال در بحث بودجه ورود پیدا کنند.
بودجه نیاز به طرح، تحلیل اقتصادی استانی و پیگیری دارد
نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بیرجند با تأکید بر اینکه جلسه امروز فقط مباحث اقتصادی است، افزود: باید بررسی کنیم در قانون بودجه چه امکاناتی لحاظ شود تا سهم بیشتری در بودجه داشته باشیم.
صباغ زاده با بیان اینکه بودجه نیاز به طرح، تحلیل اقتصادی استانی و پیگیری دارد، بیان داشت: باید پیشنهادات مسلم برای بودجه از سوی استان داده شود تا پیگیری شود.
وی اضافه کرد: باید هم اندیشی با یکدیگر داشته باشیم چراکه اگر دستگاه های دولتی و بخش خصوصی به خصوص در بخش صنعت و رونق اقتصادی استان با هم نگاه و نشست واحد داشته باشند به طور حتم نتایج بهتری خواهیم داشت.
کاهش ۴۳ درصدی اعتبارات تملکی استان در بودجه ۹۷
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: در مجموع اعتبارات تملک استان در بودجه سال آینده ۴۳ درصد کاهش دارد این در حالی است که میانگین کشوری ۳۰ درصد کاهش دارد.
عیسی جعفری اظهار داشت: کاهش سهم استان از بودجه سال ۹۷ مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گرفته که این بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به بررسی های مقایسه ای بین عملکرد هشت ماهه امسال دستگاه های اجرایی استان و پیش بینی بودجه هزینه ای و تملک مورد نیاز برای سال ۹۷، بیان کرد: طبق بررسی های انجام شده در هشت ماهه امسال برای پرداخت حقوق ۲۴ دستگاه اجرایی استان بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است. وی با بیان اینکه برآورد این رقم برای سال ۹۶ با احتساب عیدی ۱۲۲ میلیارد تومان است، عنوان داشت: با احتساب ۱۰ درصد افزایش حقوق کارکنان در سال آینده در بودجه سال ۹۷ به ۱۳۵ میلیارد تومان برای حقوق ۲۴ دستگاه استانی نیاز خواهیم داشت.
کسری ۱۶۵ میلیارد تومانی در بودجه آموزش و پرورش
جعفری با اشاره به اینکه در بخش سایر هزینه ها نیز عملکرد استان در هشت ماهه امسال ۳۷ میلیارد تومان بوده که برآورد سال ۹۶ با احتساب عیدی ۸۰ میلیارد تومان است، عنوان داشت: با این برآورد برای سال ۹۷ پیش بینی این است که ۸۸ میلیارد تومان اعتبار در سرفصل سایر هزینه ها نیاز خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: در لایجه بودجه سال ۹۷ برای حقوق و سایر۲۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است که با برآورد انجام شده حدود دو میلیارد تومان کسری خواهیم داشت و قابل توجه نیست.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به تفاوت لایحه بودجه ۹۷ با لایحه امسال، بیان داشت: در بودجه امسال دستگاه هایی از جمله آموزش و پرورش، بنیاد شهید و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه ملی داشتند که این دستگاه ها در بودجه سال آینده بودجه استانی خواهند داشت.
کاهش ۶۷ درصد اعتبارات توسعه ای استان
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی، میزان اعتبارات تملک استانی سال ۹۶ را بالغ بر ۱۱۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این رقم در لایجه بودجه سال ۹۷ برای استان ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده که ۴۷ درصد کاهش را نشان می دهد در حالی که نرم کشوری نیز ۴۵ درصد کاهش دارد.
جعفری همچنین از کاهش ۳۱ درصدی اعتبارات سه درصد حاصل از درآمدهای نفتی استان در بودجه سال ۹۷ خبر داد و افزود: این رقم در سال جاری ۱۵۳ میلیارد تومان بوده که در بودجه ۹۷ این رقم به ۱۰۶ میلیارد تومان کاهش یافته است در حالی که نرم کشوری شش درصد افزایش دارد. وی اضافه کرد: در شاخص های توسعه اقتصادی نیز ۳۴ میلیارد تومان در لایجه بودجه پیش بینی شده که این میزان در سال گذشته ۱۰۵ میلیارد تومان بوده و ۶۷ درصد استان و کشور کاهش داشته است.
به گفته مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی در مجموع اعتبارات تملک استان در بودجه سال آینده ۴۳ درصد کاهش دارد این در حالی است که میانگین کشوری ۳۰ درصد کاهش دارد.وی ادامه داد: همچنین در لایحه بودجه سال ۹۷ درآمد استان ۲۸۵ میلیارد تومان است اما پیش بینی ستاد درآمد استان ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*